BasBQ
Beef en Steak

BierBlikKip - vuurproef

A

Aeschere

Gast
Zoals ook aangegeven in mijn voorstel draadje wordt mijn eerste gerecht op de nieuwe barbecue een bierblikkip. Ik heb er geen ervaring mee, net als met indirecte warmte. Het wordt dus een aardig experiment.

Eerst maar een kip bij de poelier gehaald en deze volgens recept gewassen.

IMG_2698.jpg


Ik heb voor het gemak het recept van de Weber website genomen. Het eerste dat me opvalt is dat de marinade wat karig is en zeker wanneer je het mengt met de mosterd het wat klonterig wordt welke niet goed uit te smeren is. Voor de volgende keer maar wat experimenteren.

De kip gaat morgen op de barbecue maar nu alvast in de marinade gezet (langer is meestal beter toch?). Eerst ligt ingesmeerd met olie en daarna het kruidenmengsel erover en erin.

IMG_2699.jpg


Morgen verder...

Na een nacht marineren eindelijk tijd om de kip op de barbecue te gooien. Eerst maar eens zoals aangeraden door Leo een aantal koude blokjes neergelegd aan beide kanten (minion techniek?) en een deel van de briketten in de schoorsteen. Zo'n ding had ik veel eerder moeten kopen!

IMG_2704.jpg


Terwijl de schoorsteen lekker aan het stomen is de kip alvast op het blik gezet. Het is een vrij kleine kip waardoor er geen groot Leffe blik in past. Palm is echter ook prima te drinken :)

IMG_2706.jpg


Briketten zijn ondertussen ook aangestoken en kunnen erbij. Bij zo'n 180 dome graden vond ik het wel tijd om de kip erop te zetten. Uiteraard nog wel even een Ikea fantast erin geprikt zodat ik dat ook even bij kon houden.

IMG_2711.jpg


Het regelen van de temperatuur is nog wel een vak apart. Uiteindelijk schommelde het een beetje tussen de 210 en de 190. Zeker het laten afkoelen vond ik lastig. Stijgen is makkelijk en krijg je ook vrij snel te zien.

IMG_2709.jpg


Na ongeveer een uur was het tijd om de kip eraf te halen. De kern temperatuur was zo'n 80 graden, stukje onervarenheid denk ik. Ik weet dat het zo rond de 72-75 graden moet/kan liggen maar doordat er in het recept stond dat de kip 70-90 minuten nodig had vond ik het raar dat de thermometer al na zo'n 40 minuten 75 graden aangaf...voortaan eerst kijken voor wat voor een kip het recept bedoelt is :)

IMG_2710.jpg


Helaas vergeten een foto te maken van de restjes maar dat waren er toch niet zoveel:)
Alles is opgegaan en enkel de borst filets waren iets droog, waarschijnlijk doordat ik hem iets te lang heb laten staan. Er viel zelfs een opmerking als "beste wat je ooit van de barbecue hebt gemaakt".

Dat smaakt naar meer!
 
lekker hoor, succes er mee
 
Enjoy!
 
Prima begin. :) !

Hoe langer je de rub laat intrekken hoe meer je het terug proeft in het vlees.
Langer hoeft dus niet perse beter te zijn.
Is sterk afhankelijk van wat je uiteindelijk wilt proeven.

Succes met je kippetje :) !
 
Goed begin! Bring iT on!
 
De kip was heerlijk en ik ben gefascineerd door het indirecte koken. Geen rookoverlast, lekker mals vlees (als je op de temperatuur let) en gewoon rustig de tijd nemen. Ideaal!
Begin post is aangepast met de nieuwe foto's.

Leer momenten:

1. De Weber parafine blokjes roken nogal. Daar moet wel iets beters voor te vinden zijn toch?
2. Het regelen van de temperatuur is nog best lastig. Ik gebruikte de briketten die je krijgt bij het briketten starterspakket (Weber long lasting) maar ik heb het gevoel dat deze niet al te best van kwaliteit zijn. Klopt dit en zo ja, wat zijn goede alternatieven?
3. Wanneer een recept aangeeft dat een kip 70-90 minuten moet staan, kijk dan ook even naar het gewicht van de opgegeven kip. Als je eigen kip ongeveer de helft weegt dan is het niet raar dat deze ook een stuk sneller klaar is....:)
4. Indirecte hitte is top!
 
Ben zelf bijna door de weber blokjes heen (bruine) en heb daarbij vooral gemerkt dat ze roken bij gebrek aan lucht. Als ze genoeg lucht krijgen roken ze een stuk minder. (Tenminste, daar lijkt het op)
De long lasting briketten heb ik een keer gebruikt (op de 57er van een kameraard), gloeien lang en zijn wel zuinig, maar laten idd een berg as achter. Velen zijn erg te spreken over kokosbriketten, zijn al flink wat topics over. (Ik gebruik op m'n ei uitsluitend houtskool, dus kan je niet uit eigen ervaring hierover vertellen)

Have fun ;)
 
Je kunt op het forum een aantal plaatjes verdiene die bij je naam komen te staan (sticketjes). 1 daarvan is het kippetje (krijg je voor het bereiden en volledig rapporteren van een BCC).
Aangezien je dat hebt gedaan, heb je nu een 'stickertje' van een kip dus; gefeliciteerd met tokkie!
 
Dat ziet er heerlijk uit!!

Gefeliciteerd met je tokkie!!

Ik heb in het begin ook de briketten van Weber gebruikt. Deze laten inderdaad een enorme hoeveelheid gele, beetje plakkerige as achter. Toen die voorraad op was heb ik naar aanleiding van alle informatie op het forum hier de kokosbriketten van Flamy en van Ecobrasa aangeschaft. Deze werken echt geweldig!! Er staat op het forum een brikettentest, daar kan je veel informatie uithalen.
 
Moet ik zelf nog wat doen om die sticker te zien? Ik zag bij andere die later gepost hadden al wel iets onder de naam staan maar bij mijzelf zie ik nog niks verschijnen....moet me ook maar eens gaan inlezen op een pulled pork :)
 
(wat is dat toch met die stickers??? hoe en wat doen mensen er voor en waar zie je die stickers?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan