BasBQ
Beef en Steak

Beercan chicken (op een blikje frisdrank)

 

Phantom

Tondelzoeker
Berichten
6
Vandaag voor de 2e keer Beercan chicken gemaakt.
Poging 1 was niet zo’n succes omdat dit een kant en klare supermarkt kip was.
Dit keer een 2e poging.
Dit keer was hij erg mals en een stuk geslaagder.
Toch blijft het in stukken snijden van zo’n kip een slagveld door het bot er in.

Nu lees ik 2 versies van bereiden.
150 graden en dan tot een graad of 70. (Low)

Maar ik zie ook een versie op een hogere temperatuur, wat de buitenkant volgens mij ook krokanter maakt.

Ik heb nu de versie van 150 graden aangehouden en eraf op 74 graden.

0371587B-7B1D-4762-BE55-C41445B4CE43.jpeg
3D58BCE0-EDA8-486A-B45B-01471CCBDDFC.jpeg
FBD9BBF3-4F5A-407A-BD4A-6D47F0DE65CE.png
78146502-61BC-4C49-9F49-67B52FA47CAA.jpeg
 
Ik hou hem zelf tussen de 170 en 180 graden. Komt er lekker mals uit met een krokant korstje...
 
Ziet er lekker uit! Zelf heb ik ook altijd de temperatuur tussen de 170 en 180 graden.
 
Die Q temp heb ik altjd rond de 180 C. Geeft het beste resultaat.
Was de kip bij die 74C ook overal goed gaar. Voor de borstfilet is dit een mooie temp. Voor de dijen zit ik meestal rond de 82 C.

Verder een mooie eerste run. Dit nodigt uit voor een lekkere herhaling.
 
Laatste keer ook op 180 graden gegaard en aan het eind de temp nog even opgeschroefd naar 220 voor een krokant velletje.

Maar grote vraag is, wat vond je er zelf van?

Tip: Voor het ‘snijden’ van de kip kun je het beste knippen met een keukenschaar.
 
Even algemeen. Hij was zeker gaar op alle plekken en heerlijk mals, dus dat was goed.
Maar inderdaad een korstje had wat toe kunnen voegen.

In grote lijnen had ik het verhaal uit het boek”Hete kolen” gevolgd en daar spreken ze over 150 graden en ik kwam dit op meer plekken tegen.
Het was een beetje 50/50 in bereidingswijze. (Het valt me her en der op dat er bij veel meer bereidingen discussies zijn over temperaturen)
Maar deze versie was gelukt, een volgende keer gaan we stuk hoger in de temperatuur.
In iedergeval bedankt voor de info, daar gaan we iets mee doen👍🏻
 
Gefeliciteerd met je sticker, heerlijke kip 😋 Elke bereiding is toch een beetje op gevoel. Elk vlees is anders en smaken verschillen.
Ik zou een gevogelteschaar kopen, dan kun je heel makkelijk een kip knippen in stukken. Deze heb je al vanaf een paar euro.
 
Kippetje is altijd lekker van de bbq
Gefeliciteerd met je sticker
 
Ziet er lekker uit.
Indien je fan bent van een krokant velletje doe je best 180°
 
Een lekker kippetje, met open rugje 😊

Uiteindelijk word het toch en slagveld als je het kippetje op heb 😉
 
Lekker kippie hoor, ziet er goed uit, mooi kleurtje

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan