BasBQ
Beef en Steak

Big Green Egg - Pizza op hoge temperatuur

Type 00 is de fijnheid qua maling :)
 
Ik heb nog nooit gehoord dat er pizzabloem is wat niet geschikt is voor lange rijping?
Ik koop farine per pizza bij de italiaanse winkel of Sligro.
Bak op 300?. Gebruik biergist, dat neem ik mee uit Italie, maar gewoon gedroogde gist kan ook. Smaak komt door rijpen ( 2 dagen). Voor het bakken deeg goed op kamertemeratuur laten komen.
 
Ik heb nog nooit gehoord dat er pizzabloem is wat niet geschikt is voor lange rijping?

Dat zegt de man in deze video op 1:30
https://www.youtube.com/watch?v=I823RviivaI
( hij doet wel net of ie er veel verstand van heeft.

ik had de bloem voor deze batch bij een italiaanse groothandel vandaan, het was di grano tenero tipo "0"
Had hem goed op kamer temperatuur laten komen maar ik trok makkelijk gaten in het deegje bij het stretchen. Het deeg voelde ook niet lekker stevig aan.

Heb nu Italiaanse bloem Tipo "00" gehaald bij de molen in Santpoort, de dame achter de counter zei dat er veel gluten in zaten.

( ik las dat de hoeveelheid gluten weer belangrijk was voor de elasticiteit van het deeg)

ik schrijf op: 300 graden op de dome thermometer op het ei?


Deksel uiteraard dicht tijdens het bakken :)
@ Silverfox, de deksel dicht dat snap ik, ik had het over dat ijzeren ventiel ik had deze er helemaal af gelaten omdat ik lekker heet wilde, dacht later "misschien is dat niet zo slim, dan schiet al die hitte en tegen de plate setter en zo langs de pizza omhoog de atmosfeer in, en misschien is het wel beter om hem zelfs als de pizza er in ligt af te sluiten zodat de warmte er in blijft of zelfs terug kaatst tegen de bovenkant van de pizza" klinkt een beetje logisch voor mijn boerenverstand.
 
Ik leg altijd op de aanduiding " per pizza" op de bloem. Tipo 0 zegt iets over de maling. We kunndn allemaal praten alsof we er verstand van hebben, en het laten filmen, maar of het dan klopt is een tweede. Ik ben dit in alle jaren niet tegengekomen, maar vooruit. Jij hebt het op film =))  Gluten moet je hebben inderdaad! En veel ook! Waarom voelde je deeg niet goed aan? Te nat, te droog?
275-300? dome dat is correct.
 
Deeg laten rusten of zelfs invriezen en later weer gebruiken kan best iets doen met de consistentie... daar kun je dan gewoon wat verse bloem aan toevoegen om het deeg beter verdeel- en uitrolbaar te maken toch? Wel of niet geschikt voor rijping lijkt mij eerlijk gezegd onzin.

Wat je opmerkt mbt de warmte die uit je ei wegvliegt als je de dop helemaal weglaat dat begrijp ik wel goed. Je hebt die dop nodig - desnoods volledig geopend. Maar ook belangrijk, je moet de boel echt even een tijdje lekker heet laten worden. Met name de pizzasteen mag best eventjes tijd krijgen daartoe.

Bij pizza is tijd natuurlijk maar een indicatie, je bakt op kleur en garing... beleg daartoe je pizza niet te vol dan kun je de garing boven en onder mooi in evenwicht houden.

Gewoon gauw weer proberen!
 
Op deze site staat wat info over de te gebruiken bloem: http://www.pizzadeegmaken.nl/pizzameel/
Verder is het advies van Dominique prima, gewoon erg langzaam laten rijzen, een nachtje ijskast doet wonderen.
En het aller leukste is rond te kijken op het net, aan het eind weet je absoluut niet meer wat je moet doen, want ze doen het allemaal anders.
Kortom, ook voor pizza maken geldt dat er meerdere wegen naar Rome zijn  :)
 
Bedankt voor de reacties,
Heb gisterochtend nieuw deeg gemaakt en ga hier vanavond weer een paar pizza's van proberen te maken.
Oefening baart kunst schat ik  B-)
 
Succes!
 
Ik leg drie bakstenen tussen de plate setter en de pizzasteen.
En de bakstenen houden ook nog eens goed warmte vast.
 
Voor dunne pizza moet je weinig saus . Nie teveel kaas. En niet overdrijven met de toppings. Kies ook voor droge toppings.  Hoemeer je op de pizza legt. Hoemeer vocht er in je bodem zal trekken. En hoelanger het duurt voor dat de bovenkant gaar is. Waardoor je bodem zal verbranden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan