BasBQ
Beef en Steak

BCC (sticker materiaal :))

 

Houtepen

Vuurmaker
Berichten
89
Ook ik wil graag voor mijn eerste stickertje gaan dus ben ik project BCC maar eens gestart. Wij waren altijd al gek op een kippetje uit de oven, dus was heel benieuwd hoe deze uit zou pakken.

Eerst de kale kip:
1_zps6mwxsv6e.jpg
[/URL][/img]

Vervolgens de kip lekker gekruid en kennis laten maken met zijn nieuwe vriend (/'holmaat'):
3_zpsjryakzpk.jpg
[/URL][/img]

Dan de kip op zijn nieuwe vriend gezet:
4_zpsbvr2ukrh.jpg
[/URL][/img]

Hier staat hij ongeveer halverwege op de KJ. Indirecte opstelling met voor de zekerheid nog een bak met water er onder om evt. sappen op te vangen en nog wat extra vocht omhoog te laten stomen. Kip was mooi constant op 185 graden. Dit was overigens ook gelijk de eerste keer dat mijn Igrill2 in actie is gekomen:
5_zpsgimteg5t.jpg
[/URL][/img]

Zo kwam onze tokkie van de grill af:
6_zpspnbhwgeh.jpg
[/URL][/img]

Lekker aangesneden met een goede salade erbij:
7_zpsqkuhyfqf.jpg
[/URL][/img]

Dat was hem dan. Hopelijk levert dit het eerste stickertje op :)

 
Lekker hoor, maarreh, hoe vond je de kip smaken? :)
 
Vergeet ik dat nu gewoon er bij te zetten :eek:

De kip was heeeerlijk mals. Uit de oven wordt hij soms wel eens wat droog, maar op deze manier is de kip lekker sappig en smaakvol. Geen ovenkip meer voor ons :)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het fruitige biertje niet heb terug geproefd, misschien met een beetje fantasie heeeel licht.....
 
Moet je overigens je tokkie nog ergens aanvragen ofso? Of is het plaatsen van dit bericht genoeg?
 
Plaatsen van het bericht met verslag en foto's volgens de spelregels (zoals je hebt gedaan) is voldoende. Zo gauw 1 van de moderators het leest en heeft goedgekeurd, krijg je automatisch is tokkie ;)
 
mooi chickie hoor, en uiteraard gefeliciteerd met je tokkie  ;)
 
Trouwens gelijk nog een vraagje over de BCC.

Je moet het natuurlijk een keer gedaan hebben een kippetje op een blikje bier, dat is duidelijk. Maar aangezien de biersmaak niet in de kip trekt ga ik daar de volgende keer geen bier meer aan 'verspillen' denk ik zo.

Nu vroeg ik mij af of je hetzelfde malse sappige kipje krijgt met bijvoorbeeld alleen een bak water er onder? Of moet er altijd een blikje in de kip zelf zitten?
 
Bier volgende keer gewoon opdrinken ipv in de kip inderdaad.
Als je je kip vlindert krijg je gelijkmatigere garing ipv op een blikje. Maar dan heet het geen BCC natuurlijk.
(Van het spitje vind ik persoonlijk ook heerlijk)
Lekbakje is handig voor het opvangen van de leksels / vet, water in het lekbakje zou ik achterwege laten ;) Aardappeltjes erin! Bakken ze mooi in het kippevet, zorgt voor veel smaak :)
 
Oe dat klinkt als een interessante optie idd!

Ik had van iemand begrepen dat water in het bakje onder de kip er ook voor zorgt dat de kip niet droog wordt, klopt dat niet dan? De theorie was dacht ik dat je vocht moet blijven toevoegen aan de kip (zelfde wat blikje bier doet)
 
Houtepen zei:
Oe dat klinkt als een interessante optie idd!

Ik had van iemand begrepen dat water in het bakje onder de kip er ook voor zorgt dat de kip niet droog wordt, klopt dat niet dan? De theorie was dacht ik dat je vocht moet blijven toevoegen aan de kip (zelfde wat blikje bier doet)


Water in je opvangbak helpt wel om je temperatuur wat meer constant te houden maar werkt niet mee aan de malsheid van je kippetje.

 
Oke helder, dus eigenlijk moet er wel een blikje in dan voor de malsheid begrijp ik?

Kun je dan ook een leeg blikje nemen en daar water of iets anders in doen? Dan hoef je niet iedere keer een nieuwe te kopen. Of werkt het niet zo?
 
Houtepen zei:
Oke helder, dus eigenlijk moet er wel een blikje in dan voor de malsheid begrijp ik?

Kun je dan ook een leeg blikje nemen en daar water of iets anders in doen? Dan hoef je niet iedere keer een nieuwe te kopen. Of werkt het niet zo?
[/quote


Een kip mals krijgen of houden begint met een goede kip (liefst niet niet te oud).
Dan kan hem marineren of injecteren om vocht en smaak toe te voegen.

Over het gebruik van water, bier of andere vloeistoffen is al heel veel te vinden op het forum of op Google.
Kijk hier maar eens.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=15150.msg247683#msg247683

En de ene kip is niet de andere soms denk je het gevonden te hebben met je Q en dan valt het resultaat toch tegen.
Het vervelende is dat je aan de buiten kant van de kip niet kunt zien of hij van goede kwaliteit is en dus goed mals te krijgen. (tenminste ik niet  :D)
Daarom koop ik m'n  kippetjes bijna altijd bij de vertrouwde poelier.
 
De bereidingswijze van een BCC is een hele makkelijke methode om mensen het indirecte bbq-en te laten ervaren. Makkelijk te doen, leuke ervaring en een andere presentatie dan normaal. Top als beginproject.
Wanneer je de smaak te pakken hebt en er een wereld voor je open is gegaan, ontdek je vanzelf andere mogelijkheden. Het is uiteraard aan jezelf wat je leuk en prettig vindt.
Lees voor de gein deze eens: http://amazingribs.com/tips_and_technique/debunking_beer_can_chicken.html
Geeft wel een mooi idee over de details van een BCC :)
Ik kan me eveneens helemaal aansluiten bij het kopen van een kip bij de poelier ipv bij de buurtsuper. Wil je nooit meer anders ;)
 
Mijn kippen, kippenpoten en kipfiletjes komen al jaren van de poelier haha :) dat proef je wel in de smaken

Begrijp ik het nu goed dat de malsheid eerder het gevolg is van de indirecte grillmethode dan door de aanwezigheid van vocht?
 
Leuk stukje over BCC.
Hier lees je i.d.d. dat de malsheid van je kippetje niet komt door het plaatsen van wat vocht, bier, wijn water cola of wat dan ook :D.
Dank voor het delen.  :) !
 
Oe dat klinkt zeker als een idee!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan