BasBQ
Beef en Steak

Beef Jerky

Sjuul

Sprokkelaar
Berichten
47
Afgelopen vrijdag bij een groothandel gewinkeld en wat buikspek (ligt al in de koelkast voor Maple bacon), short ribs en spare ribs gekocht.
Tijdens het winkelen kreeg ik wat trek. Zag wat zakjes met beef jerky liggen.
Een zakje in de kar gedaan en op weg naar huis het zakje geplunderd natuurlijk.
Best prijzig en veel zat er niet in.
Mijn volgend projectje was geboren.

Een riblap gekocht en een uurtje in de vriezer gedaan.
Reepjes van 3-4 mm gesneden. De helft tegen de draad in en de andere helft met de draad mee.
Wil ze toch beide uitproberen vandaar dat ik zo gesneden heb.

Vervolgens gaan marineren. Op internet en YouTube staan 1000 en 1 mogelijkheden.
Zelf heb ik sojasaus, worcestersaus, maple syrup (vervanger van de bruine suiker), scheutje ketjap manis, paprika poeder, Cayenne poeder, knoflook poeder en uienpoeder gebruikt. Alles in een ziplock zak en vervolgens een dagje in de koelkast gedaan.
De volgende dag alles op de keukenrol gelegd en af gedept.
Ik wilde ze aan een lange sateprikker rijgen zodat ze konden hangen maar de rooster van de Basterd is te dik om ze er goed tussen te krijgen.
Dan maar plat op de rooster.

De Basterd aangestoken en de tempratuur vervolgens 2 uur op een 65-70 graden kunnen houden.
Na 2 uur begon de tempratuur te dalen en bij 50 graden heb ik hem opnieuw moeten aansteken. Er kwam gewoon geen warmte meer bij, zelfs niet met alles open.
Iemand een idee of tip hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen?
Bij het opnieuw aansteken ook maar de beef jerky een keertje omgedraaid.

Na 4,5 - 5 uur waren ze klaar en met het resultaat ben ik dik tevreden. Lekker stug en een goede smaak.

n8DanOb.jpg


GWFmhB1.jpg


opDloaI.jpg


4xSGiHi.jpg


WTwZqDV.jpg


En vanavond genieten van deze 2 toppers :)

JZi3tqZ.jpg
 
Ziet er lekker uit, staat bij mij ook nog op de planning.
Heb je nog verschil kunnen merken met hoe je het gesneden heb?
 
Ziet er lekker uit.
en die Beef jerky ook trouwens!
 
Zezien er goed uit, ben benieuwd hoe het smaakt met een goed glas.
 
Ziet er lekker uit, staat bij mij ook nog op de planning.
Heb je nog verschil kunnen merken met hoe je het gesneden heb?

Jazeker merk je dat.
Met de draad mee kun je je tanden inzetten en goed hard aan trekken (pas op als je een kunstgebit hebt).
En tegen de draad kun je gelijk goed doorbijten en kauwen.
Het is maar net wat je lekker vind.
 
Wat een goed idee, bedankt voor de tip

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
lekker hoor. Beef Jerky is hier ook erg favoriet.
Ik vind je temp wel aan de hoge kant. 60-65 is bij mij wel de max (tijdelijke uitschieter). Het is de bedoeling dat het vlees droogt en niet gaart.
Eigenlijk maak ik het alleen in de zomer, want lekker makkelijk. wsm in het zonnetje, BJ erin en ca 4-5 briketten. Het zonnetje zorgt ervoor dat ie niet teveel afkoelt en met die paar briketten hou ik hem op ca 50gr. Wel lekker op tijd (ochtend) beginnen en smiddags met een biertje erbij af en toe eentje testen :cool:

maar dank voor de inspiratie. ze zien er goed uit, dus hier gaan we eens de aanbiedingen in de gaten houden om een mooi stukkie vlees te kopen voor BJ.
 
Altijd een lekker hapje!
Zoals Ridevi ook aangeeft, qua dome temperatuur ga ik ook nog lager zitten. Je krijgt dan de ongegaarde / gedroogde variant. Zelf snij ik het vlees (bijv de rundermuis) altijd met de draad mee in plakjes. Je kan de plakjes ook evt met kerstballenhaakjes ophangen :)

Binnenkort maar weer eens maken, goed plan!
 
BJ nog steeds niet gemaakt. Wel een variant met haasjes van wilde gans. Was een lekker zoute snack.
Ik moet het echt eens gaan maken. Gewoon om te weten wat het is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan