BasBQ
Beef en Steak

Beer can chicken van de nieuwe Joe!

Visca

Kooltjesharker
Berichten
124
Ik heb mijn eerste Kamado, een Kamado Joe Classic I, ingewijd met een klassiek gerecht, beer can chicken!

De kip kwam helaas niet van de favoriete poelier want die was op vakantie, dus toch maar een scharrelkip van de AH gekocht. Deze een uurtje voordat hij op blik ging ingewreven (zowel onder als bovenhuids) met een rub van zwarte peper, zout, paprika poeder, bruine suiker, kruidnagel, uipoeder, komeinpoeder, knoflookpoeder en chilipoeder.

h567uj76j.png

(de kip op zijn blikkie)

De Joe opgestookt tot 150 graden vlak boven het rooster en de kip op een halfvolle halve liter IPA gezet (waarna ik las dat de biersoort of zelfs het soort vocht geen barst uit schijnt te maken..). Daarna de kip zo'n 70 minuten laten garen tot hij 83 en 76 graden was volgens de kernthermometers.

PXL_20230819_163249118.jpg

(de kip toen deze gaar was, de oplettende kijker ziet hier dat ik iets nog niet helemaal goed gedaan heb met de Joe, beginnersfout zonder consequenties gelukkig ;) )

Nadat de kip klaar was heb ik nog wat maiskolven laag boven de kolen verwarmd en iets geschroeid, met een beetje boter. Daarnaast gewoon lekker simpel frites erbij. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn ;)

Al met al was het heerlijk, sommige stukjes waren ietsje droog maar dat was heel weinig.
 
De voorste wieltjes allebei naar achteren gekanteld misschien? meer risico op kantelen?

Wel grappig met al die kabeltjes, net een patiënt op intensieve :)
 
De voorste wieltjes allebei naar achteren gekanteld misschien? meer risico op kantelen?

Wel grappig met al die kabeltjes, net een patiënt op intensieve :)
Haha nee, geen idee of dat iets is wat anders geadviseerd wordt maar daar doel ik niet op. Het is ook niet erg makkelijk te zien maar ik heb de heat deflector stenen op het rooster liggen ipv eronder. Is ook niet makkelijk te zien doordat ze in folie gepakt zijn.

Hahaha, dat was ongeveer de eerste reactie van een vriend ook, "Is de patiënt overleden?"
 
Prima kippetje. Je zou ook met twee probes uit de voeten kunnen, scheelt weer wat kabelwerk 😉
 
Prima kippetje. Je zou ook met twee probes uit de voeten kunnen, scheelt weer wat kabelwerk 😉
Ja ik ben een beetje van het principe meten is weten of zo, dus ik meet liever teveel dan te weinig haha.
Misschien dat met ervaring ook komt dat ik met iets minder meten/probes af kan en meer op gevoel ;)
 
Ja ik ben een beetje van het principe meten is weten of zo, dus ik meet liever teveel dan te weinig haha.
Misschien dat met ervaring ook komt dat ik met iets minder meten/probes af kan en meer op gevoel ;)
Dat komt inderdaad wel. Het kan geen kwaad om meer probes te gebruiken, het is het resultaat wat telt. Is de temperatuur niet aan de hoge kant? ik haal mijn kip er af bij 72 graden. Ze gaart dan tijdens het rusten nog iets door.
 
Lekker!
Ik zou zelf helemaal knetter worden van al die kabels, maar dat is persoonlijk :)
 
Dat komt inderdaad wel. Het kan geen kwaad om meer probes te gebruiken, het is het resultaat wat telt. Is de temperatuur niet aan de hoge kant? ik haal mijn kip er af bij 72 graden. Ze gaart dan tijdens het rusten nog iets door.
Hmm, ik had die temperatuur ergens uit een receptje geplukt, volgende keer nog eens naar kijken, als het niet nodig is zo hoog te gaan dan is het zonde om dat wel te doen eigenlijk.
 
Ik ga het straks nog eens testen, (wat een straf) vorige keer was de borst 72 graden en vielen de botjes er al bijna uit. Nu eerst een drukke werkweek afronden en dan met rokende banden naar huis om te roken..

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Ik ga het straks nog eens testen, (wat een straf) vorige keer was de borst 72 graden en vielen de botjes er al bijna uit. Nu eerst een drukke werkweek afronden en dan met rokende banden naar huis om te roken..

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Ik heb uiteindelijk sowieso toch net wat meer met andere dingen op de BBQ. Rund, varken, pizza's en deserts komen wel voor kip eigenlijk. Ik weet zo niet wanneer ik weer kip ga uitproberen.

Succes met de kip straks :D
 
nice.. mooi ding. ik heb de zelfde!
indd je heat deflectors horen onder je rooster. ook hoef je ze niet in te pakken. als er drip op komt,
dan draai je de steen de volgende keer met de "vieze kant"naar beneden, dan brand die weer mooi schoon.

als je kip maakt zou je rooster 1 verdieping hoger kunnen leggen, door de stralings hitte van boven word je huidje wat krokanter.
voor de rest heb ik het rooster ook vaak zo, iedeaal dan pak je zo heel de binnen kant inclusief steen er uit.. blokje rookhout in de kolen en alles in zijn geheel weer terug
 
Terug
Bovenaan Onderaan