BasBQ
Beef en Steak

Beste manier om een hele kip sappig te bereiden

 
 

BeeJee78

Vuurmaker
Berichten
58
Wat is volgens jullie nou de beste manier om een hele kip op de bbq te bereiden, zodat ie sappig is en een krokant velletje heeft?

Wel of niet pekelen? Op een bierblik of anders? Snel of low&slow?
Ben benieuwd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
BeeJee78 zei:
Wat is volgens jullie nou de beste manier om een hele kip op de bbq te bereiden, zodat ie sappig is en een krokant velletje heeft?

Wel of niet pekelen? Op een bierblik of anders? Snel of low&slow?
Ben benieuwd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hoe je het ook doet,het ligt ook heel erg aan de kwaliteit van de kip.

Veel succes  :) !
 
Ben zelf erg fan van me spitje, dus kip van 't spit, ongepekeld, simpel in de rub en 175 graden indirect tot deze klaar is (meestal meer dan een uurtje).
 
De kwaliteit van de kip, zoals al gezegd, is wel voor een groot deel bepalend. Ik snijd altijd de rug er uit, vouw hem open, kruid en leg hem dan op de borstkant op de grill (indirect, poten richting het vuur). Vaak zie ik dat men hem juist andersom neer legt (borst omhoog), maar mijn ervaring is dat ik een meer krokante kip krijg (vel) op die manier waarbij de borst sappig genoeg blijft (van mij mag het borststuk best wat droger zijn...). Ook overige hoenders bereid ik zo en tot nu toe is dat (mits het een goede hoender/kip was) goed bevallen.
 
Ik zelf ben fan van een BBC met een mooie rub, sticky chicken is bij ons thuis favoriet me als runner up de Louisiana Cajun en Jerk (Caribbean Spice).
Kip blijst heerlijk mals en goed sappig indirect op een blik met vocht.

Experimenteren met de soorten van vocht is ook leuk, alles geeft toch een andere smaak af.
 
indirect, roadkill chicken kan ook goed
ik zelf pekel graag kip  1,5 uur
niet langer
 
Ik doe ook meestal de roadkill,  indirect low en slow (110-120) met de pootjes naar boven tot kern 68/9.
Dan fikkie opstoken, deflector er uit en nog even searen voor het knapperige vel.
Soms injecteer ik het beestje met gesmolten boter met beetje madeira en port en laat dat lekker even intrekken.

 
Krijg alweer honger bij het lezen! Dus lastminute maar besloten roadkill te maken vandaag ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
En die was heerlijk (ookal had de appie alleen nog maar een plofkip). Dit keer alleen wat kruiden erop gedaan (ook onder de huid), zodat ik de verschillen goed kan proeven als ik de volgende keer wat anders probeer.

Erg sappig ook, daar heb je dus niet perse een bierblikje voor nodig...

44741ab7648ca289956f55db8559d152.jpg

7498f9ede0e33b1eb19ae907468c7934.jpg

321766d8ddbcf3e7228ba308243ea6e5.jpg

73fee409cc5682b8f054cf84bf4446f6.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
SilverFox zei:
Ben zelf erg fan van me spitje, dus kip van 't spit, ongepekeld, simpel in de rub en 175 graden indirect tot deze klaar is (meestal meer dan een uurtje).

+1
 
Terug
Bovenaan Onderaan