BasBQ
Beef en Steak

Beef wellington

 
 

Reboot

Pitmaster
Berichten
575
Vandaag op eerste kerstdag voor het eerst beef wellington gemaakt.

Op dit forum en anderen, en Jamie's christmas special ben ik enthousiast geworden over de beef wellington. Het leek me een mooi project en zeker kerst waardig. Het enige waar ik achteraf spijt van heb is dat ik kogelbiefstuk heb gebruikt ipv ossenhaas. Dat was onnodige zuinigheid, een beetje uit angst als het zo mislukken dat ik zo'n prijzig stuk vlees zou verprutsen.

Vanochtend het vlees aangebraden en daarna de duxelle gemaakt. Wij waren erg verbaasd hoeveel vocht er in de champignons zat.
Daarna mooi bedje van serano ham gemaakt. De duxelle erop gesmeerd. De beef ingesmeerd met roompate (zo goed en zo kwaad als dat ging, het bleef niet makkelijk plakken). Daarna de beef in de serano gerold en stevig opgerold in folie. Na een uurtje in de koelkast de rol in het bladerdeeg gerold en weer stevig in folie gewikkeld en de koelkast in.
8efc510c657497000f184dafdd8fba6f.jpg

Toek het richting etenstijd ging de Q opgestookt en gewacht tot hij de 210c had bereikt.
De wellington ingesmeerd met eigeel en een mooi patroontje gemaakt en wat zeezout er op gedaan.
d7712ec3d4530cefb45c859204ef48a0.jpg

8daca6bd4580921d0f51878d7785a6a4.jpg

Nadat ik de Q had dicht gedaan steeg hij niet meer richting de 200c hij bleef hangen op de 185c en de HM ging op volle toeren.
Toch maar geduld en een keertje spieken. Alles zag er goed uit dus toch maar verder op 185c. Na een ruim half uur was het dan zover.
be2028d2324c15dffa79f68309a6a0f1.jpg

Natuurlijk de wellington nog een kwartier laten rusten en aansnijden maar!!
305707281af5bd5c02bfdc7fa491963e.jpg

7e400ef5546ab91d48819f0c6387de13.jpg

Het resultaat was exact zoals we gehoopt hadden en het was smullen. Lekkere salade erbij en een aardappel-bloemkool pure erbij.
Ik had de kern temp nu op 50c gezet volgende keer haal ik hem er bij 46c af. De uiteinden waren nu wel done en dat was net jammer.


 
Lekker! staat hier ook nog op de todo!
 
die ziet er lekker uit...  die gaat ook op de todo lijst. 
 
Oooohhh jaaaa die staat ook nog op mjn todo!
Deze ziet er heerlijk uit!
 
mooi gemaakt hoor
 
ziet er lekker uit,mooi gedaan!
 
Wauw. Geweldig gerecht. Goed gedaan
 
Ooit in een ver verleden ook al eens gemaakt in een .v.., maar toen ipv ossehaas een longhaas genomen, stuk goedkoper vlees, maar het resultaat was heerlijk.
 
Topperrrr!
 
Ziet er geweldig uit! Staat hier ook nog op het verlanglijstje!
 
Ziet er goed en lekker uit :D
 
Prachtig! Deze gaat op de todo!
 
Terug
Bovenaan Onderaan