BasBQ
Beef en Steak

Beercan chicken versus farmers chicken

 
 

Teddo

Pitmaster
Berichten
523
Hey Pittmasters,

Na vorige week flink op de vingers getikt te zijn door een paar vooraanstaande leden van het BBQ genootschap, omtrent het feit dat het concept  beercan chicken net zo luchtig is als de Amerikaanse hypotheekmarkt, moest ondergetekende zichzelf wel weer bijeenpakken.

Het is namelijk geen geheim dat ondergetekende de onbetwiste heer en meester is in huize Jachtfestijn. Echter de bewoners proberen dagelijks hun spiritueel leider ervan te vergewissen dat deze toch reeds langgeleden de weg volledig is kwijtgeraakt. Echter ik ken mijn pappenheimers.

Het wordt een geheel ander verhaal als gelijkwaardige rook signalen uit een geheel andere hoek komen waaien. Een gedreven BBQ genootschap met een kennisdatabank dat ruim voldoende is om vele generaties haar en veren op een smaakvolle manier te serveren.
En mocht er nog enige twijfel zijn, de correctie wordt solide onderbouwd met 2 wetenschappelijke artikelen.

En daar sta je dan, de striemen op de handen van de tik op de vingers door het illustere BBQ genootschap zullen met de tijd vervagen. Maar de priemende ogen van de hyena's in huize Jachtfestijn, die hebben vernomen dat de tweemaal met veel bombarie voorgeschotelde beercan chicken in werkelijkheid een ordinair luchtkasteel bleek te zijn, zal ongetwijfeld vergaande consequenties tot gevolg hebben. Achter mijn rug likken zij hun lippen, ondergetekende alvast zijn wonden.

De bittere noodzaak voor schade beperkende maatregelen was geboren. Enerzijds om het vege lijf te redden van de immer hongerige aaseters in huize Jachtfestijn, anderzijds de executeurs van het BBQ genootschap flink bij de veren te vatten om hen ervan te overtuigen dat het concept beercan chicken wel degelijk bestaat. Ik heb het alleen verbouwd en noem het farmers chicken.

De artikelen lezende wordt de pijn duidelijk, maar daarmee ook de oplossing. Zoals eerder gemeld bevindt huize Jachtfestijn zich nabij het Drents Friese wold te midden van de landerijen. Het is iedere keer weer een feest als de maai- en hooimachines te velden gaan. Een caleidoscoop aan geuren teisteren de smaakpapillen. Het kan niet anders dat ondergetekende in een vorig leven een rund is geweest. Alhoewel sommigen vinden dat dat leven niet is afgesloten.

In een recent verleden werden de dagen versleten door met een paar paarden in de military sport (heet nu eventing) rond te hobbelen. De paardenkenners hier weten dat er omstandigheden zijn dat paarden met nat hooi gevoerd dienen te worden. Voor de niet kenners, hooi uit een waterbak is enkel met vereende krachten op te pakken. Hetgeen veel zegt over het absorberend vermogen hiervan.

En zo ontstaat het beeld voor het verbouwde concept "beercan chicken" => the farmers chicken. En scharrelend op het internet bleek al snel dat er meerdere op hetzelfde idee waren gekomen.

In een schaal een flinke pluk hooi leggen dat vooraf goed gewassen is. Nu zijn er verschillende soorten hooi in omloop, maar ik adviseer de kruidige variant (je kunt de verschillen goed ruiken). Vervolgens hierbij een kruidig biertje schenken. Onze eerste beer can luchtkasteel chicken was met donker bier, en deze illusie leek toch iets beter dan de illusie van het kersenbier.

Het hooi goed onder het bier houden, en dit een nacht laten staan. En dan begint de zoektocht naar alles wat groeit en bloeit. Gewapend met een snoeischaar van niet geringe omvang, gekleed in een lange oilskin jas en cowboy hoed, zwierf ondergetekende door de landerijen, bezorgde blikken van voorbijgangers negerend, op zoek naar groen voor de kip.

Als eerste de kip goed rubben met kruiden naar voorkeur. Daarna de hals van de kip met slagerstouw goed dichtbinden zodat het bier binnen blijft. De kip vullen met de natte hooi en het groen. In dit geval is er een mengsel van dragon, tijm en rozemarijn aan de natte hooi toegevoegd. Je zou ook kunnen kiezen voor lavendel, kamille, brandnetel etc.

De kip blijft op zijn kop staan en de bovenkant wordt afgesloten met een ui, waarmee het vel met cocktail prikkers wordt vastgezet.

Ter vergelijk is er een tweede kip geprepareerd. Deze wordt niet gevuld met hooi of kruiden, maar gewoon gerubd. Met een lepel de huid van de kip losgemaakt en ook onderhuids de rub aangebracht. Deze kip wordt op een beercan met kersenbier gezet.
Om het vocht binnen te houden, is ook hier de hals met slagerstouw vastgezet.

Twee contrasterende bieren geven de mogelijkheid om het resultaat goed met elkaar te vergelijken.

Jip en Janneke zijn in kamado in een uur tot een kerntemperatuur van 87 graden Celsius gegaard.

Omdat de spullen er nog voor waren is een ovenschaaltje met gratin dauphinois gemaakt. Verder ma?skolven bij de kippen bij de kolen neergelegd, en wat pasta met olijfolie en oregano.

Wat kan er nu gezegd worden over de beercan chicken versus de farmers chicken. De farmers chicken was ronduit magisch!! Wat een onvoorstelbaar lekker en mals kippetje was dit. De smaakte kruidig, zonder dat dit overheerste. De geur gaf duidelijk de sporen weer van het donkere bier. Echter qua smaak had het kruidige de overhand.

De beercan chicken had een vleug van kersen in de geur zitten. Maar niet in de smaak. Hier had de prachtige smaak van de rub de overhand.

De farmers chicken was ronduit de sappigste van de twee. De beercan chicken was in de filets, een tikkeltje aan de droge kant.

De keuze in huize Jachtfestijn is niet unaniem. Beide kippen werden op hun eigen manier zeer gewaardeerd. Echter wat opviel is dat de farmers chicken in zijn geheel verorberd is, terwijl er van de beercan chicken nog een restantje over is.

En nog bedankt voor het tokkie! Nu is deze verdient door een echte farmers beercan chicken.

Vers en kruidig hooi
image_zpsde2281ad.jpg


Hooi stofvrij maken, afspoelen, in het bier zetten en een nachtje laten staan.
image_zpsfec143e8.jpg


Jip en Janneke
image_zps94cc99c6.jpg


Hals goed dichtbinden met slagerstouw om het vocht binnen te houden. Kip op de hals plaatsen.
image_zps373c71f0.jpg


Kip vullen met het natte hooi en verse groene kruiden, afdichten met een ui en met cocktail prikkers afsluiten.
image_zps24d4a8f1.jpg


De andere kip op de beercan, onderhuids gerubt, en ook hier de hals met slagerstouw dichtgebonden.
image_zpsd36dff4f.jpg


Jip en Janneke op de kamado en op temperatuur
image_zps0488d6ba.jpg


Ma?skolven rondom bij de kolen
image_zps9b5db84c.jpg


Magisch!!
image_zps5199b851.jpg


image_zps1d399dd1.jpg


image_zps639cd4d8.jpg


Gratin dauphinois
image_zpsa2cd60f9.jpg


Pasta met olijfolie en oregano
image_zps7979b430.jpg


Farmers chicken
image_zps0d64443a.jpg


Beercan chicken
image_zpsc59ac05c.jpg







 
Ziet er lekker uit!
Hopelijk was er beter door de kip te komen dan door je teksten... ;)
 
Ziet er lekker uit, maar proefde je het bier?
 
Mooie kippetjes.
 
Heb je nog kamers vrij!! :p
 
Teddo, ik heb het verhaal dit keer maar weer eens in zijn geheel gelezen......hahaha waar haal je het vandaan. Moest wel glimlachen vanwege je rethoriek!
Let op dat er ook "ongeduldige" Genootschapsleden zijn die snel naar de foto's zappen en je lange tekst laten voor wat het is, hetgeen in principe zonde is van je energie.
Soms is hun ogen "beetje minder" toch ook weer "beetje meer"  ;)
 
Prima kip, maar volgens mij kan je beter switchen naar de politiek  ;)
 
Boldeagle zei:
Prima kip


maar volgens mij kan je beter switchen naar de politiek  ;)

prima Kippen.heb met hooi al is meer gelezen hiero.
zal dat ook is gaan doen en dan  een beetje  turf rook dr bij.

nee BE geen politiek: komt dr geen end aan de debatten .en worden er zeker  nooit besluiten genomen.
beter is advocaat: wordt de rechter mooi poepzat van einpleidooi en geeft m gelijk

;)
 
Een hooi kip... Kek plan, gaat op de to do lijst.

Lastig shoppen, hartje stad. "Sorry mag ik je wat vragen, hebben jullie ook hooi?" en dan kijken waar de ah vakkenvuller mee op de proppen komt.
 
Marieken zei:
Een hooi kip... Kek plan, gaat op de to do lijst.

Lastig shoppen, hartje stad. "Sorry mag ik je wat vragen, hebben jullie ook hooi?" en dan kijken waar de ah vakkenvuller mee op de proppen komt.
Dierenwinkel of tuincentrum! Maar volgens mij hebben ze dat ook in een grote super  bij de dierenafdeling liggen. Succes.
 
Marieken zei:
Een hooi kip... Kek plan, gaat op de to do lijst.

Lastig shoppen, hartje stad. "Sorry mag ik je wat vragen, hebben jullie ook hooi?" en dan kijken waar de ah vakkenvuller mee op de proppen komt.

Dit hooi bij de jumbo gehaald. 1 euro voor 1 kg. Ligt bij diervoerders. Verwacht dat Ah dit ook heeft.
 
prachtige kippies weer
 
RedFox zei:
Teddo, ik heb het verhaal dit keer maar weer eens in zijn geheel gelezen......hahaha waar haal je het vandaan. Moest wel glimlachen vanwege je rethoriek!
Let op dat er ook "ongeduldige" Genootschapsleden zijn die snel naar de foto's zappen en je lange tekst laten voor wat het is, hetgeen in principe zonde is van je energie.
Soms is hun ogen "beetje minder" toch ook weer "beetje meer"  ;)

Dank dank!! We gaan de receptuur minimaliseren.

(Dat wordt water en brood morgen)
 
Tijdens mijn simpele ontbijtje je verhaal gelezen en dat is wel een geweldige manier om wakker te worden. Originele recepten en een leuke schrijfstijl. Ik mag dat wel en zo komen er weer leuke todo naar voren. Dus ik zeg, ga zo door! Alleen zit ik nu wel de hele dag met water in de mond;)
 
Teddo ik heb met plezier je verhaal zitten lezen over je kip met hooi en bier.Ikzelf heb dit wel eens met een hammetje en bier en hooi gedaan maar proefde weinig van de bijvoeging van hooi. Maar verder heb ik met plezier je verhaal gelezen en hoe jij er ook in op gaat en vind het verder top.
 
Terug
Bovenaan Onderaan