BasBQ
Beef en Steak

Bevroren vlees op de BBQ

 
 
 

coelho

Stoker
Berichten
287
Na de interessante discussie over het opnieuw invriezen van vlees nu een andere vraag: Wat is er op tegen om bevroren producten op de BBQ te leggen? Ik kom op internet alleen tegen dat het voor spatten kan zorgen (maar we hebben een deksel op de BBQ) of dat er bacteriegroei kan plaatsvinden (echter waarom zou die meer optreden van -18 tot bijvoorbeeld 80C in geval van kip, dan van koelkast tot 80C?).

Ik zou verwachten dat als er METEEN bereid gaat worden en de kerntemperatuur voor gare producten in acht wordt genomen, er weinig mis kan gaan. Ik ben uiteraard benieuwd naar jullie meningen en/of wetenschappelijke onderbouwingen.
 
Er is niets op tegen m.b.t. bederf volgens mij.
De omgevingstemperatuur is te hoog om bacteri?n een goede kans te bieden.
Maar wat gebeurd er met de bereidingstijd en het vlees.
Om je kerntemperatuur te halen zul je een veel langere bereidingstijd aan moeten houden. Dit houdt ook in dat de buitenkant van je product veel langer een hoge temperatuur moet verdragen wat meer "kookschade" oplevert.
Laat ik als voorbeeld een stuk rosbief nemen.
Het mooist is een zo egaal mogelijke garing door het hele stuk met een dunne krokante korst.
Dit lukt het best door het stuk op kamertemperatuur op de bbq te leggen is mijn mening.
Doe je dit bevroren dan krijg je of een te rauwe kern, of zo'n dikke droge rand die je vaak tegen kom bij minder ervaren bbqers.
Wil je dit op de bbq voorkomen zul je hem moeten garen op een heel lage temperatuur ( max 80 graden) en dan duurt het zoveel langer dat ontdooien in de koelkast net zo handig is.
 
Denk ook dat het een eeuwigheid duurt eer je hele procureur op kamertemperatuur is en wat er dan niet aan de buitenkant gebeurt is ;)
 
Grote stukken vlees... niet doen....
Wat ik nog wel eens doe als ik onverwacht eters krijg is een paar worstjes uit de vriezer indirect op de q waarbij de dome temperatuur zo rond de 100gr is..... gewoon rustig warm laten worden en ontdooien en dan langzaam de temp van de Q omhoog. Eenmaal ondooit gewoon bereiden als verse worst.... gaat heel goed!
 
Platte stukken gaan prima, maar bij bolle stukken krijg je enorme temperatuurverschillen in het vlees. De buitenkant wil warm worden maar vanuit binnen wordt deze afgekoeld door de bevroren kern. Hamburger gaat prima want de kern heeft grote oppervlak van verdamping.
 
Terug
Bovenaan Onderaan