BasBQ
Beef en Steak

Beefhammer

R.Obdam

Tondelzoeker
Berichten
6
Ik heb in mijn voorstel verhaaltje gemeld dat tot nu toe alles redelijk gelukt was
Nou hier is dan mijn afstraffing 😂
Ik heb mijn eerste beefhammer gemaakt
Maar voorlopig ook de laatste, het was niet helemaal naar het zin helaas
Wel het bereiden hoor, maar hij was eigenlijk een beetje te droog naar m’n zin

Ik heb de avond ervoor de beefhammer met rundfond geïnjecteerd en de volgende morgen vlak voor hij de kamado opging in de rub gezet
Er zat nl wat zout in de rub en wilde niet dat er vocht verloren zou gaan
Dus vroeg in de morgen de kamado op 110 graden met wat rookhout de hammer naar 55 graden gebracht
Daarna de kamado naar 150 graden en de hammer naar 75 graden
Dit is vlg de app van BGE die ik volg
Ik zie ook dat er mensen zijn die al bij 55 Gr inpakken
Maar oké BGE geeft aan bij 75 Gr inpakken met een dikke laag glaze van gesmolten boter fond en bbq saus ingesmeerd
Daarna naar 92 graden gebracht van de kamado af en een 1/2 uurtje laten rusten
Met als eind resultaat naar mijn idee te droog en ook kon ik de zeen niet goed uit het vlees verwijderen zat nog te vast aan het vlees
Het heeft trouwens wel de hele dag lekker geroken in de tuin, en dat is ook wat waard hè

PS na het aansnijden geen foto’s gemaakt 😉 niet zo enthousiast meer 😂

Gr Richard
IMG_8112.jpeg
IMG_8117.jpeg
IMG_8119.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Juist wel weer maken, zo leer je het. Het resultaat ziet er wel goed uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Verplaatst naar de Rookkamer, zoals de titels van de forum onderdelen H&F en L&S duidelijk aangeven is een foto van het gerecht op de BBQ verplicht.
 
Ziet er goed uit, en meteen weer een rede om het nog een keer te maken.

Volgende keer uitgaan van wat je zelf ziet en doet, in plaats van een recept keihard te volgen.

BBQen is veel volgens recepten, maar veel meer op gevoel.
 
Maar toch blijft het vreemd dat de bereidingsadviezen van niet de eerste de beste, zo kunnen verschillen.
Wel vlies verwijderen of juist niet maar dus ook het inpakken bij 55 of 75 graden kern blijft natuurlijk een groot verschil
Dus denk dat een Vlg keer ga voor het inpakken bij 55 graden
Het vlies was grotendeels al verwijderd door de slager
 
Wat ik over het algemeen zie is dat een Beefhammer wordt bereid volgens de bereiding van Beef shortribs
Dus BBQ op 120 graden Celsius dan 3 a 4 uur op de BBQ (of maximaal 70 gr.C. kern) tot de kruiden mooi vast zitten en een mahony bruine kleur is verkregen. dan inpakken in aluminiumfolie aub, butcher paper is leuk voor de slager om verse stukjes vlees in te pakken.
of als je per ongeluk toch een rol hebt liggen kun je de schoolboeken van je kinderen ermee kaften of met de kerst de kadootjes voor onder de boom mee inpakken.
Ik laat mijn short ribs meestal tot 98 a 99 graden kern op de BBQ liggen (ingepakt)
Het type/kwaliteit rund is natuurlijk het allerbelangrijkste, een Grain fed rund zal het vele malen beter doen dan een gewoon Hollands rund.
 
Hoi Ewald
Ik realiseer mij na het lezen van jouw advies dat ik eigenlijk gewoon de kern van 92 heb aangehouden
Maar eigenlijk had ik er natuurlijk ook moeten prikken om te voelen hoe zacht het vlees was
Het was eigenlijk nog niet zacht genoeg en had ik het moeten laten pruttelen tot het wel zacht was
Ik dacht ook nog even aan het gebruik van butcher papier maar daar ben je vrij duidelijk over😂
En ja ook nog een Hollands rund van de plaatselijke boer
Dus er zijn nog wel wat verbeteringen aan te brengen
Bedankt voor de adviezen 👍
 
Wat ik over het algemeen zie is dat een Beefhammer wordt bereid volgens de bereiding van Beef shortribs
Dus BBQ op 120 graden Celsius dan 3 a 4 uur op de BBQ (of maximaal 70 gr.C. kern) tot de kruiden mooi vast zitten en een mahony bruine kleur is verkregen. dan inpakken in aluminiumfolie aub, butcher paper is leuk voor de slager om verse stukjes vlees in te pakken.
of als je per ongeluk toch een rol hebt liggen kun je de schoolboeken van je kinderen ermee kaften of met de kerst de kadootjes voor onder de boom mee inpakken.
Ik laat mijn short ribs meestal tot 98 a 99 graden kern op de BBQ liggen (ingepakt)
Het type/kwaliteit rund is natuurlijk het allerbelangrijkste, een Grain fed rund zal het vele malen beter doen dan een gewoon Hollands rund.
Eigenlijk komt het er dus vooral op neer dat het gaat om hoe je stuk er uit ziet ipv de temperatuur. Dat is meer een richtlijn. De temperatuur waarop je vlees mals wordt is deels ook afhankelijk van hoe lang het gestoomd heeft. Uiteindelijk zorgt dat er voor dat het zachter wordt.

Wat betreft de beefhammer, ik vind het een machtig stuk om te zien. Kwalitatief is het wat mij betreft eigenlijk maar een stuk soepvlees. Jet smaakt wel maar mijn favoriet is het niet.

Wel grappig om te zien dat je zo'n giga bonk er op gooit en wat er uiteindelijk over blijft.
 
Hammertime 😉

Jammer dat het resultaat tegenviel. De tips van Ewald zijn degene die ik ook zou willen geven.
Ben wel benieuwd welk recept of advies je gevolgd hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan