BasBQ
Beef en Steak

Big Green Egg XL

Iemand ervaringen met een looftlighter?
Ik gebruik niet anders ,werkt perfect.
Maar je moet wel een stopcontact dicht bij hebben .
Wokels en onkruidbrander werkt ook prima.
 
Ik ga uiteindelijk (niet geheel onverwachts) kiezen voor een XL. Ik was vandaag in de winkel en wat een mooi apparaat.

Nog wat twijfels over de accessoires. Is een as pook handig of zijn hier andere (betere) oplossingen voor? Daarnaast twijfelde ik of een gridlifter noodzakelijk is?

Iemand ervaringen met een looftlighter?

Ik heb zelf de gridlifter erbij gekocht. Werkt prima bij hete roosters. Uiteraard wel weer een prijskaartje aan.

Aansteken van de BGE L doe ik met wokkels. De Webers maak ik aan met een verfstripper. Nadeel is weer gerommel met een kabel.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd, ben benieuwd naar je setup straks. Welke accessoires heb je allemaal bijbesteld?
 
Gefeliciteerd, ben benieuwd naar je setup straks. Welke accessoires heb je allemaal bijbesteld?
ik heb het volgende besteld:
  • De eggspander (5 pieces)
  • Gietijzer rooster
  • 2 halve maanstenen (verkoper raadde conveggtor aan en 1 halve maan, dus even kijken of ik later nog een conveggtor koop)
  • Plancha
  • Aspook
  • Gridlifter
  • Borstel
  • Looftlighter
  • Tablenest
  • Zak dammers houtskool
  • Zak maracua black
 
ik heb het volgende besteld:
  • De eggspander (5 pieces)
  • Gietijzer rooster
  • 2 halve maanstenen (verkoper raadde conveggtor aan en 1 halve maan, dus even kijken of ik later nog een conveggtor koop)
  • Plancha
  • Aspook
  • Gridlifter
  • Borstel
  • Looftlighter
  • Tablenest
  • Zak dammers houtskool
  • Zak maracua black

mooi, ga je veel plezier aan hebben.
Aangezien je die eggspander hebt vrees ik dat je de grindlifter nooit gaat gebruiken.
Sinds ik de eggspander heb misschien nog 2 keer gebruikt.
 
mooi, ga je veel plezier aan hebben.
Aangezien je die eggspander hebt vrees ik dat je de grindlifter nooit gaat gebruiken.
Sinds ik de eggspander heb misschien nog 2 keer gebruikt.
Waarom verwacht je dat de gridlifter weinig wordt gebruikt? Deze gebruik je vooral om de (hete) gietijzeren roosters eruit te halen heb ik begrepen. Voor mij is een Kamado nog vrij nieuw, dus ben even benieuwd.
 
Waarom verwacht je dat de gridlifter weinig wordt gebruikt? Deze gebruik je vooral om de (hete) gietijzeren roosters eruit te halen heb ik begrepen. Voor mij is een Kamado nog vrij nieuw, dus ben even benieuwd.
Zelf heb ik geen gridlifter, ik gebruik gewoon een deftig paar vuurvaste handschoenen om mijn roosters eruit te halen.
 
Waarom verwacht je dat de gridlifter weinig wordt gebruikt? Deze gebruik je vooral om de (hete) gietijzeren roosters eruit te halen heb ik begrepen. Voor mij is een Kamado nog vrij nieuw, dus ben even benieuwd.
in principe kan je dan ook de hele eggspander makkelijker eruit pakken.
ik gebruik m wel, maar niet veel.. dus kies een budget optie. ik ben tevreden over deze;
 
Zelf heb ik geen gridlifter, ik gebruik gewoon een deftig paar vuurvaste handschoenen om mijn roosters eruit te halen.
Ik ook, maar heet gietijzer rooster wat eraf moet van direct vuur is wel érg heet.
 
Waarom verwacht je dat de gridlifter weinig wordt gebruikt? Deze gebruik je vooral om de (hete) gietijzeren roosters eruit te halen heb ik begrepen. Voor mij is een Kamado nog vrij nieuw, dus ben even benieuwd.

als je het volledige gietijzer rooster gebruikt, dan leg ik het onder de eggspander.
Als ik dan will afgrillen eggspander eruit => geen gridlifter nodig.

Andere methode is, halve maan benden en ernaast een half gietijzeren rooster.
Boven de halve maan een halve inox rooster.
Als je dan klaar bent het l&s deel, vlees er uit, inpakken terwijl de bbq opstoken.
afgrillen op het lage gietijzer roorster.
=> geen gridlifter nodig

Als je warme gietijzeren rooster beneden in de eggspander ligt en je wilt die eruit halen ga je toch de ganse eggspander eruit moeten halen.
Je hebt dan toch handschonen aan, dus ga je je rooster gewoon zo vastnemen en er uit schuiven.
=> geen gridlifter nodig.

er zijn 2 accessoires die ik niet meer gebruik sinds ik de eggspander heb
- de gridlifter
- de conveggtorlifter

van die 2 accessoires had ik beter een paar stukken mooi vlees gekocht.
 
als je het volledige gietijzer rooster gebruikt, dan leg ik het onder de eggspander.
Als ik dan will afgrillen eggspander eruit => geen gridlifter nodig.

Andere methode is, halve maan benden en ernaast een half gietijzeren rooster.
Boven de halve maan een halve inox rooster.
Als je dan klaar bent het l&s deel, vlees er uit, inpakken terwijl de bbq opstoken.
afgrillen op het lage gietijzer roorster.
=> geen gridlifter nodig

Als je warme gietijzeren rooster beneden in de eggspander ligt en je wilt die eruit halen ga je toch de ganse eggspander eruit moeten halen.
Je hebt dan toch handschonen aan, dus ga je je rooster gewoon zo vastnemen en er uit schuiven.
=> geen gridlifter nodig.

er zijn 2 accessoires die ik niet meer gebruik sinds ik de eggspander heb
- de gridlifter
- de conveggtorlifter

van die 2 accessoires had ik beter een paar stukken mooi vlees gekocht.
Sluit ik mij bij aan. Daarom toen gekozen voor 2 halve gietijzers.

Met de eggspander kan je zo veel varieren dat ik de gridlifter nog nooit heb gebruikt
en als ik er wat uit haal, dan doe ik dat met de Eggmitt handschoen (welke ook heel handig is met afgrillen om wat hitte tegen te gaan als je in je dome bezig bent.
 
als je het volledige gietijzer rooster gebruikt, dan leg ik het onder de eggspander.
Hij krijg jij een heel gietijzer rooster onderin? lukt mij niet hoor.

ConvEGGtor eruit krijgen is zelfs met handschoenen een kriem uit de Eggspander.
Altijd een moeilijke handeling om het erin te krijgen, eruit met hitte is helemaal ruk.

Maar goed, als je halve manen gebruikt zal het wel passen, dat geloof ik wel.
En de eggspander hoef je niet per se te gebruiken als je alles indirect wil.
 
Hij krijg jij een heel gietijzer rooster onderin? lukt mij niet hoor.

ConvEGGtor eruit krijgen is zelfs met handschoenen een kriem uit de Eggspander.
Altijd een moeilijke handeling om het erin te krijgen, eruit met hitte is helemaal ruk.

Maar goed, als je halve manen gebruikt zal het wel passen, dat geloof ik wel.
En de eggspander hoef je niet per se te gebruiken als je alles indirect wil.

ik leg het gietijzeren rooster ONDER de eggspander, gewoon op de vuurring.
en het bovenop het gietijzeren rooster zet ik dan de eggspander.

Idd, conveggtor erin/eruit is altijd wat sukkelen. Met halve manen kan je ze er gewoon via opzij in of uit schuiven.
 
ik leg het gietijzeren rooster ONDER de eggspander, gewoon op de vuurring.
en het bovenop het gietijzeren rooster zet ik dan de eggspander.

Idd, conveggtor erin/eruit is altijd wat sukkelen. Met halve manen kan je ze er gewoon via opzij in of uit schuiven.
Kan je een halve maan conveggtor in de Eggspander op het gietijzer zetten? Zo ja, dan heb ik de halve gietijzer grill niet meer nodig 😌
 
Kan je een halve maan conveggtor in de Eggspander op het gietijzer zetten? Zo ja, dan heb ik de halve gietijzer grill niet meer nodig 😌

als je een volledige gietijzeren rooster hebt zou je dit recht op de vuurring kunnen leggen.
In de eggspander leg je dan 1 halve maan met daarboven je inox rooster.
Die eggspander zet je dan op je gietijzeren rooster.

Dat zou eventueel wel kunnen.
 
ik heb het volgende besteld:
  • De eggspander (5 pieces)
  • Gietijzer rooster
  • 2 halve maanstenen (verkoper raadde conveggtor aan en 1 halve maan, dus even kijken of ik later nog een conveggtor koop)
  • Plancha
  • Aspook
  • Gridlifter
  • Borstel
  • Looftlighter
  • Tablenest
  • Zak dammers houtskool
  • Zak maracua black

Dat is een aardig lijstje! dat wordt genieten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan