BasBQ
Beef en Steak

Beer Can Chicken en hasselback first timer.

 
 
 

Falcon

Kooltjesharker
Berichten
219
Na vaak verlekkerd naar dit gerecht te hebben gekeken was het vandaag dan eindelijk zover mijn eerste BCC. Voor dit kippetje heb ik een rub gemixt, zonder al te veel hitte omdat de vrouw daar niet zo van is.
2 el zout
3 el paprikapoeder
2 el kerriepoeder
1 el uienpoeder
1 el knoflookpoeder
2 tl witte peper
2 tl zwarte peper
1 el rozemarijn
1 el oregano


Daarna heb ik de kip ingesmeerd met olijfolie en de rub erover gestrooid.


Vervolgens een paar flinke slokken bier uit het blikje genomen en deze verder geprepareerd, gezien bij een filmpje van steven raichlen.



Toen was het tijd voor het bijgerecht Hasselback aardappelen. Ook dit gerecht had ik nog nooit gegeten maar leek mij er goed bij passen. Volgens de tip van flip heb ik de aardappels ingesneden tussen twee lepels zodat je ze niet geheel doorsnijd. Aansluitend heb ik er een aantal gevuld met chorizo.



Inmiddels was de temperatuur van oklahoma smoker mooi rond de 180 gr blijven staan dus kon het kippetje er op. De aardappelen met chorizo heb ik boven de kip gezet en de andere ingepakt in folie en in de vuurbak gezet



Tijdens het bakken of en toe de kip bijgedraaid om hem rondom mooi bruin te krijgen en een snippertje hicory hout op de kolen. Ik had er rekening mee gehouden dat de kip er anderhalf uur over zou doen maar na een uur was de kerntemperatuur al op 75 gr. Over de chorizo hasselbacks heb ik ook nog wat kaas gesmolten en toen was het tijd om aan te vallen.



En wat vond ik ervan? Heerlijk!!! Ik had alleen de indruk dat de hoeveelheid bier in het blikje niet minder was geworden, ik vraag me dan ook af of dat echt meerwaarde heeft en dus een beetje zonde van het bier. De kip was wel heerlijk mals en sappig met een krokant velletje. De hasselback aardappelen zijn ook een blijvertje de combi van chorizo kaas beviel goed. Al met al dus een goeie BBQ sessie mede mogelijk gemaakt door alle goeie info op dit forum. Bedankt voor het kijken.






 
Ziet er heerlijk uit! En wat betreft het bier... Probeer maar eens een kippetje zonder blik op de bbq, meestal zijn die veeeeeel droger!
 
ziet er prima uit, maar mis ik de kaas in de aardappels?
 
Leo zei:
ziet er prima uit, maar mis ik de kaas in de aardappels?

bij foto met de kip in de schaal bedacht ik me dat ik de kaas was vergeten. Vervolgens heb ik de aardappels er nog ff op gelegd met kaas eroverheen zie laatste foto. Volgende keer de kaas ertussen proberen.
 
Lin zei:
Ziet er heerlijk uit! En wat betreft het bier... Probeer maar eens een kippetje zonder blik op de bbq, meestal zijn die veeeeeel droger!

Ok het heeft dus wel degelijk effect ook al lijkt het niet zo. BertM gaf aan dat het ook met water kan dus volgende keer drink ik het bier zelf op :p
 
Volgende X ff bellen!! en oja, Congrats met je Tok!! :D
 
dat ziet/zag er smakelijk uit hoor. Gratz met je tokkie :>
 
Gefeliciteerd met je Tokkie! Ziet er goed uit
 
Wat een lekker Chickie Dutch  B-)
En die Hasselbacks zien er ook om te smullen uit hoor .
Goed bezig.

Mac
 
Mooi kippie hoor.
Ik doe mijn kippetjes nu altijd zonder vocht op de Q.
De filets injecteer ik met wat vocht en kruiden, ik vind het effect hiervan veel groter als van een blik in z'n **rs
 
Lekker chickie hoor. Gefeliciteerd !
 
Wat een scherpe randen aan dat blikje, je hebt die dame er toch wel voorzichtig op gezet he :D
Gefeliciteerd met je TOK
 
ReneR zei:
Wat een scherpe randen aan dat blikje.

Onnodig dierenleed  X( X( X( X( X( X( X(
 
hmmm...beercan-chicken...alttijd goed.
van zo'n gepofte aardappel had ik nog nooit gehoord, die ga'k zeker eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan