BasBQ
Beef en Steak

Beste BBQ boek

Ha mensen,

Momenteel zit ik veel op dit forum te sporen naar lekkere recepten en daar is meer dan genoeg te vinden. Maar nu wilde ik eigenlijk ook een kookboek aanschaffen specifiek voor de BBQ waar ik mee aan de slag kan.

Zouden jullie mij kunnen vertellen welk boek de absolute must have is voor de keramische BBQ'er? Ik zag bijvoorbeeld Big Bob Gibson al voorbij komen...

Ik zoek iets waar bijvoorbeeld recepten in staan voor gerechten, maar meer specifiek nog naar recepten van rubs en sauzen. Wellicht zijn wat leuke tips en tricks ook nog interessant zijn om te lezen.

Hoor graag van jullie wat jullie inzichten zijn!
 
Smokey goodness boeken! Speciaal voor de bbq samengesteld

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Leuk topic.
Ik ben benieuwd wat er allemaal voorbij gaat komen.
Ik zoek nog een verjaardagskado voor mezelf
 
Mijn ervaring is dat veel boeken toch niet de hele lading dekken. Inderdaad heeft SG meerdere rubs en het ziet er geweldig uit.

Misschien missen we wel zo'n boek dat zich alleen richt op rubs/sauzen en tips? Ik heb 'm ieder geval nog niet gezien.

Ik probeer overal recepten te verzamelen (uit boeken maar vooral het internet). Ik maak er een documentje van en print zo nu en dan een recept uit. Is het lekker dan bewaar je het en/of pas je het recept aan. Zo stel je je eigen boek samen met je eigen voorkeuren.

Grz.
 
Ben ook niet zo echt boekachtig aangelegd. Het internet is mijn grote boek, en ik verzamel alles via de app SavouryPot.
 
@ Marcozld: dat is idd ook mijn strategie, dit forum is een uitstekend uitgangspunt daarvoor:p maar ik was toch ook op zoek naar een serieus boek met dergelijke informatie....

Ik had begrepen dat BBG een aardig eind in de richting komt met compleetheid, maar heb het zelf nog niet gezien...iemand ervaring?

Sowieso ben ik heel erg geinteresseerd in een boek over rubs, kruiden en marinades en sauzen!
 
Het BESTE is natuurlijk subjectief, het suggereert ook dat als je dat boek koopt je verder niks meer nodig hebt... ik heb nu 24 boeken die over BBQ gaan en toch kocht ik onlangs het boek van Dennis omdat ik dat gewoon moest hebben. Het boek beschrijft vooral de basis en is mede door de foto's maar vooral door de volledigheid en de fijne heldere schrijfstijl van Dennis erg mooi en waardevol.

Big Bob Gibson (van Chris Lilly) is een zalig boek met geweldige foto's en heerlijk Amerikaanse style BBQ. Toch staan daar maar 4 basis rubs in beschreven en vooral de aanmoediging om er zelf ook lekker op te gaan varieren. Ik vind dat vooral een mooi boek voor naast je bed, daar ligt mijn exemplaar ook steevast, om voor het slapen gaan even heerlijk weg te dromen.

Toen ik de aanschaf van een kamado sterk overwoog drie jaar terug was daar het schitterende boek van Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas, Hete Kolen. Daar heb ik enorm fijn studie materiaal aan gehad en ik las dat in de zomervakantie helemaal uit en toen nog eens en voelde me toen optimaal gesteld voor de aanschaf van mijn Big Green Egg. Een apparaat waar ik nog elke dag met heel veel plezier mee werk. Beide heren schreven later ook mooie boeken met meer de nadruk op recepten.

Het boek van Aaron Franklin is ook fantastisch en mag zo (aan de andere kant) naast je bed. Al is dat meer een beschrijving van de lifestyle, het genot van lekker eten en het succes van zijn prachtige BBQ joint.

Als je je meer wil verdiepen in recepturen van rubs en sauzen, of juist wereldse gerechtjes of basis technieken dan zijn de boeken van Steven Raichlen echt een aanrader. Rubs en Sauces, Planet BBQ respectievelijk Culinair Barbecuen zijn dan echte aanraders.

Als je echt vooral meer wil weten van kruiden en rubs dan kan het werk van Ottolenghii je vast ook boeien. Hij richt zich met zijn boeken niet specifiek op BBQ maar hij doet veel in de oven of op de grill en daar lees je dan gewoon BBQ voor. Met name zijn kruiding van groenten maar ook lamsvlees of buikspek zijn erg inspirerend. Ook qua fotografie echt aanraders.

De twee Smokey Goodness toppers zijn al aangehaald, die zijn ook zalig en de styling van de fotografie maar ook de typografie is top notch.

Is je verjaarslijstje zo lang genoeg? Veel plezier!
 
Mooie reactie Sander !
 
Sander72 zei:
Het BESTE is natuurlijk subjectief, het suggereert ook dat als je dat boek koopt je verder niks meer nodig hebt... ik heb nu 24 boeken die over BBQ gaan en toch kocht ik onlangs het boek van Dennis omdat ik dat gewoon moest hebben. Het boek beschrijft vooral de basis en is mede door de foto's maar vooral door de fijne heldere schrijfstijl van Dennis erg mooi en waardevol.

Big Bob Gibson (van Chris Lilly) is een zalig boek met geweldige foto's en heerlijk Amerikaanse style BBQ. Toch staan daar maar 4 basis rubs in beschreven en vooral de aanmoediging om er zelf ook lekker op te gaan varieren. Ik vind dat vooral een mooi boek voor naast je bed, daar ligt mijn exemplaar ook steevast, om voor het slapen gaan even heerlijk weg te dromen.

Toen ik de aanschaf van een kamado sterk overwoog drie jaar terug was daar het schitterende boek van Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas, Hete Kolen. Daar heb ik enorm fijn studie materiaal aan gehad en ik las dat in de zomervakantie helemaal uit en toen nog eens en voelde optimaal gesteld voor de aanschaf van mijn Big Green Egg. Een apparaat waar ik nog elke dag met heel veel plezier mee werk. Beide heren schreven later ook mooie boeken met meer de nadruk op recepten.

Het boek van Aaron Franklin is ook fantastisch en mag zo (aan de andere kant) naast je bed. Al is dat meer een beschrijving van de lifestyle, het genot van lekker eten en het succes van zijn prachtige BBQ joint.

Als je je meer wil verdiepen in recepturen van rubs en sauzen, of juist wereldse gerechtjes of basis technieken dan zijn de boeken van Steven Raichlen echt een aanrader. Rubs en Sauces, Planet BBQ respectievelijk Culinair Barbecuen zijn dan echte aanraders.

Als je echt vooral meer wil weten van kruiden en rubs dan kan het werk van Ottolenghii je vast ook boeien. Hij richt zich met zijn boeken niet specifiek op BBQ maar hij doet veel in de oven of op de grill en daar lees je dan gewoon BBQ voor. Met name zijn kruiding van groenten maar ook lamsvlees of buikspek zijn erg inspirerend. Ook qua fotografie echt aanraders.

De twee Smokey Goodness toppers zijn al aangehaald, die zijn ook zalig en de styling van de fotografie maar ook de typografie is top notch.

Is je verjaarslijstje zo lang genoeg? Veel plezier!

+1

Heb ook ongeveer 20 bbq boeken.

@Houtepen "op hete kolen" is vooral een uitleg over hoe een kamado werkt, geschiedenis, welke merken etc. Met ook een gedeelte recepten.
 
@JaapAap : uw omschrijving van Hete Kolen is perfect. Een h??l goed boek voor de beginnende Kamado-liefhebber.
 
@ sander: toch wel speciale dank voor deze uitgebreide reactie! Wordt al duidelijker zo. Uiteraard is het subjectief, maar ik hoor graag over jullie ervaringen en aanraders! Het verlanglijstje wordt wel ernstig lang zo op deze manier haha

Bij 'op hete kolen' is de meerwaarde van het boek dus eigenlijk het technische gedeelte als ik het goed begrijp? Zag dat er +/- 30 recepten in staan dus dat is niet zo extreem veel haha
 
Sander72 zei:
Het BESTE is natuurlijk subjectief, het suggereert ook dat als je dat boek koopt je verder niks meer nodig hebt... ik heb nu 24 boeken die over BBQ gaan en toch kocht ik onlangs het boek van Dennis omdat ik dat gewoon moest hebben. Het boek beschrijft vooral de basis en is mede door de foto's maar vooral door de volledigheid en de fijne heldere schrijfstijl van Dennis erg mooi en waardevol.

