BasBQ
Beef en Steak

Big Green Egg XL

 

Blackk

Vuurmaker
Berichten
58
Ik ben mij aan het oriënteren op de aankoop van mijn eerste kamado. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar Big Green Egg XL. Ook kijk ik nog naar de optie van een combinatie tussen large/minimax. Ik zal de kamado het meest gebruiken om volledige maaltijden mee te maken voor mijn vrouw en zoontje. Daarnaast zal ik er in ook eens per maand voor 10-12 personen maaltijden op maken. In de zomer waarschijnlijk wat vaker.
Ik zal de kamado gaan inbouwen in een buitenkeuken. Ik ben van plan om de eggspander, moonstones of conveggtor, gietijzerenroosters, plancha, kickash basket en basket kolenverdeler bij te kopen.

Op dit forum zie ik vooral veel mensen met een L kamado. Aantal amerikaanse fora zie ik vooral een voorkeur voor de XL. Zelf neig ik op dit moment ook naar de XL. Mij lijkt het prettig om in principe 1 BBQ te hebben (en 1 x de accesoires) in 1 buitenkeuken waar je alles op kan met veel grillruimte, direct/indirect tegelijk en niet echt een goede reden maar ik vind de vorm (net als de MM) erg mooi. De combi is fijn dat je op verschillende temperaturen tegelijk kan bakken (heb ik eigenlijk niet vaak gemist), maar ik vind een minpunt om 2 verschillende BBQs te hebben. Dat zou dan qua ruimte ten kosten van de wasbak gaan.

Ik ben benieuwd of er mensen hier zijn die een BGE XL (of ander merk) hebben en hoe die ervaringen zijn. Daarbij ben ik vooral benieuwd naar de tevredenheid met de grootte, het brandstofverbruik en of mensen achteraf niet liever een L/MM combi hadden gehad.

Daarnaast twijfel ik nog tussen een conveggtor vs 2 halve moonstones. Iemand hier nog tips voor?

Alvast bedankt!
 
Heb zelf een kamado joe big Joe 3 (vergelijkbaar met bge xl) en Ben enorm blij met de grote ervan.

Ik kook er regelmatig (aantal keer per week) een volledige maaltijd op en gebruik hierlangs ook nog een weber mt57. (En meer maar daar gaat het nu niet over)

Wat mij over de streep getrokken heeft is dat als je hem half indirect maakt je nog steeds een fatsoenlijk rooster overhoud. Zou je dit met een m of l doen hou je veel minder ruimte over.
Dit zal voor een echtpaar of klein gezin wellicht geen probleem zijn, maar in mijn situatie met 3 kinderen niet te doen.
Dat past simpelweg niet.

Qua verbruik valt het allemaal wel mee, ja hij verbruikt ook meer, maar als je 2 m of l aansteekt gebruik je ook meer.
 
Zzzjon geeft er al de goede uitleg aan.

Ik zelf heb een KJ Large. Twijfelde ook over een XL, maar ik mis het niet. De tijd dat ik massa’s vlees cremeer is voorbij.

Ik zelf kook liever op verschillende toestellen omdat je dan veel meer mogelijkheden hebt om complete menu’s te maken. Als wij volk krijgen, is dat vaak 4 gangen die ik allemaal op de Q’s wil maken. En het ene is aan 100° en het andere aan 200°, of nog hoger. En de kamado van 270° terug naar 100° duurt een 2-tal uur.

Ik heb sinds kort een Junior erbij gekocht en voor ons gezin alleen kom ik daar al een hele eind mee. Voor mezelf vind ik een XL overkill, maar als je het bij 1 toestel wilt houden, is XL wel goed om te hebben.

In ieder geval al veel plezier met je keuze die je gaat maken.
 
Laatst bewerkt:
Dit vind ik een interessant onderwerp deze ga ik even goed volgen voor de plussen en de minnen…

Bij mij is op dit moment dezelfde keuze stress aan de gang maar neig nu toch wel het meeste naar een bge L, simpelweg omdat ik denk dat daar voor ons genoeg ruimte op is (gezin met 1 zoon) en mocht het op den duur toch niet voldoende zijn of zijn de wensen groter geworden kan er altijd nog een bge MM bij gekocht worden! Dan ben je uiteindelijk iets meer geld kwijt maar heb je we meer mogelijkheden denk ik.

Toch wat Zzzjon zegt met een groot gezin of veel met grote gezelschappen is het wel fijn als je een groter oppervlak rooster hebt
 
Ik heb zelf de Summit E6 van Weber.
Ook 61 cm grill rooster. Budgettair overigens niet vergelijkbaar met de BGE XL.
Ik zou zelf eerder voor een 2e BBQ gaan dan voor een BGE XL.
Meer opties met temperatuur op 2 dan op 1.
Evt losse pizza oven.....

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
De weber vind ik ook altijd wel interessant alleen vind ik die nog wel lomper ogen dan een xl kamado..

Ben je tevreden over de weber cherrywood??
Hoe is de weber in temperatuur beheersing?
En zijn er voldoende accessoires voor te krijgen
 
Wat ik hier misschien nog aan moet toevoegen is het gebruik van gietijzer.

Als je er een skillet opzet ben je snel veel ruimte kwijt.

Op mijn big Joe zet ik makkelijk 2 skillets, of een flinke plancha en hou nog de helft over.

EBED1808-73CA-459D-8CE0-9A3A6EA0CB35.jpeg

1B671ED1-B5B3-4E5E-993E-CD6DEE9ED0EF.jpeg

0FB84CBE-99ED-4A25-A96C-4EC7347389E5.jpeg
 
momenteel heb ik een KJ3 classic (L) en daarnaast nog wat webers voor als er verschillende temperaturen in het menu nodig zijn.

En met een gezin met 4 kids (oudste=6) redt ik het (nu nog) wel... al denk ik straks niet meer, maar dan heb ik weer een excuus voor uitbreiding en is de directie vlot om
 
Kan me goed vinden in de mening en ervaring van @Zzzjon. Dat is ook waarom wij een Primo Oval XL hebben. Die door zijn vorm bij uitstek geschikt is voor direct en indirect tegelijk door de ovale vorm.
Door de vorm (overdreven gezegd de tapse puntzak vorm) zijn de meeste ronde L kamado's iets minder geschikt voor direct en indirect tegelijk.
De ronde XL kamado's daarentegen hebben een veel minder tapse vorm waardoor de bodem in verhouding veel groter is dan bij hun L broertjes/zusjes Waardoor het in 2-en delen van de bodem in direct en indirect veel eenvoudiger en doeltreffender is.
Plus nog het feit dat te veel ruimte op de BBQ eigenlijk niet bestaat, te weinig ruimte op je BBQ is echt heel vervelend.
 
Ik heb zelf een L en MM en deze ingebouwd in een tafel en vind het ideaal. Als ik het koud roken buiten beschouwing laat, gebruik ik de MM denk ik 85% van de keren, al maak ik niet vaak iets voor groepen groter dan 6 personen.
Als ik even wat sate of twee steaks wil grillen, dan pak ik de MM, kost me relatief weinig houtskool en is snel op temperatuur.
De L gebruik ik dus vooral voor koudroken, maar ook voor mn spit, grill- en bakring, PP, Ribs etc. En op mijn L kan ik ook gewoon 10 kg babybacks kwijt en dan de MM gebruiken voor bijgerechten. Ik heb dan ook nog een WGA tot mijn beschikking.
Met deze combi mis ik eigenlijk niets. Nou ja, wat jij zelf ook al benoemt, ik mis soms wat werkruimte.
 
Kan me goed vinden in de mening en ervaring van @Zzzjon. Dat is ook waarom wij een Primo Oval XL hebben. Die door zijn vorm bij uitstek geschikt is voor direct en indirect tegelijk door de ovale vorm.
Door de vorm (overdreven gezegd de tapse puntzak vorm) zijn de meeste ronde L kamado's iets minder geschikt voor direct en indirect tegelijk.
De ronde XL kamado's daarentegen hebben een veel minder tapse vorm waardoor de bodem in verhouding veel groter is dan bij hun L broertjes/zusjes Waardoor het in 2-en delen van de bodem in direct en indirect veel eenvoudiger en doeltreffender is.
Plus nog het feit dat te veel ruimte op de BBQ eigenlijk niet bestaat, te weinig ruimte op je BBQ is echt heel vervelend.
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ja dat lijkt mij ook zo fijn aan de XL. Halve maan er in en zowel direct als indirect bbqen.
 
Ik heb zelf een L en MM en deze ingebouwd in een tafel en vind het ideaal. Als ik het koud roken buiten beschouwing laat, gebruik ik de MM denk ik 85% van de keren, al maak ik niet vaak iets voor groepen groter dan 6 personen.
Als ik even wat sate of twee steaks wil grillen, dan pak ik de MM, kost me relatief weinig houtskool en is snel op temperatuur.
De L gebruik ik dus vooral voor koudroken, maar ook voor mn spit, grill- en bakring, PP, Ribs etc. En op mijn L kan ik ook gewoon 10 kg babybacks kwijt en dan de MM gebruiken voor bijgerechten. Ik heb dan ook nog een WGA tot mijn beschikking.
Met deze combi mis ik eigenlijk niets. Nou ja, wat jij zelf ook al benoemt, ik mis soms wat werkruimte.
Dank voor jouw reactie. Haha ik ben overigens wel erg benieuwd hoe je 10 kg ribs op een large krijgt. Dat zijn ongeveer 12 strengs. Lijkt mij al veel op een XL 🤣🤣
 
De weber vind ik ook altijd wel interessant alleen vind ik die nog wel lomper ogen dan een xl kamado..

Ben je tevreden over de weber cherrywood??
Hoe is de weber in temperatuur beheersing?
En zijn er voldoende accessoires voor te krijgen

Ik ben zeer tevreden.
Temperatuur beheersing is goed.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Heb ook een Kamado Joe Big Joe 3. En sluit me volledig aan bij Zzzjon. Zeker met gietijzeren skillets erop heb ik absoluut geen spijt van dat ik voor de grote ben gegaan. Maar m'n oude trouwe weber heb ik ook nog steeds. Gebruik ik niet zoveel. Maar voor erbij is het voldoende.
Al overweeg ik toch ook om een kamado joe junior erbij aan te schaffen. Iets sneller en zuiniger wanneer ik slechts twee steaks te reverse searen heb. Of een kleinere procureur.

Een maatje xl kopen en later er nog een kleine erbij is beter dan maatje kleiner en af en toe balen wanneer ie te klein is voor sommige dingen. Dit was mijn motivatie om voor de Big Joe te gaan.
 
Heb ook een Kamado Joe Big Joe 3. En sluit me volledig aan bij Zzzjon. Zeker met gietijzeren skillets erop heb ik absoluut geen spijt van dat ik voor de grote ben gegaan. Maar m'n oude trouwe weber heb ik ook nog steeds. Gebruik ik niet zoveel. Maar voor erbij is het voldoende.
Al overweeg ik toch ook om een kamado joe junior erbij aan te schaffen. Iets sneller en zuiniger wanneer ik slechts twee steaks te reverse searen heb. Of een kleinere procureur.

Een maatje xl kopen en later er nog een kleine erbij is beter dan maatje kleiner en af en toe balen wanneer ie te klein is voor sommige dingen. Dit was mijn motivatie om voor de Big Joe te gaan.

Juist!

Heb langs mijn big Joe nog een mt57 en een Auplex (lidl) 13” kamado.

Met deze 3 en een flinke gasbrander maak ik alles.
 
Terug
Bovenaan Onderaan