BasBQ
Beef en Steak

BGE Large, eerste keer pizza, temp moeilijk + vilt verkoold

 
 

Gilles

Stoker
Berichten
279
Ik had afgelopen week voor de eerste keer (diepvries :ahum:) pizza gemaakt op mijn BGE Large.

Mijn voorbereiding;
- Vuurring voor de helft gevuld met de onderste kolen nog van de L&S sessie daarvoor
- Daarboven wat nieuwe BGE kolen gegooid (die stukken waren veel groter)
- 3 vuurwokkels erop en aangestoken

De temp liep eerst goed op maar zakte natuurlijk toen de wokkels uit waren. Kwam niet boven de 50 graden uit ondanks dat alle gaten open waren. Misschien was ik te ongeduldig.
Daarna Weber starter erop, gevuld met wat nieuwe kolen en op de oude kolen gezet met daaronder een paar wokkels. Daar kwam snel de vlammen uit, en toen ging het redelijk rap.
Mijn vermoeden was dat mijn luchtgaten onder verstopt waren met as, maar dat had ik niet gecontroleerd.

Direct de plate deflector erop (omgekeerd) zodat ik eerst een paar propjes aluminiumfolie erop kon leggen en daaarop de pizza steen. Dit had ik gezien op internet omdat anders je pizza steen kan barsten, maar ik weet niet in hoeverre dit van toepassing is op een Weber pizza steen die ik nog had.

Temperatuur liep op tot 320 graden, toen de eerste pizza erop gelegd, een Wagner Big Crunch. Dit duurde ruim 12 minuten (normaal in de oven 20 minuten) voordat hij warm was. Omdat ik teveel bloem had gebruikt (wat denk ik alleen nodig is bij verse pizzas) smaakte hij niet zo lekker als ik gehoopt had. Vervolgens een dunne pizza erop gegooid en deze binnen op eten. Natuurlijk liet ik het onderste gat vol open staan en boven ook open.

Na 6 tot 8 minuten ging ik toch maar even kijken en deze pizza was ook al klaar. De BGE tikte ruim 400 graden aan dus dat was iets te veel van het goede.
Gaten dicht gezet want ik was klaar met pizza bakken en nu af laten koelen.

De volgende dag haalde ik de dop van de BGE af om hem schoon te maken en het vilt wat om de bovenkant zit viel er (verkoold) af.
Of het aan de hoge temperatuur heeft gelegen of aan de misschien mindere kwaliteit van het vilt zal ik nooit weten..

Dat de pizzas niet zo knapperig waren als gehoopt kan aan de aluminium propjes liggen maar daar zou ik ook graag advies over willen. Wel tussen plate deflector en pizza steen aluminium propjes leggen of niet?

Tot zo ver mijn ervaringen, misschien heeft iemand nog tips voor me om het de volgende keer beter te doen.
 
Hoe lang heb je je pizzasteen op temperatuur laten komen? Bij mij duurt het een half uur op 300?C voordat mijn steen dat ook is. Ik doe tegenwoordig trouwens de platesetter gewoon, dan het rooster en op het rooster mijn pizzasteen (bge). Op die manier hoef ik niet te rommelen met folie ed. En die steen wordt toch wel heet.
 
noskos zei:
Hoe lang heb je je pizzasteen op temperatuur laten komen? Bij mij duurt het een half uur op 300?C voordat mijn steen dat ook is. Ik doe tegenwoordig trouwens de platesetter gewoon, dan het rooster en op het rooster mijn pizzasteen (bge). Op die manier hoef ik niet te rommelen met folie ed. En die steen wordt toch wel heet.
Dat is ook de manier zoals BGE het voorschrijft. Werkt prima.
Afgelopen vakantie even mee mogen koekeloeren met een italiaan en zijn steenoven. Voor pizza en focaccia is dat toch wel heel fijn hoor. Dat helse inferno wat boven langs die pizza's danst.... prachtig gezicht.
 
Ik zou bij een diepvriespizza gewoon de voorgeschreven temperatuur aanhouden. Deze is nl. al voorgebakken.
Bij zelfgemaakt deeg wil je een hogere temperatuur om een knapperige bodem te krijgen met grote luchtbellen.
 
Ik heb nu 2x zelf gemaakte pizza gemaakt. Ik zet de plate setter met de poten omlaag en leg 3 moeren tussen de PS en de pizzasteen. Ik heb het idee dat ik hierdoor meer warmte over de steen krijg.
Het opwarmen duurt lang. Als ik met de info rood thermometer meet duurt het meer dan een uur (bij 300+ graden) voordat de steen boven de 250 komt.
Het bakken van de piza duurt dan in totaal ongeveer 4 minuten. Het probleem wat dan ontstaat is dat de bovenkant niet genoeg hitte krijgt. Dit los ik op door een Roestvrijstalen kom (van de Ikea) half over de pizza en half over de rand van de steen te zetten zodat ik extra hete lucht over de pizza stuur. Regelmatig (elke minuut) draaien is dan nodig anders verbrand 1 kant. Hier wil ik nog een keer een vierkante ovenschaal voor aanpassen.

Het is even zoeken maar dan heb je wel lekker krokante bodems en een mooie gegrilde topping. Ik heb de laatste keer hout toegevoegd om met de dan ontstane vlammen extra hitte te cre?ren maar kreeg te veel rook wat ik niet lekker vond.

Ik zal volgende keer eens foto's maken.

Pizzadeeg wordt het mooiste als je het maakt en in de koelkast laat reizen. Dan bolletjes maken en 1 uur nareizen.
https://www.weekendbakery.com/posts/basic-pizza-dough-recipe/

Groet Mike
 
Bedankt voor alle info, de pizzasteen had er denk ik 20 minuten in gelegen, ik dacht dat dit lang zat was :)
Iemand anders ook problemen met dat de bovenkant niet gaar word?
 
Hier niet. Heb je misschien heel dikke pizza's en veel topping?
 
het was een wagner big american dit keer;
1228_sfeerfoto.jpg


En aangezien ik merkte dat het midden nog kouder was dan de zijkant klopt de theorie wel aardig dat ik de steen te kort heb laten liggen. Zal het de volgende keer eens langer laten liggen.

Qua bloem; dat hoeft alleen bij een verse deeg pizza?
 
Die zou ik gewoon indirect opwarmen in het ei zonder pizzasteen...
 
Ok, wat voegt een pizza steen dan nog toe? d.w.z. waarom dan niet altijd zonder pizza steen werken?
 
Gilles zei:
Ok, wat voegt een pizza steen dan nog toe? d.w.z. waarom dan niet altijd zonder pizza steen werken?

In je oven, Weber, BGE heb je te maken met twee 'warmte-bronnen'. E?n soort is de warmte die in je dome circuleert (=convenctie). Een (pizza)steen werkt niet met circulatie, maar met geleiding. Door een (pizza)steen in je warmtebron te leggen en deze op te laten warmen, komt je pizza in direct contact met hitte (in originele ovens is het steen soms wel 400 graden plus). Deze direct warmte, convectie of geleiding, voegt dus toe dat jouw pizzabodem lekker krokant wordt gebakken.


 
Je koopt een kant en klare pizza die je normaal volgens de handleiding in de oven op een rooster of bakplaat opwarmt. Een dikke pizza nog wel.
En dan verwacht je dat als je die bereidt als een dunne verse pizza dat hij opeens ook zo wordt.
Ik kan je uit de brand helpen, dat gaat niet gebeuren. Rotzooi in, rotzooi out.

Gewoon een keer lekker zelf kneden, sausje maken en dan een mooie dunne pizza op de steen met weinig en/of voorgegaarde toppings en je hebt een goede pizza.
 
noskos zei:
Gewoon een keer lekker zelf kneden, sausje maken en dan een mooie dunne pizza op de steen met weinig en/of voorgegaarde toppings en je hebt een goede pizza.

En als je dat geproefd hebt, wil je niet meer anders!
En, als je geen zin in deeg maken hebt, dat kant en klare deeg plus tomatensaus pakket van de Jumbo (tante fanny heet dat, dacht ik) is goed te doen!
 
noskos zei:
Je koopt een kant en klare pizza die je normaal volgens de handleiding in de oven op een rooster of bakplaat opwarmt. Een dikke pizza nog wel.
En dan verwacht je dat als je die bereidt als een dunne verse pizza dat hij opeens ook zo wordt.
Ik kan je uit de brand helpen, dat gaat niet gebeuren. Rotzooi in, rotzooi out.
1000 maal excuses! Zal nooit meer gebeuren haha
 
dennis zei:
noskos zei:
Gewoon een keer lekker zelf kneden, sausje maken en dan een mooie dunne pizza op de steen met weinig en/of voorgegaarde toppings en je hebt een goede pizza.

En als je dat geproefd hebt, wil je niet meer anders!
En, als je geen zin in deeg maken hebt, dat kant en klare deeg plus tomatensaus pakket van de Jumbo (tante fanny heet dat, dacht ik) is goed te doen!

Topicstarter moet zin maken  ;). Het is relatief weinig werk voor het resultaat wat je boekt. Een goede rub maken, injecteren, etc, van een goed stuk procureur kost meer tijd dan een pizzabodem maken. Dus ik zeg, kneden met die hap.
 
Gisteren heb ik het deeg recept (met wijn) uit hete kolen gemaakt... Zeker een aanrader!
 
Psies, lekker aan de slag is veel leuker en lekkerder. De benodigde temperatuur die je dan nodig hebt is afhankelijk van de samenstelling van het deeg. Kortom aan de slag en veel plezier alvast. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan