BasBQ
Beef en Steak

Best mayo ever

Dominique zei:
Lin zei:
In het filmpje gebruikt hij een heel ei. Ik gebruikte alleen dooiers zou dat het verschil kunnen maken? Bedankt voor het filmpje trouwens dominique.
Dit moet ik toch ook kunnen....

Ik gebruik ook altijd een heel ei, geen idee of dat het verschil geeft? 
En ik doe weer alleen dooier. Werkt prima :)
Kennelijk maakt dat dus niet zoveel uit.
Overigens moet je die Bamix truc niet met een gewone staafmixer doen, want dat loopt minder goed af, weet ik uit ervaring :(
 
El Fumarole zei:
Dominique zei:
Lin zei:
In het filmpje gebruikt hij een heel ei. Ik gebruikte alleen dooiers zou dat het verschil kunnen maken? Bedankt voor het filmpje trouwens dominique.
Dit moet ik toch ook kunnen....

Ik gebruik ook altijd een heel ei, geen idee of dat het verschil geeft? 
En ik doe weer alleen dooier. Werkt prima :)
Kennelijk maakt dat dus niet zoveel uit.
Overigens moet je die Bamix truc niet met een gewone staafmixer doen, want dat loopt minder goed af, weet ik uit ervaring :(
Kijk dus die vraag is ook weer beantwoord, je kunt heel ei of dooier gebruiken. Geen ervaring met andere staafmixer ( gelukkig maar, als ik Jeroen zo lees)
 
Heb het met de blender gedaan..., op de zachtste stand...

Dat klots lekker, en spat tegen het glas op....

Telkens 25 ML olie er bij..., ineens word het dikker, en is het "spatten" opgehouden, en toen ben ik gestopt met toevoegen...

Niks mis mee...  B-)
 
Vandaag maar eens proberen, kijken hoe het smaakt met eigengemaakte frieten.
 
ik gebruik een doodgewone staafmixer, na een paar keer fantastische mayo en mislukte mayo ben ik erachter wat (voor mijn braun) de truuk is.

alles moet in de juiste volgorde in de mengbeker en de mengbeker moet smal genoeg zijn (die bij de staafmixer geleverd is dus). ei eerst erin en olie als laatst. dan de staafmixer op de bodem van de kom zetten, aanzetten en heel langzaam omhoog halen > instant mayo.

inderdaad niet te weinig olie gebruiken, dan werkt het niet. olijfolie emulgeert iets moeilijker dan zonnebloemolie, dus niet alleen maar olijfolie gebruiken (is ook niet lekker vind ik zelf). mosterd helpt bij het emulgeren, dus als je dat gebruikt (en wie doet dat niet) die op het ei gooien voor je de olie toevoegt.

met alleen een dooier wordt de mayo dikker/kleffer en met een heel ei wordt de mayo iets lichter/luchtiger, voor zover er zoiets bestaat als luchtige mayo dan. net wat je voorkeur heeft.

een klein beetje suiker moet echt wel vind ik, zo'n lekkere zurige mayo is een kwestie van meer azijn/citroensap ;) maar het moet zeker niet zo ranzig zoet worden als die calve ellende! en bij vis, het merg van een vanille stokje in je mayo, heerlijk.

met mijn blender gaat het niet, de hoeveelheid is in het begin te klein om goed te mengen.
 
Maar hoeveel olie vind jij dan "niet te weinig"? Dominique zei 0,5 liter op 1 ei. Hoeveel doe jij Marieken?
 
Lin zei:
Maar hoeveel olie vind jij dan "niet te weinig"? Dominique zei 0,5 liter op 1 ei. Hoeveel doe jij Marieken?

voor het staafmixer recept gebruik je 250-300ml olie op 1 ei. in het nrc recept staat trouwens ook dat het alleen maar met een heel ei lukt, maar het is mij toch ook met twee dooiers gelukt. hangt denk ik een beetje van het model staafmixer af.

de reden dat ik geen halve liter maak is voornamelijk dat ik geen halve liter mayo per keer nodig heb  ;) dat is ook de reden dat ik eerst probeerde 150ml mayo te maken, maar dat mislukt steevast met de staafmixer methode.

met de staafmixer begin je op de bodem van de beker (waar het ei zit) en je haalt de staafmixer langzaam omhoog als je mayonaise (wit) begint te zien, al na een paar seconde als het goed is.
 
Twee eierdooiers 200 ml olie in de blender werkt hier...
 
Nou...NIETS werkt hier  X(
Het wordt gewoon niet dik... Heel raar....
Heb het gisteren weer geprobeerd maar helaas.
Ik vrees dat mayo op mijn rode kool lijstje komt.
Dat mislukt bij mij ook altijd...
 
niet opgeven Lin!
Het kan echt:
http://youtu.be/rbXu7e7SqMk
 
Lin zei:
Nou...NIETS werkt hier  X(
Het wordt gewoon niet dik... Heel raar....
Heb het gisteren weer geprobeerd maar helaas.
Ik vrees dat mayo op mijn rode kool lijstje komt.
Dat mislukt bij mij ook altijd...

Dat heb ik met basilicum, die gaan dood waar ik bij sta. Ben dit jaar al aan mijn 5e plantje bezig.... Of ze verdrogen ( vergeten water te geven), of ze beschimmelen ( teveel water). Nu weer een poging. Eigen pot ipv grote plantenbak. Dan kan ik mijn plantje steeds in de zon zetten... Aaarghhhh!!!
 
Lin zei:
Nou...NIETS werkt hier  X(
Het wordt gewoon niet dik... Heel raar....
Heb het gisteren weer geprobeerd maar helaas.
Ik vrees dat mayo op mijn rode kool lijstje komt.
Dat mislukt bij mij ook altijd...
Een beetje late reactie, maar misschien helpt deze tip nog: zorg dat alles dezelfde temperatuur heeft, dus ei lang van te voren uit ijskast halen zodat het zelfde temp als de olie heeft.
Marieken geeft goeie naar de NRC (http://www.nrcnext.nl/koken/2007/06/05/10-secondenmayo/) en daar doen ze het natuurlijk weer net anders, maar mijn ervaring is dat alles op zelfde temp (meestal  :blush:) goed werkt.
En alles schoon/vetvrij!
 
Bedankt voor de tip. Het is alweer een poosje geleden en de irritatie is gezakt haha. Misschien tijd om het nog eens te proberen...
 
Gisteren deze mayo gedraaid met de bamix, ging perfect... vanochtend eitje met spek en dotje mayo erbij... geweldige anti-kater!  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan