Beef en Steak

Beste manier om worst te bakken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lin
  • Startdatum Startdatum

Lin

Gemarineerd
Tja, ik ben al best lang met bbq bezig maar er is toch echt iets wat ik niet 100% in de vingers heb en dat is het bakken van worst op de bbq  :blush:
Wel een beetje een beginnersvraag dus...
Bij mij zijn ze vaak niet warm/gaar genoeg of juist te ver en scheuren ze open :-S
Ook verschrompelen ze vaak als ze even van de bbq af zijn....
Wat is nou de beste manier? Eerst indirekt en dan nog even afgrillen? Of andersom? Of helemaal indirect of juist direkt?
Graag hoor ik jullie idee en ervaringen hierover...

Goede vraag, ben benieuwd hoe anderen dit doen.

Ik varieer nog wel eens, maar ze gaan vooral niet op te hoog vuur.
Tijdens een family BBQ waar we meer soorten vlees hebben gaan ze vaak op direct vuur
Als ik alleen worstjes doe voor avond eten dan begin ik vaak indirect en dan grill ik ze even af.

Same problem here Lin! Ben erg benieuwd naar de ervaring en kennis van anderen

ik ben ook zeker geen expert en af en toe verknal ik het diner ook nog steeds, dan ligt al het vet op de barbecue en is het vlees droog. maarrrrr, daar moet ik bijzeggen dat ik het soms ook aan de kwaliteit van de worst toeschrijf, te droog, te vast etc.

wat ik denk te weten is dat het misgaat als je worst op te hoog vuur grillt (of bakt trouwens) omdat ze dan zeker open barsten, dus ik zou altijd zeggen eerst langzaam op lage temperatuur beginnen en aan het einde wat meer direct vuur als het velletje nog niet mooi knapperig is. en niet te gaar, maar ik prik er geen thermometer in dus dat is voor mij geen wetenschap.

deze techniek van een van mijn favoriete sites, serieus eats en dan specifiek hun 'food lab', moet ik nog een keer proberen, er staat in elk geval een hoop uitleg bij.

Indirect, low en slow, tot een kern temperatuur van ongeveer 72C.

Ik ook indirect low en slow, maar vind 67 C voldoende, 72 C als het kip is...

Thanx voor de antwoorden. Hebben jullie bij het low and slow warmen geen last van verschrompelde worsten als je zo zo'n 5 minuten van de bbq af hebben? Dat gebeurt bij mij vaak..

En waar steek je het liefst de temp probe? Moet altijd huilen als ik de probe er uit trek en al dat vocht er uit komt stromen...

M4rtijn76 zei:
En waar steek je het liefst de temp probe? Moet altijd huilen als ik de probe er uit trek en al dat vocht er uit komt stromen...

Goed punt!

richard0501 zei:
mensen het is nog wel BBQ he?

maar goed, je kan de probe toch gewoon ergens door de darm prikken met de lengte richting mee zodat de tip in he midden van de worst terecht komt.
In het ergste geval heb je 1 worst die iets minder is. Tenzij je elke worst tot op de graad wil monitoren... :-O

Goed punt  :D

Gisteren de jalapeno-cheddar gegaard zoals Nosmo beschrijft, op 120gr tot een kern van 72.
Goed gelukt  ;)

Bij de doordeweekse worst  :P gebruik ik de roosterverhoger in de Monolith zonder platesetter en grill ik ze op ongeveer 170gr, ook met goede resultaten.
Altijd de worst ruim vantevoren uit de koelkast halen, of laten wellen in een vloeistof (bier)

Low en slow zoals Piet Nosmo al zegt, maar dan aan het eind nog heel even voor een streepje boven de kooltjes...
incidenteel barst dan het velletje, maar daar geef ik ook niet om, het vet op de kooltjes geeft een heerlijke geur aan de korst!

Garen in bier ga ik ook een keertje proberen, klinkt ook super!

Krijg er trek van!  :D

Daar kun je een puntje aan zuigen

Zoals al gezegd inderdaad eerst indirect. Bijkomend voordeel is dat je op dit manier ook wat houtsnippers erbij kan gooien en de worst kan roken totdat deze de juiste kerntemperatuur heeft. Daarna even boven de briketten/kolen direct een paar marks geven. Zolang je geen flame grilled worst probeert te maken zullen de meeste niet scheuren, maar er kan er altijd eentje tussen zitten die eigenwijs is  :P

Wil je de minste kans op scheuren, dan eerst indirect (roken) tot de juiste kern, dan 15 minuten eraf halen en onder folie langzaam een beetje laten afkoelen en als laatste stap even(!!) direct grillen.

Terug
Bovenaan Onderaan