Big Bob Gibson (van Chris Lilly) is een zalig boek met geweldige foto's en heerlijk Amerikaanse style BBQ. Toch staan daar maar 4 basis rubs in beschreven en vooral de aanmoediging om er zelf ook lekker op te gaan varieren. Ik vind dat vooral een mooi boek voor naast je bed, daar ligt mijn exemplaar ook steevast, om voor het slapen gaan even heerlijk weg te dromen.

Toen ik de aanschaf van een kamado sterk overwoog drie jaar terug was daar het schitterende boek van Jeroen Hazebroek en Leonard Elenbaas, Hete Kolen. Daar heb ik enorm fijn studie materiaal aan gehad en ik las dat in de zomervakantie helemaal uit en toen nog eens en voelde me toen optimaal gesteld voor de aanschaf van mijn Big Green Egg. Een apparaat waar ik nog elke dag met heel veel plezier mee werk. Beide heren schreven later ook mooie boeken met meer de nadruk op recepten.

Het boek van Aaron Franklin is ook fantastisch en mag zo (aan de andere kant) naast je bed. Al is dat meer een beschrijving van de lifestyle, het genot van lekker eten en het succes van zijn prachtige BBQ joint.

Als je je meer wil verdiepen in recepturen van rubs en sauzen, of juist wereldse gerechtjes of basis technieken dan zijn de boeken van Steven Raichlen echt een aanrader. Rubs en Sauces, Planet BBQ respectievelijk Culinair Barbecuen zijn dan echte aanraders.

Als je echt vooral meer wil weten van kruiden en rubs dan kan het werk van Ottolenghii je vast ook boeien. Hij richt zich met zijn boeken niet specifiek op BBQ maar hij doet veel in de oven of op de grill en daar lees je dan gewoon BBQ voor. Met name zijn kruiding van groenten maar ook lamsvlees of buikspek zijn erg inspirerend. Ook qua fotografie echt aanraders.

De twee Smokey Goodness toppers zijn al aangehaald, die zijn ook zalig en de styling van de fotografie maar ook de typografie is top notch.

Is je verjaarslijstje zo lang genoeg? Veel plezier!
+1 ik kon het niet beter verwoorden. ;)
 
Boeken van Steven Railen lijken me zeker interessant! Ik zie (bijv. op Bol) ook vergelijkbare boeken van John Whalen (https://www.bol.com/nl/p/rubs/9200000051638500/?suggestionType=typedsearch) en Jim Tarantino (https://www.bol.com/nl/p/marinades-rubs-brines-cures-and-glazes/1001004002717812/?suggestionType=typedsearch) langskomen. Iemand daar ervaring in?

Verder zie ik dat Raichlen meerdere boeken heeft, iemand een advies over welke van deze aan te schaffen? :)

Ik wordt overigens van al die boeksuggesties wel heel hebberig haha
 
Ja Sander, bedankt......

Zucht @BOL.com.................................................
 
Bbq bijbel vindt ik ook altijd wel een mooi boek
 
Houtepen zei:
Boeken van Steven Railen lijken me zeker interessant! Ik zie (bijv. op Bol) ook vergelijkbare boeken van John Whalen (https://www.bol.com/nl/p/rubs/9200000051638500/?suggestionType=typedsearch) en Jim Tarantino (https://www.bol.com/nl/p/marinades-rubs-brines-cures-and-glazes/1001004002717812/?suggestionType=typedsearch) langskomen. Iemand daar ervaring in?

Verder zie ik dat Railen meerdere boeken heeft, iemand een advies over welke van deze aan te schaffen? :)

Ik wordt overigens van al die boeksuggesties wel heel hebberig haha
Het ultieme Raichlen boek is Planet BBQ, met heel veel recepten uit de hele wereld. In ons Steven & Me deel onder recepten staan al diverse recepten uit dit boek.

Geef je op voor Steven&Me, maak de recepten en verdien hiermee nog meer stickers  ;)
 
Staan er in alle Reichlin boeken ook veel recepten voor rubs/marinades/sauzen? Of staan er voornamelijk recepten voor gerechten in bijvoorbeeld planet bbq?
 
Terug
Bovenaan Onderaan