BasBQ
Beef en Steak

BCC two ways

 
 

brownier

Kooltjesharker
Berichten
175
Vanavond maar eens twee kippetjes op de Weber. E?n op een blikje Hertog Jan en ??n op De Weber gevogelte stomer. Stomer gevuld met rode wijn en italiaanse kruiden
bcc1_zpscb4e337f.jpg


Weber aangemaakt en de smoker box met wat Mesquite snippers op een van de briketten houders.
bcc2_zpsc951c813.jpg


Huid van de kippen losgemaakt en onder de huid een mengsel van boter, italiaanse kruiden en knoflook.
Aan de buitenzijde ingesmeerd met olijfolie met wat Nomu Moroccan Rub.

Kippen op het rooster gezet.
bcc3_zpsdacf53a8.jpg


Ongeveer een uurtje later begon de thermometer te piepen. Bijna juiste temperatuur.
Zagen er zo uit.
bcc4_zpsba38e107.jpg


En omdat de briketten nog steeds heet waren nog maar even een nagerechtje gemaakt. Bananen in de lengte doorsnijden. Suiker met sinaasappelsap karamelliseren, fijn hakken en mengen met kokos en geraspte sinasappelschil en sinasappelsap. 10 minuten indirekt. Heerlijk!
bccdessert_zpsf8702841.jpg

 
Kippetjes zien er lekker uit. Nu ben ik heel nieuwsgierig, was er verschil van smaak door de wijn ener'kips' en bier ander'kips' ?
 
Tijnman, kan ik je nog niet vertellen. Heb vanavond alleen de "wijnkip"gegeten. Dochter was niet lekker en wilde niet eten.
Hebben de "bierkip" voor morgen bewaard.
 
Das een lekker stelletje Brownier.
Ziet er smakelijk uit.  :)

Past de deksel nog wel op de Q met die Chickies zo hoog op het rooster, of gebruik je een tussenring ?

Mac
 
Deksel past er nog op. Kwestie van het blikje dieper er in duwen. Waren ook geen hele grote kippen.
Had wel mijn gietijzeren rooster er af gehaald en het gewone rooster gebruikt. Scheelde ook iets.
 
Dat ziet er allemaal heel smakelijk uit !

 
lekkere kippies hoor
 
Zo die staan mooi te dansen op de barbecue, welkom bij de tokkies.
 
Ja hoor, daar ist ie weer.
Een nieuwe Tokkie.

Van harte gefeliciteerd zullen we maar zeggen, tis verdiend  :D

Mac
 
Leuk, en nu op voor een knorretje.
Heb sinds vandaag een WSM, eerst nog even oefenen dus kan nog even duren. ;)
 
Lekkere kippetjes heb jij,en de bananen zien er ook goed uit.
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Gefeliciteerd met je tokkie!
 
Tijnman,
Had je nog beloofd om te vertellen welke kip nou lekkerder was.
De bierkip was lekkerder (en dat voor mij als wijn liefhebber..). Durf echter niet te stellen dat dit kwam door het verschil wijn en bier. De bierkip was malser en smakelijker. Kan ook komen doordat ik deze nog wat langer op de BBQ heb laten staan. Ook kan het een betere kip geweest zijn.
De smaak wordt volgens mij veel meer meer be?nvloed door de gebruikte kruiden en het rookhout dan door de gebruikte vloeistof. Het gebruikte rookhout (Mesquite) heeft een sterke smaak. Had hier niet veel van gebruikt maar rooksmaak was zeer duidelijk. Voor sommigen misschien zelfs wel te sterk.
 
Fijne kippies, zien er lekker uit.


Ik denk dat je gelijk hebt dat de kruiden en het rookhout veel meer verschil maken dan de gebruikte vloeistof. Ik heb zelf diverse soorten bier, coca cola, cherry coke,Dr Pepper en water geprobeerd maar ik proef daar eigenlijk nooit iets van terug.
 
Vloeistof doet er niet echt toe, zeg maar helemaal niet. Mesquite is de zwaarste rookhoutsoort die je kunt gebruiken en die hou ik zelf ver weg van alles op rund na, als ik een steak grill gooi ik er mesquite bij, het is zo sterk dat het vlees het tijdens een korte grillsessie oppikt en het past goed bij rund. Bij al het andere overheerst het heel snel.
 
ziet er goed uit, moet ik toch ook weer eens maken, knorretje staat zo zielig alleen. Gefeliciteerd met je tokkie
 
Beste Brownier, dank je voor je antwoord, Noskos had het al gezegd  ;), maar nu iemand een bier- en een wijnkip ging maken, wilde ik het toch nog ff zeker weten.
Ik proefde inderdaad ook nix van het bier terug, maar de kruiden des te beter.
Goed om te lezen/leren dat mesquite-hout het best bij rundvlees past, wil van het weekend m'n steaks van B&S eens grillen en dan dus met mesquitehout  :)
 
gefeliciteerd met je tokie en die banaan ga ik ook zeker een keer proberen
groeten bloemenboer
 
Terug
Bovenaan Onderaan