BasBQ
Beef en Steak

Beer Can Chicken

 

somdv

Sprokkelaar
Berichten
35
Net een nieuwe "Black" Bastard gekocht en omdat ik nog nooit zelf met een keramisch ei heb gewerkt, wilde ik wat makkelijks maken. Ik moest niet alleen het apparaat leren kennen, maar als verantwoording voor de hele uitgave sta je nogal voor paal als je eerste gerecht mislukt. En ik had mijn dochter verteld dat het niet de bedoeling is om er frikadellen op te bakken. Het kan wel, maar ik wil het ding niet beledigen.

En Beer Can Chicken is best makkelijk en van wat ik las lekker. Nog nooit gemaakt, dus recepten nageplozen.

Eerst een Texan Dry Rub gemaakt van:

1 eetlepel grof zout (geplet in vijzel)
1 theelepel komijnzaad (tot poeder gemalen in vijzel)
1 eetlepel hele zwarte pepers (geplet in vijzel)
2 eetlepels paprika (ik heb gerookte paprikapoeder gebruikt)
1 eetlepel chilipoeder
2 theelepels knoflookpoeder
2 theelepels uienpoeder
4 eetlepels lichte bastard suiker (pun intended)

Wil je wat pittiger en minder suiker, neem dan 2 eetlepels. Het is wel erg lekker zo.


image4_zpsyw6v7kv6.jpg


Verse kip ingesmeerd met wat olie en de rub er goed ingewreven. Binnenkant ook wat rub gedaan met wat verse kruiden uit de tuin binnenin de kip gepropt: verse oregano, beetje dragon en mandarijnsalie. Maar net wat voor handen is.

image6_zpsv9yjrgtj.jpg



Bij de barbecue had ik een speciaal rooster gekocht waarin je een blikje bier kunt zetten of ander vocht (maakt namelijk echt niet uit of je bier of water neemt, als het maar vochtig is) en de kip zet je er dan bovenop.  Het rooster is open zodat het vet makkelijk weg kan lopen. Volgens de fabrikant kun je er ook aardappelen bij doen. De leverancier raadde dit af omdat het kippenvet niet lekker zou zijn om in te braden. Daarover verschillen de meningen (denk aan schmaltz), maar d eproef op de som genomen en wat aardappelen erbij gedaan. Die werden prima gepoft, helemaal niet vettig.

image1_zpszmcbnwjy.jpg


Omdat de Bastard gloednieuw is en ik dit nog nooit had gedaan heb ik de vuurpot gevuld met houtskool en drie aanmaakblokjes erin gedaan. Deksel dicht en kleppen open. Tot mijn verbazing was het binnen 10 minuten 250 graden. Leek me even warm genoeg om mee te beginnen. Deflector en grilrack geplaatst en hierop het kiprooster. Probe erin geprikt en deksel snel dicht.

image2_zpsnz1maigi.jpg


Temperatuur zakte behoorlijk tot 120 graden. Dus met roosters open temperatuur naar 170 graden gebracht en de kip een uur en een kwartier op laten rusten.
Moet zeggen dat dit wel super makkelijk is.  Komt ook weinig rook bij vrij, dus kan gewoon bij mij onder het afdakje. Hard nodig ook, want het goot gisteren.

image3_zpsexvqiwdk.jpg


Omdat het nog niet helemaal gaar was (binnentemp. op sommige plekken 65 graden) nog een kwartier langer laten garen op iets hogere temperatuur (190). Daarna eruit gehaald en even laten staan. Ondertussen temperatuur tot 300 graden laten oplopen om het vet dat op de deflector terecht was gekomen wat te laten verbranden. Durfde het nog niet vol schoon te stoken de eerste keer, dat komt wel na een paar keer.

Kleppen dicht en eten maar

image7_zpsepylupms.jpg



De kip smaakte zo ontzettend lekker en eerste keer dat ik zo mals en sappig borstvlees heb gegeten. Dit wil je echt nooit meer anders. Smullen.

mijn leerpuntjes:

Ik denk dat ik een volgende keer de temperatuur wel iets hoger zet, zo'n 200 graden. Misschien wordt het korstje dan nog wat knapperiger binnen de 5 kwartier.

Ook kunnen de aardappeltjes er ook wel meteen bij (had ik nu halverwege gedaan).

Misschien een alubakje op de deflector zetten om het vet op te vangen? Mag dat? Wat zijn de ervaringen?

Het kiprooster zou ook boven de deflector geplaatst kunnen worden op het driehoekige frame boven de deflector.




 
Eerst maar even huishoudelijk. Ik heb je foto's maar even gerepareerd, dat was uhm niet helemaal goed gegaan ;). Je kunt hier nog even nalezen hoe dat werkt.

Ten tweede van harte met je chick'n badge!

Ten derde ik zou zeker een bakje op je deflector zetten, daarnaast kun je nog overwegen deze in te pakken in zilver folie. Dat houdt makkelijk schoon.
 
structor zei:
Eerst maar even huishoudelijk. Ik heb je foto's maar even gerepareerd, dat was uhm niet helemaal goed gegaan ..

Hoi Structor, bedankt, maar wat ging er mis dan? De topic had ik namelijk gelezen en zo uitgevoerd. In de preview waren de foto's ook te zien. Het probleem is dat photobucket iets anders werkt dan in de beschrijving en er ook een tag om de [IMG] tag heen zet.  Die...ar goed, wel benieuwd wat er precies mis was.
 
Mooi hoor en gratz met tokkie!
Ikzelf heb een rvs dienblad gekocht bij de sligro die ik gebruik als lekbak, scheelt een berg werk en viezigheid ennis herbruikbaar. Kostte minder dan 10 euro
 
lekker hoor, welkom bij de tokkies  ;)
 
ziet er mooi uit. maar vooral, mandarijnsalie??? dat klinkt fantastisch. zo leer je toch elke keer weer bij. ik zet m gelijk op de lijst nog aan te planten  :D

kippenvet vind ik trouwens inderdaad top om aardappels in te roosteren, net als bij een gebraden kip waar je in de braadslede aardappels onder legt. smaakt heerlijk en bakt ook mooi crispy. het is geen ganzenvet maar bij gebrek aan een gans is het een aardige tweede.
 
Marieken zei:
ziet er mooi uit. maar vooral, mandarijnsalie??? dat klinkt fantastisch. zo leer je toch elke keer weer bij. ik zet m gelijk op de lijst nog aan te planten  :D

kippenvet vind ik trouwens inderdaad top om aardappels in te roosteren, net als bij een gebraden kip waar je in de braadslede aardappels onder legt. smaakt heerlijk en bakt ook mooi crispy. het is geen ganzenvet maar bij gebrek aan een gans is het een aardige tweede.

Had toevallig mandarijnsalie gekocht op een markt voor bioproducten. Doet het zeer goed in mijn kruidentuintje (lees: Ikea bakken) en ruikt lekker. Salie met kip is een goede combi.
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!
 
Terug
Bovenaan Onderaan