BasBQ
Beef en Steak

BCC second time and better

 
 
 

Hannibal

Kooltjesharker
Berichten
168
Zeer geslaagd en alle kleine foutjes van de vorige keer verbeterd. Ook heb ik deze keer andere kruiden geprobeerd en was veel beter. Het injecteren heb ik weer hetzelfde gedaan, want dat was de vorige keer al top. Via Noskos begrijp ik nu waarom bij mij de kip sappig blijft. Er zit namelijk fosfaat in die butcher bird rooster!

Na het injecteren, heb ik hem met olie ingewreven en de rub deze keer van  simply marvelous pecan.

Voor de rest had ik voor in de "can" nog een gulpener biertje dat op moest, een peper, wat knoflook, een ui, tijm en rozemarijn.

Het grootste verschil deze keer was de temperatuur. Deze keer aan 2 kanten kolen gegooid voor toch een hogere temperatuur en na 1 uur heb ik aan beide kanten opnieuw 5 gloeiende briketten toegevoegd. De temp bleef tussen de 170 en 200 graden. Na 1 uur en drie kwartier nog even ingesmeerd met Big Bob Gibson. Na 2 uur was het klaar. Kern temp van 96 graden in de borst en 89 graden in de dij.

IMG_0519.JPG

Uiteraard heb ik de kip niet zo kant en klaar gekocht, maar ik vond het een leuker plaatje op deze manier.....:)

IMG_0517.JPG

Toen Tokkie zich had overgegeven na 2 uur heb ik hem samen met mijn vrouw bijna helemaal opgepeuzeld. Altijd fijn als er nog wat restjes zijn....hoewel. Op het moment dat ik dit schrijf is het alweer op!!

:)
 
Mooie kip....maar schrik toch wat van de 2 uur met gem 180 graden Celsius.

Het kan natuurlijk zijn dat een kamado anders functioneert, maar bij 160 graden is een BBC toch zeker binnen 1 uur met misschien een kleine uitloop naar een kwartier wel klaar.

Mogelijk komt dat door het keramiek in de deksel dat ook als warmte bron functioneert.

Goed om te lezen dat het geslaagd is.
 
are you tokking to me? 8)
Zou cool zijn moest je hem met deze zin op een bedje zout zetten hahaha ;D
 
Ik vind het ook vrij lang hoor,  uurtje op 180?C in het ei en dan is hij wel gaar. In de weber duurde het een kwartiertje langer.
 
Heb ooit mijn 1e bcc gemaakt zonder op de temp te letten, masr hij viel na 11/2 uur bijna van z,n botne :)
Op een gewone weber
Maar het getoonde kippie ziet er fraai uit!
 
Mooi bruin kippetje, altijd fijn dit forum weer verbeterpunten ;)

Als je de volgende keer daar waar het vlaggetje ongeveer staat een foodprobe richting de borstfilet prikt en hem dan op temperatuur doet, denk ik ook dat je wat korter qua tijd uitkomt.
 
leuk vlaggetje ;)!
 
lekker kippie, maar bij mij gaat ie ook maar hooguit 1 uur en een kwartier erop
 
Hmmmmm die ziet er lekker uit, als hij ook zo smaakt is het helemaal TOKKIE uhh bedoel TOP.
En als je zo lang Q'ed, het sappig blijft en de buitenkant lekker krokant is, dan telt het resultaat en zo te horen was dat goed.

Jammer dat er niets meer over is om te proeven ;-(

super tokkie in he wokkie,,,LOL
 
Mooi kippetje dat is zeker.
Ziet er goed uit!
 
de vorige keer dat ik de BCC maakte zat ik rond de 1,5 uur op een gemiddelde temp van 160. Hij was toen niet overal gaar en ik heb toen nog een half uur in de oven afgemaakt op 200 graden.

Daarom heb ik deze keer 2 uur gedaan op een nog iets hogere temp en van binnen was ie perfect. Tevens super sappig, maar misschien kan ik hem langer erop laten liggen vanwege de injectie die ik gebruik. Ik weet dan in ieder geval zeker dat ie overal gaar is en dat ik niet nog stukjes opnieuw op de Q hoef te leggen.

Bovendien heb ik deze keer niet naar de tijd gekeken, maar gewoon gewacht dat ie een kern temp van 96 had bij de borst en 86 in de dij.

Als ik hem voor de derde keer ga maken zal ik ook foto's maken van de kip binnen.

Ik blijf dit redelijk vreemd vinden....ik kan toch niet de enige zijn die er zo lang over doet??! Ben benieuwd of iemand het kan verklaren.

belangrijkste is wel overigens dat ie heerlijk gemaakt heeft.
 
iets over de thermapen. Soms heb ik moeite om de temp te meten. Structor geeft aan daar waar ik het vlaggetje heb gestoken.

maar hoe diep moet je nu eigenlijk de pen erin steken? Ik zie dat na een 1,5 cm de spitse punt wat dikker wordt. Hoe diep moet ik hem erin steken??

Ik heb ook de fantast van de ikea, hoe diep steek ik deze erin of is dit hetzelfde als de thermapen?

en waar precies meten jullie?

misschien dat dit ook te maken heeft met het feit dat ik langer doe, omdat ik anders meet??
 
Hannibal zei:
Ik blijf dit redelijk vreemd vinden....ik kan toch niet de enige zijn die er zo lang over doet??! Ben benieuwd of iemand het kan verklaren.

misschien is jouw kip gewoon groter?  ;)
 
Hannibal zei:
Bovendien heb ik deze keer niet naar de tijd gekeken, maar gewoon gewacht dat ie een kern temp van 96 had bij de borst en 86 in de dij.

Ik blijf dit redelijk vreemd vinden....ik kan toch niet de enige zijn die er zo lang over doet??! Ben benieuwd of iemand het kan verklaren.

76?C in de borst en 82?C in de dij en je kip is gaar. Als je je borst door gaart tot 96?C dan blijft er weinig sappigheid over hoor... Zoals ik al eerder heb gezegd, als het sap dat eruit komt helder is, even testen met een stukje keukenpapier, dan is hij gaar. Rode plekken bij de knokken betekend niet dat hij rauw is. En rood aan het oppervlak komt door eventueel rookhout.
 
Het ziet er hoe dan ook lekker uit!
 
dan ga ik de derde keer er tussen in zitten....:)

Ik wil gewoon de garantie dat alles gaar is en tevens sappig. Hij was nog steeds sappig bij 96, maar misschien dat ie bij 85 nog sappiger is.

Misschien dat de vraag ontgaan is, maar hoever en waar steek je het beste de thermapen in de kip?
 
Terug
Bovenaan Onderaan