BasBQ
Beef en Steak

BGE temperatuur probleem + dooft niet

 
 
 

grillmeister

Kooltjesharker
Berichten
132
Zoals in mijn BCC topic staat hebben wij een BGE Large aangeschaft.
Wat een super mooie Q is dat zeg!

Maar ik ben al jaren Weber gewend dus ik moet nog enige feeling krijgen voor het eitje.
Uiteraard heb ik het boek "Hete Kolen" gelezen, maar het opstoken ging toch anders dan verwacht.

Ik heb een laag Dammers neergelegd, met daarop 3 aanmaakblokjes.
Zowel onderste schuif open als de dop eraf gehaald. Ik zag de temperatuur eerst stijgen naar 150 en toen weer iets zakken.
Pas na 10-15 minuten begon deeze snel toe te nemen en heb ik rookhout toegevoegd en zowel de platesetter als de margrietschijf geplaatst. De grote schijf dicht en de gaatjes vol open.

Volgens het boek boek zou dit de temperatuur zo'n 50 graden omlaag brengen en dat leek te kloppen.
Maar dan verwachte ik dat de temp weer op zou lopen, maar dat gebeurde niet.

Ik moest echt de dop geheel openschuiven en dan ging het nog errug langzaam.
Aangezien je ook pizza's moet kunnen maken met platesetter zou de temp toch makkelijk tot 350 op kunnen kopen?

Waarom moest ik dan onder vol open houden en zelfs de schuif vrijwel vol open zetten?
Ik dacht dat ik onder half moest doen en de gaatjes tot halve maantjes om de temp op zo'n 180-200 te krijgen en houden.

En dan het doven: hij bleef smeulen en was na 1.5 uur nog steeds 150 graden.
Zowel onder als boven geheel dicht (de keramisache dop leveren ze zaterdag met de tafel)
Nu zie ik wel dat de schuif onder net tegen het nest aan komt. Ik zie geen opening, maar de "flapjes" zouden nog iets dichter moeten kunnen.

Mijn vragen:
- is het nromaal dat vrijwel alles open moet staan voor 180 graden bij gebruik van plate setter?
- wat kan de reden zijn dat hij niet uit gaat? Dus moet toch ook met margrietschijf kunnen?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Want goed de temperatuur kunnen bepalen is toch wel een must :)
 
Doordat de aanmaakblokjes branden, is hij bij opstarten heter dan wanneer de aanmaakblokjes uitgaan, dat is standaard. Dat hij niet snel op temperatuur komt, kan meerdere oorzaken hebben, zoals te kleine kooltjes of veel as onderop, zodat de zuurstof er niet lekker doorheen komt of vochtig houtskool (bij bewaren in de schuur bijvoorbeeld, maar dat zal bij deze temperaturen wel droog genoeg zijn :)

Ik roer mijn houtskool altijd even door met de pook en gooi er dan, indien nodig, wat nieuwe bovenop. Daarna drie aanmaakblokjes erin en dan is hij na een kwartier wel op gang. Voordat hij goed heet is echter (lees: pizzasterkte) is sterk afhankelijk van de soort houtskool (zachte soorten zoals peko en dammers gaan heel hard, blackranch en andere harde soorten duren wat langer, daarom gebruik ik meestal een mix)

Als de dop erop zit en je hebt alleen de gaatjes open, kun je 'm beneden vol openzetten, maar dan gaat de temp niet zo hard en komt meestal maar tot zo'n 200 a 250 graden. Als je heter wilt, moet je de dop helemaal openschuiven of zelfs verwijderen.

Als hij heel heet is geweest, kan het flink lang duren voor hij weer koel is. Die van mij doet daar wel dik een paar uur over als hij ca 350 graden is geweest. Als ik 'm om 7 uur dicht schuif is hij om half 10 nog best wel lekker warm.

Zowel met margriet als afsluitdop gaat het ei gewoon uit, maar met de margrietschijf dicht duurt het wel iets langer. Zeker als je, zoals je zegt, aan de onderkant nog een pietsie lucht hebt....dat kan uren en uren duren dan. Je hebt maar heel weinig zuurstof nodig om 'm aan de gang te houden namelijk.
 
Super bedankt voor je reactie.

Alleen was het ei nieuw en heb dus vers (nieuw gekocht) houtskool gebruikt van Dammers: grote stukken onderin en wat kleine erboven op. Geen last van as en/of vochtig houtskool en eigen de meeste optimale situatie toch? Daarbij zelfs een relatief grote hotspot gemaakt met 3 aanmaakblokjes in een driehoek (zie foto onder).

Dus het klopt inderdaad dat je met dop erg lang moet wachten op temp van 180+?
En dat je eigenlijk al snel de gehele schuif moet verschuiven?

Ik had echt verwacht dat onder half open zou moeten staan en schuif dicht met gaatjes open.
Dit gaat niemand dus lukken met een plate setter?

20150705_154941_zpsgrvodloc.jpg
 
Als je de platesetter erin hebt, moet je gewoon even de dop eraf houden en onderop helemaal openzetten. Die platesetter is 'koud' en een flink blok steen, dus je moet dan gewoon even geduld hebben omdat het iets langer duurt. Ik reken ongeveer een klein uur om mijn ei stabiel op temperatuur te krijgen voordat ik aan een low en slow sessie begin. Voor een snelle grill sessie is het wat korter uiteraard.
Maar een schoon ei, met de dop eraf en onderop helemaal open, moet zonder platesetter binnen een half uurtje wel de 300 hebben aangetikt hoor. Met platesetter duurt het dus iets langer.

Maar voor een low en slow sessie steek ik de boel aan en laat ik het ei opkomen tot ca 150 graden, daarna gaat het rookhout erin, de platesetter met druipschaal erop en het rooster met het vlees en dan zit ik meestal weer rond de 80 graden bij aanvang van het kookproces. En van daaruit is het weer langzaam opregelen naar 107 graden.

Als je het sneller wilt, kun je een Weber starter volgooien met houtskool en dat goed heet laten worden en dat in je ei mikken op de houtskool die daarin ligt. Dan is je ei meteen 150 graden ofzo en kun je eigenlijk gelijk starten met grillen of low en slow. Maar meestal is het gewoon een kwestie van bijtijds aansteken en daarmee even rekening houden met je planning.
 
Hij sluit goed: getest met briefje.
Vandaag de dop opgehaald, dus morgen verplicht biefstukje erop om te testen :)

Zaterdag komt de tafel, dus hopelijk is sluiting van schuif dan ook van de baan. Ik denk dus dat hij minimaal lucht krijgt daar... moeilijk te zien met die stijl van het nest
 
Hallo,

Ik brand mijn kolen ook vanaf de onderkant! Dus mijn aanmaakblokjes liggen onder het houtskool.

Weet niet of dat je probleem oplost qua temp. Mij Large duurt ook heel lang voor hij qua temp laag is (ik heb wel het idee dat de kolen al snel uit zijn, maar dat de temp nog heel lang aanwezig is in de egg zelf (10 punten voor ceramiek  :D)

Succes.
 
Van onderaf aansteken is niet de juiste manier voor een kamado.
 
Inmiddels heb ik de afsluitdop en dat gaat echt stukken beter nu!
Zaterdag gaat hij in de eierdop (tafel), dus moet de onderste schuif ook helemaal kunnen sluiten.
 
Dat lees en zie ik ook overal.

Heb nog nooit zo eenvoudig een BBQ aangestoken als met de BGE.
Weber briketten waren vaak een hel om aan te krijgen, zelfs met starter als er wind staat.
 
Darthvader zei:
noskos zei:
Van onderaf aansteken is niet de juiste manier voor een kamado.

Nee...gewoon erop leggen dus?

Ja, gewoon erop leggen en aansteken. Deksel open laten en onderste schuif vol open.
Ik gebruik een gasbrander, even op een paar plekken op het houtskool houden. Meer heb je niet nodig om een eitje aan te steken.
 
noskos zei:
Ik gebruik een gasbrander, even op een paar plekken op het houtskool houden. Meer heb je niet nodig om een eitje aan te steken.

Moet je dat lang aanhouden? Die Looftlighter vind ik persoonlijk ook niet echt super snel eerlijk gezegd.

Welke brander heb jij en zou het ook met een goedkope creme brulee brander werken?
Dan wellicht even langs de Action of Xenos, die hebben dat volgens mij wel.
 
Ik heb een gasbrander van de kookwinkel, die is wel groter dan een creme brulee brandertje, gaan van die lange blauwe busjes onder. Bij elkaar hou ik misschien de vlam een minuutje in het ei. 20 seconden per plekje of zo. Doe het altijd op plekjes waar meerdere stukjes houtskool bij elkaar komen. dan gaan er meerdere stukken tegelijk aan.

514005.jpg
 
noskos zei:
Darthvader zei:
noskos zei:
Van onderaf aansteken is niet de juiste manier voor een kamado.

Nee...gewoon erop leggen dus?

Ja, gewoon erop leggen en aansteken. Deksel open laten en onderste schuif vol open.
Ik gebruik een gasbrander, even op een paar plekken op het houtskool houden. Meer heb je niet nodig om een eitje aan te steken.

Thanx for the tips....!  ;)

Wellicht dat je dan nog langer met je houtskool doet!
Weer wat geleerd.

Groeten Quint
 
Vuur zoekt altijd de zuurstof op. Wanneer je de aanmaakblokjes bovenop legt, trekt het vuur naar onderen, naar de schuif.
Dat een Kamado langzaam dooft komt ook doordat de warmte in het keramiek gaat zitten. En in zo'n groot ei zit nog best veel zuurstof, dus hij gloeit nog wel even na.

Om de houtskool sneller te laten gloeien gebruik ik de f?hn van mijn vrouw. Gewoon bij de onderste schuif zetten en langzaam aanzetten, zodat het houtskool meer zuurstof krijgt. Meer zuurstof = sneller branden / harder branden
 
voor je eitje is het trouwens beter dat alles niet te snel op temperatuur komt... keramiek zet uit, zeker die firebox en als dat te snel gaat dan kan deze wel eens uiteen knallen... heb dit helaas zelf mogen ondervinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan