BasBQ
Beef en Steak

Bewaren en opnieuw opwarmen - overzicht en duidelijke instructies

 

Marq

Vuurmaker
Berichten
53
Bij het BBQ-en blijft er nogal eens iets over.
Dit kan varieëren van 'niet alles is op' tot 'ik maak 10kg PP in 1 keer en vries het grootste gedeelte in'.
Maar daar waar er talloze gedetaileerde recepten zijn over het bereiden van al dat lekkere vleesch zijn gedetaileerde instructies over het bewaren en opnieuw opwarmen moeilijk te vinden.

Dit is een overzicht op basis van de input van de forumleden.
Zie je iets wat mist of beter kan? Input is welkom!

Voedselveiligheid
Het voert te ver om hier een uitgebreide, laat staan volledige, beschrijving te geven rondom alle punten met betrekking tot voedselveiligheid.
Daarom slechts enkele punten van aandacht / waarschuwingen:
  • Bacteriën gaan niet dood van invriezen, het verlaagd slechts tijdelijk hun activiteit tot een zeer laag niveau.
  • Bacteriën zijn bij koelkasttemperatuur grotendeels inactief. Ontdooi rauw vlees daarom in de koelkast.
  • Bacteriën zijn het meest actief bij 15 tot 40 graden.
  • Bacteriën produceren 'gif' wanneer ze actief zijn. Bij bederfbacterieën maakt dit je eten bah. Dit zie, ruik of proef je wel. Bij de Clostridium botulinum bacterie zie, ruik of proef je echter niets, maar kun je er wel dodelijk ziek van worden.
  • Ga niet aan de slag met technieken als zouten en drogen voordat je je goed ingelezen hebt. In een boek als 'Over charcuterie' van meneer Wateetons worden deze technieken uitgebreid uitgelegd. Deze technieken vallen buiten de reikwijdte van dit overzicht.
Vlees (gaar) warmhouden in een koelbox
?

Vlees (gaar) warmhouden in de oven
?

Vlees (gaar) bewaren in de koelkast
Bewaar het vlees niet langer dan 3-4 dagen in de koelkast.
Wil je het langer bewaren, vries het dan in.

Vlees (gaar) bewaren in de vriezer
Je kunt je gegaarde vlees 3 maanden in de vriezer bewaren.
Als je het langer bewaard bederft het niet, maar gaat de kwaliteit wel achteruit.
Bij voorkeur het vlees in kleine porties bewaren. Hierdoor ontdooit het sneller, en kun je er precies zoveel uithalen als je nodig hebt.
Vacumeren voor het invriezen heeft sterk de voorkeur, dit verlengd houdbaarheid en voorkomt vriesbrand.

Bevroren vlees (gaar of rauw) ontdooien in de koelkast
Het ontdooien van vlees gaat het makkelijkst in de koelkast.
Haal het vlees de dag van tevoren uit de vriezer en leg het in de koelkast.
Houdt er rekening mee dat er (afhankelijk van het product) hier vocht bij vrij kan komen, dus leg het bij voorkeur in een bakje of op een groot genoeg bord.
Deze methode werkt echter niet goed bij grote stukken rauw vlees, of grote porties gegaard vlees.
Zie hiervoor de andere methodes.

Bevroren vlees (gaar of rauw ontdooien in de magnetron
Je kunt vlees in de magnetron ontdooien, maar werk wel traag en gestaag.
Dit doe je door een lage stand van de magnetron te gebruiken: 150 watt of minder. Stel de magnetron niet op een lange tijd in maar doe elke keer 1 minuut, totdat het vlees goed ontdooid is.

Bevroren vlees (gaar) ontdooien in een bak met water
Doe het vlees in een stevige zak (vacuumzak / ziplock), als het daar nog niet in zat, en leg het in een bak met water. Als je bang bent dat de zak lekt, kun je deze met een knijper op de rand van de bak vastzetten.
Gaat veel sneller dan gewoon op kamertemperatuur of in de koelkast.

Bevroren vlees (gaar) ontdooien in de stoomoven:
Heb je geen tijd om bevroren vlees, zoals pulled pork, langzaam te ontdooien, denk dan aan de stoomoven. Hier blijft het vochtgehalte op peil. Zet de temperatuur op 50-60 graden en 100% luchtvochtigheid. Als de porties niet te dik ingevroren zijn, ben je in 5-10 minuten klaar. Hierna kun je prima verder met opwarmen.

Vlees (gaar) opnieuw opwarmen in de oven
?

Vlees (gaar) opnieuw opwarmen in de magnetron
?

Vlees (gaar) opnieuw opwarmen met een sous vide apparaat
Stel het sous vide apparaat in op de gewenste kerntemperatuur.
Doe het vlees in een stevige zak (vacuümzak / ziplock), als het daar nog niet in zat, en leg het in een bak met water. Als je bang bent dat de zak lekt, kun je deze met een knijper op de rand van de bak vastzetten.
Bij deze methode hoef je het vlees niet eerst te ontdooien.

Vlees (gaar) opnieuw opwarmen in de (combi-)stoomoven:
Gegaard vlees, zoals pulled pork, kun je beste in een stoomoven opwarmen. Hierdoor droogt het niet zo uit als in een magnetron. Zeker als het vlees ingevroren is geweest is er behoorlijk wat vocht onttrokken, belangrijk om dit weer terug te krijgen. Zet hiervoor je combi-stoomoven op 95 graden en 75% luchtvochtigheid, ongeveer 10 minuten, afhankelijk van de dikte van de porties.

Pizza opnieuw opwarmen in de contactgrill
Doe 2 punten pizza op elkaar zodat je bovenop en onderop de bodem van beide stukken ziet. Leg ze dan tussen een contactgrill.
De duur is sterk afhankelijk van de grill. Ongeveer 3 minuten, maar houd vooral in de gaten of het nog goed gaat.

Pizza opnieuw opwarmen in de airfryer
Stel de airfryer in op 180 graden.
Doe de pizza voor 3 tot 5 minuten in de airfryer, afhankelijk van de dikte van de korst en de hoeveelheid vulling.
 
Laatst bewerkt:
Superleuk idee.

Mijn tip voor pizza: doe 2 punten op elkaar zodat je bovenop en onderop de bodem van beide stukken ziet. Leg ze dan tussen een contactgrill. Alternatief opwarmen in de airfryer. Pizza is 1 tot 2 dagen in de koelkast te bewaren.
 
Superleuk idee.

Mijn tip voor pizza: doe 2 punten op elkaar zodat je bovenop en onderop de bodem van beide stukken ziet. Leg ze dan tussen een contactgrill. Alternatief opwarmen in de airfryer. Pizza is 1 tot 2 dagen in de koelkast te bewaren.
Leuk dat je meedoet!

Hoe lang in de contactgrill?

Welke temperatuur in de airfryer? Hoe lang?
 
Leuk dat je meedoet!

Hoe lang in de contactgrill?

Welke temperatuur in de airfryer? Hoe lang?
180 graden en dan 3 tot 5 minuten. Ligt aan de dikte van korst en hoeveel vulling erop zit.

Contactgrill ligt heel erg aan hoeveel watt die is. Is op gevoel. Zou zeggen ook iets van 3 minuut.
 
Goed initiatief Marq!

Wellicht kun je ontdooien en opwarmen met een (combi-)stoomoven toevoegen. Steeds meer mensen hebben die in de keuken. Voorstel:

Bevroren vlees ontdooien in de stoomoven:
Heb je geen tijd om bevroren vlees, zoals pulled pork, langzaam te ontdooien, denk dan aan de stoomoven. Hier blijft het vochtgehalte op peil. Zet de temperatuur op 50-60 graden en 100% luchtvochtigheid. Als de porties niet te dik ingevroren zijn, ben je in 5-10 minuten klaar. Hierna kun je prima verder met opwarmen.

Gegaard vlees opwarmen in de (combi-)stoomoven:
Gegaard vlees, zoals pulled pork, kun je beste in een stoomoven opwarmen. Hierdoor droogt het niet zo uit als in een magnetron. Zeker als het vlees ingevroren is geweest is er behoorlijk wat vocht onttrokken, belangrijk om dit weer terug te krijgen. Zet hiervoor je combi-stoomoven op 95 graden en 75% luchtvochtigheid, ongeveer 10 minuten, afhankelijk van de dikte van de porties.
 
Bevroren vacuum verpakt voedsel opwarmen/ontdooien in de stoomoven/sous-vide
Als het bv vlees vacuum verpakt is kan je het bevroren in de stoomoven/sous-vide bak ontdooien en direct opwarmen.
De stoomoven/sous vide instellen op de kerntemperatuur van het vlees.
 
Ontdooien in de magnetron kan naar mijn mening wel, maar traag en gestaag op een héél lage stand. Anders is het inderdaad niet goed voor je product. 150Watt of minder en dan per minuut als je het product sneller nodig hebt dan gewoon ontdooien in de koelkast. Het lukt mij iig zo om te ontdooien zonder hete plekken in je voedsel.
 
Als ik vlees in de koelkast wil ontdooien, moet ik het minstens 2 of 3 dagen van te voren uit de vriezer halen. Maar zo lang van te voren weet ik nog niet wat ik wil maken. Dus ontdooi ik het in een tempex doos. Een soort tussenvorm qua temperatuur.
 
nog een andere ontdooimethode die ik durf gebruiken, vacuumzak in koud water leggen.

een t-bone van 1000gr is dan op een uurtje of 2 ontdooit.
Gaat veel sneller als gewoon op kamertemperatuur of in de koelkast.
Deze methode gebruik ik ook. Kan ook in ziplock bag, evt met wasknijper de bovenkant van de zak vast zetten aan de rand van de pan/bak.

En ik zet het geheel in de koelkast, zeker op warme dagen.

Cote de boeuf van 1,5kg is inderdaad in paar uur ontdooid.
 
Ontdooien in de magnetron kan naar mijn mening wel, maar traag en gestaag op een héél lage stand. Anders is het inderdaad niet goed voor je product. 150Watt of minder en dan per minuut als je het product sneller nodig hebt dan gewoon ontdooien in de koelkast. Het lukt mij iig zo om te ontdooien zonder hete plekken in je voedsel.
Interessant. Als ik het goed begrijp doe je telkens 1 minuut?
Hoe lang wacht je daartussen?
 
Als ik vlees in de koelkast wil ontdooien, moet ik het minstens 2 of 3 dagen van te voren uit de vriezer halen. Maar zo lang van te voren weet ik nog niet wat ik wil maken. Dus ontdooi ik het in een tempex doos. Een soort tussenvorm qua temperatuur.
Hoe lang duurt het ontdooien ongeveer op deze manier?
 
Bedankt voor alle reacties! Het gaat snel op deze manier!
Ik doe mijn best om alles zo goed mogelijk te verwerken, maar correcties zijn altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
Gaar vlees warm houden in oven kan. Ik heb dat zelf maar max iets meer dan een uur gedaan met medium rare steaks. Kan vast nog iets langer.
Ik heb het onder aluminiumfolie gedaan.
Of dit de smaak nou ten goede komt, ik weet het oprecht niet. Het waren okay steaks, ook niet de beste. Maar weet ook niet of ze beter waren geweest zonder zolang in de oven te liggen.

Voor medium rare rund zal dit niet met iedere oven lukken, sommige kunnen niet zacht genoeg en zijn soms ook niet nauwkeurig genoeg. Een van onze twee ovens kan op minimaal 50 graden, in theorie prima, want het is onder de 53-57 graden range voor medium rare, maar wanneer je gaat meten zie je dat ie pendelt tussen omgeveer 45 graden en iets boven de 60. Veel ovens pendelen tussen boven en onder grenzen.

Op YouTube bij onder andere Mad Science BBQ gezien dat ze hele briskets en andere low & slow b.v. Een hele nacht lang in een oven op temperatuur houden. Dit schijnt ook gebruikelijk te zijn bij veel BBQ restaurants. Sommige claimen dat dit de malsheid en sappigheid van briskets tengoede komt.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang duurt het ontdooien ongeveer op deze manier?
Afhankelijk van de grootte of beter gezegd dikte van het stuk, maar bijna alles is als ik het ‘s morgens uit de vriezer in de tempex doos doe, eind van de middag aardig ontdooid maar nog wel koud. Veel kouder dan bij ontdooien op het keukenblad wat niet hygiënisch is. 🤕
 
Gaar vlees warm houden in een koelbox doe ik heel vaak. Wel eerst wat laten uitdampen, anders gaart het te ver door. Grote stukken vlees blijven uren warm, steaks e.d. zeker een uur. Losjes alufolie erover, paar handdoeken erop, box dicht.
 
Ik ben altijd huiverig om hier te roepen dat het ontdooien van rauw vlees op een andere manier dan in de koelkast goed gaat. Niet dat ik het niet doe, maar er zijn "mensen" die dit zonder na te denken doen. En rustig met 30 graden op het aanrecht of zelfs in de zon durven te leggen. Daarna niet controleren door ruiken en voelen of je vlees daadwerkelijk nog goed is.
Goed om te weten is dat bacteriën niet doodgaan in de vriezer, zich slechts niet meer uitbreiden. Het op tijd en zo vers mogelijk invriezen is wel belangrijk. Wanneer je het de NVWA/FAVV zou vragen, is op tijd invriezen en enkel ontdooien in de koelkast toegestaan.

Eigenlijk wat ik wil zeggen, blijf nadenken en gebruik je zintuigen 😉.
 
Ik ben altijd huiverig om hier te roepen dat het ontdooien van rauw vlees op een andere manier dan in de koelkast goed gaat. Niet dat ik het niet doe, maar er zijn "mensen" die dit zonder na te denken doen. En rustig met 30 graden op het aanrecht of zelfs in de zon durven te leggen. Daarna niet controleren door ruiken en voelen of je vlees daadwerkelijk nog goed is.
Goed om te weten is dat bacteriën niet doodgaan in de vriezer, zich slechts niet meer uitbreiden. Het op tijd en zo vers mogelijk invriezen is wel belangrijk. Wanneer je het de NVWA/FAVV zou vragen, is op tijd invriezen en enkel ontdooien in de koelkast toegestaan.

Eigenlijk wat ik wil zeggen, blijf nadenken en gebruik je zintuigen 😉.
Zeker eens met je advies! Je kunt beter te voorzichtig zijn, dan niet voorzichtig genoeg.

Tegelijkertijd ben ik wel benieuwd naar de theorie.
Wanneer ontstaat er precies een risico (en wanneer niet), en wat houdt dit risico precies in?

Bijvoorbeeld:
Bij kip heb je een salmonella risico, maar dat heb je altijd en los je al op door de kip door-en-door te verwarmen tot een graad of 70.
Maakt het dan wel uit als die kip met 30 graden op het aanrecht heeft gelegen? Waarom wel / niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan