BasBQ
Beef en Steak

Beercan chicken onzin

Ik ga het vanavond toch proberen; de BCC. Ik heb het Jamie Oliver onderstel aangeschaft. Kunnen er mooi aardappeltjes aan de voetjes van kip liggen.
Ik ben benieuwd of het bier niet hard verdampen gaat. Het onderstel geleid alles een dolle en zet ik boven de kooltjes. Wellicht dat dit iets voor de hitte doet.

Ik heb identiek hetzelfde onderstel en je kunt het topic hier nog wel ergens vinden. Ik had de can half gevuld met bier en had er nog een plat gedrukte knoflook in gedaan omdat het recept dat ik volgde dat zo vermeldde. Na de sessie had ik niet de indruk dat er veel uit was. Dat gaat maar over een paar mm.
 
Het bier in het blik gaat niet stomen, meet of weeg de hoeveelheid vocht in je blikje voor en na de bereiding en je zal zien dat er nauwelijks verschil in zit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
will do, Frits! leuk experiment
 
Het bier in het blik gaat niet stomen, meet of weeg de hoeveelheid vocht in je blikje voor en na de bereiding en je zal zien dat er nauwelijks verschil in zit


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Maar, hoe smaakt het bier na een uurtje in de kip op de bbq? :unsure::rolleyes:
 
Maar, hoe smaakt het bier na een uurtje in de kip op de bbq? :unsure::rolleyes:
Bier wat bloot gestaan heeft aan dergelijke temperaturen en open is ga ik niet meer proeven.
 
Laatst bewerkt:
Ok, even Wikipedia er bij als bron van zogenaamde wetenschap .



Wat wij stoom noemen gaat niet lukken, maar het verdampen van bier zou wel degelijk mogelijk moeten zijn.

Eerst de hoeveelheid in het blik verminderen (he wat vervelend toch), zodat de vloeistof makkelijker op warmt en er meer damp kan ontstaan.
Hierna het restant voor verwarmen.
En dan lang genoeg laten staan zodat er enig merkbare hoeveel damp in je kip is getrokken.

Maar of het dan nog lekker is..
 
In principe gaat water (vloeibaar) bij iedere temperatuur boven het vriespunt (daar onder heet het ijs) om in waterdamp afhankelijk van de relatieve vochtigheid van de lucht boven het water. Hierbij geldt hoe hoger de temperatuur van het water en hoe lager de luchtdruk boven het water des te sneller deze omzetting plaatsvind tot er een evenwichtsituatie ontstaat (de lucht boven het water bereikt 100% relatieve luchtvochtigheid). Wanneer het water bij atmosferische druk 100C bereikt zal het gaan koken (de omzetting vind niet plaats aan het oppervlak maar spontaan door de hele watermassa).

In het geval van de bierblikkip zal de lucht in de kip boven het blik vrij snel 100% relatieve vochtigheid bereiken en dan zal het verdampen stoppen, dit helpt zeker tegen het uitdrogen van de kip aangezien er geen water langs de binnenkant van de kip zal verdampen. Maar ik denk dat zonder blik deze conditie ook bereikt wordt aangezien het meeste vocht dat uit het binnenste van de kip verdampt zal blijven 'hangen' in de kip.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
en dan, beste forumleden, als het verdampen van het bier eenmaal schetenwappelijk onderbouwd is, dient men ook nog rekening te houden met het vlies, wat zich aan de binnenkant van de kip, tegen borstbeen/ribben bevind. Dit is niet het meest vocht-doorlatende vlies lijkt me.
:unsure:
 
en dan, beste forumleden, als het verdampen van het bier eenmaal schetenwappelijk onderbouwd is, dient men ook nog rekening te houden met het vlies, wat zich aan de binnenkant van de kip, tegen borstbeen/ribben bevind. Dit is niet het meest vocht-doorlatende vlies lijkt me.
:unsure:
Auw Rick, moest dat nou echt?
Eerst ontbenen en dan opbinden?

Ik denk dat we beter kunnen pekelen, injecteren en die kip na bereiding op dat koud leeg gedronken bierblik zetten. Waarna je de complimenten in ontvangst neemt voor de goede bereiding en leuke presentatie.
 
De nieuwe versie van het recept: Drink het bier op, doe water in het blikje (niemand die het ziet op de foto)
Dat is toch sowieso de bedoeling?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ik ga er ook maar aan geloven. Alles voor de badge

22B71B05-36E9-4F4E-A633-74E1DD903DF8.jpeg


4797932A-ECFB-4921-B31F-908C9CB73606.jpeg
 
Wel of geen bier smaak, we zijn er eindelijk uit (denk ik) wetenschappelijk bewezen of toch niet, 't blijft hoe dan ook een geinige presentatie en goed voor de zo fel begeerde Badge. 😊 😊 😊
 
Maar misschien moeten we ook nog een ander fenomeen bekijken op wetenschappelijk vlak :p

Ik zie dat de meesten de opening boven open laten. Dan kan de stoom lekker weg. Ik had daar bij mij het afgesneden kopje van de citroen ni gestoken. Waarom? Omdat het gevonden recept dat zo dood :ROFLMAO:

Maar zou dat nut hebben?
 
Terug
Bovenaan Onderaan