BasBQ
Beef en Steak

bge die niet uit gaat

  • Onderwerp starter nitr0nnl
  • Startdatum
N

nitr0nnl

Gast
Hoi allemaal

Ik heb pas een bge.
Gisteravond heb ik hierop een brood gebakken (foto's volgen nog  :D).
Na het bakken heb ik de sleuven en de margriet schijf helemaal dicht gedaan.
Nou ging ik vanochtend naar buiten en toen viel al op dat hij vrij warm was 50 graden.
Maar je dacht ik hij staat ook al de hele tijd in de zon.
Nou kwam ik van middag thuis en stond hij nog steeds op 50 graden.
Na het openen bleek onderin nog wat kolen te gloeien ondanks dat alles gesloten was.
Ik heb ook het vilt gecontroleerd maar dat zit ook strak op elkaar.
Ik heb het idee dat hij toch door de margriet schijf lucht aanzuigt.
Is dit normaal of  moet je toch de keramische dop gebruiken voor het doven? 
 
Ik haal altijd direct mijn margrietschijf eraf en doe de keramische dop erop, dus ik neem aan dat dat de oplossing is. Mijn Ei gaat wel vanzelf uit.
 
Chef Martin zei:
Ik gebruik meestal de keramische dop. Maar de enkele keer dat ik de margrietschijf erop laat zitten gaat de BBQ ook gewoon uit.
Lekt er niet ergens lucht bij de schuif?
Voor zover ik kan zien niet die is goed afgekit maar zal morgen eens de dop gebruiken.
Wat ik wel zie bij de margriet schijf is een sleuf van een paar mm  tussen het draaiende gedeelte.
Misschien is dat al voldoende om hem op 50 graden te houden.
 
Heb je de 5 euro test gedaan met je vilt? Dus briefje ertussen en dan deksel dicht. Je moet dan weerstand voelen als je hem eruit trekt.

En als je rookhout gebruikt komt dat dan alleen aan de bovenkant uit je ei?

Bij mij dooft hij gewoon met de gietijzeren dop maar ik doe ook meestal de stenen dop.
 
noskos zei:
Heb je de 5 euro test gedaan met je vilt? Dus briefje ertussen en dan deksel dicht. Je moet dan weerstand voelen als je hem eruit trekt.

En als je rookhout gebruikt komt dat dan alleen aan de bovenkant uit je ei?

Bij mij dooft hij gewoon met de gietijzeren dop maar ik doe ook meestal de stenen dop.
Ik heb de test gedaan en dat ziet er goed uit.
Als ik rook houd gebruik dan komt het er alleen aan de boven kant er uit.
Maar zal er morgen extra opletten als ik mijn bcc maak en ga voor een Tokkie :p.
En zal hem afsluiten met de dop.
Bedankt iedereen in iedergeval met het mee denken
 
noskos zei:
En als je rookhout gebruikt komt dat dan alleen aan de bovenkant uit je ei?
bij mij komt er ook altijd wat rook aan de onderkant uit, niet veel maar toch, wat is er dan niet goed. Heb dit overigens altijd al gehad, ben nu met mijn 4de vilt bezig. Het ei gaat wel altijd netjes uit, of het nu zomer of winter is, dag of nacht
 
De trek hoort van onder naar boven te lopen en niet andersom. Waarschijnlijk laat je dan je onderschuif te ver open staan en doe je de bovenschuif te ver dicht. In principe regel je het grote temperatuur verloop met de onderste schuif en de kleine verschillen met de bovenkant.
 
Dank, dat is de verklaring. Idd heb ik dit alleen als de onderschuif teveel openstaat
 
Heb je vilt op de schoorsteen waar de margrietschijf of de keramische dop op gaat? Heb dit bij een van de laatste types gezien. Weet niet of het af fabriek is, of van een bepaalde leverancier. Als dit vilt open staat, dan heb je daar een opening.
 
coelho zei:
Heb je vilt op de schoorsteen waar de margrietschijf of de keramische dop op gaat? Heb dit bij een van de laatste types gezien. Weet niet of het af fabriek is, of van een bepaalde leverancier. Als dit vilt open staat, dan heb je daar een opening.

Het vilt is van de fabriek uit geleverd. Zit tegenwoordig een klein rolletje in de Assemblykit van 2013. Dit vilt lijkt verdacht veel op het oude, waarschijnlijk hebben ze nog wat over en daar een nieuwe bestemming aan gegeven....
 
Gerard777 zei:
coelho zei:
Heb je vilt op de schoorsteen waar de margrietschijf of de keramische dop op gaat? Heb dit bij een van de laatste types gezien. Weet niet of het af fabriek is, of van een bepaalde leverancier. Als dit vilt open staat, dan heb je daar een opening.

Het vilt is van de fabriek uit geleverd. Zit tegenwoordig een klein rolletje in de Assemblykit van 2013. Dit vilt lijkt verdacht veel op het oude, waarschijnlijk hebben ze nog wat over en daar een nieuwe bestemming aan gegeven....
Er zat inderdaad een stukje vilt bij (word niet over gesproken in de installatie handleiding).
Op internet staat een installatie filmpje daarbij word gezegd dat je het aan de binnen kant van je margriet schijf moet plakken.
Mijn margriet schijf is zelf ook niet lucht dicht.
Als je van de zijkant kijkt zie je bij het scharnierpunt een kier dus hij lig niet gelijk met het vaste gedeelte.
Ik weet niet of dat normaal is misschien is die kier net voldoende om voldoende lucht aan te trekken.
 
 
Gerard777 zei:
coelho zei:
Heb je vilt op de schoorsteen waar de margrietschijf of de keramische dop op gaat? Heb dit bij een van de laatste types gezien. Weet niet of het af fabriek is, of van een bepaalde leverancier. Als dit vilt open staat, dan heb je daar een opening.

Het vilt is van de fabriek uit geleverd. Zit tegenwoordig een klein rolletje in de Assemblykit van 2013. Dit vilt lijkt verdacht veel op het oude, waarschijnlijk hebben ze nog wat over en daar een nieuwe bestemming aan gegeven....
Waarom zou je vilt om je schoorsteen willen hebben?

Gerard, heeft BGE inmiddels reparatiekits voor het glazuur? Ik heb geen vilt om mijn schoorsteen en je zult zien dat er net bovenop een stukje uit glazuurlaag is, waar ik het witte steen zie zitten. Om daar nou mijn hele deksel voor te vervangen ;)
 
nitr0nnl zei:
Gerard777 zei:
coelho zei:
Heb je vilt op de schoorsteen waar de margrietschijf of de keramische dop op gaat? Heb dit bij een van de laatste types gezien. Weet niet of het af fabriek is, of van een bepaalde leverancier. Als dit vilt open staat, dan heb je daar een opening.

Het vilt is van de fabriek uit geleverd. Zit tegenwoordig een klein rolletje in de Assemblykit van 2013. Dit vilt lijkt verdacht veel op het oude, waarschijnlijk hebben ze nog wat over en daar een nieuwe bestemming aan gegeven....
Er zat inderdaad een stukje vilt bij (word niet over gesproken in de installatie handleiding).
Op internet staat een installatie filmpje daarbij word gezegd dat je het aan de binnen kant van je margriet schijf moet plakken.
Mijn margriet schijf is zelf ook niet lucht dicht.
Als je van de zijkant kijkt zie je bij het scharnierpunt een kier dus hij lig niet gelijk met het vaste gedeelte.
Ik weet niet of dat normaal is misschien is die kier net voldoende om voldoende lucht aan te trekken.
Je zou natte rooksnippers op je vuur kunnen gooien net voor je je schuiven dicht zet. Als het dan ergens lekt, dan zie je direct waar het is.
 
Ik doe het vilt om m'n schoorsteen omdat ik er dan voordeel van heb bij de keramische top ?n de margrietschijf. Plak je het op de margrietschijf dan beperk je dus dat voordeel. Ik had er al vilt om heen zitten voor dat biggreenegg er mee kwam.

Wat is dan het voordeel? 1. Je top, gietijzer of keramisch, kun je laten zitten bij het openen van de deksel. Hij ligt dan niet op de grond omdat ie strakker op de schoorsteen zit. 2. Het voelt beter dat er een stukje vilt zit ivm het feit dat ik m'n glazuur graag heel houdt :)

Vwb het stukje wat er af is: ik heb een pot groene verf voor dit soort gevallen ;) gewoon van de bouwmarkt. Kleur benaderd zeer goed en houdt het best goed op de egg. En je mag t van me gebruiken als je wilt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan