BasBQ
Beef en Steak

BCC op de wsm

 
 
 

eikie

Kooltjesharker
Berichten
175
Vandaag de stap gezet om een kippetje op een blikje te zetten en op mijn WSM te garen. Helaas was er geen tijd om naar de poelier te gaan, kon mijn slager op korte termijn geen hele kip regelen, dus maar naar de AH voor een biologische hele kip.
Wegens het niet drinken van bier  :-[ maar een blikje cola gekocht, voor zover ik kan vinden op het net maakt dat toch weinig tot niets aan voor de smaak.

Na goed afspoelen en drogen kwam ik er achter dat ik niet had nagedacht over een rub.
Twijfelde over de kruidenkast leegroven en zelf wat maken of het doosje basic BBQ rub open te maken. Om zeker te zijn dat de rub niet de reden zou zijn van een eventuele mislukking toch maar voor het doosje basic BBQ rub en wat olie gegaan met als resultaat:
3479590e.jpg


WSM alvast in gericht met kokosbriketten en stukjes appelhout:
1bfc6c6a.jpg


De starter aangezwengeld:
0d808954.jpg


En bij voldoende gloeiende briketten de WSM opgebouwd, water in de pan en  het vlees in de WSM gezet:
ae766331.jpg


Na een tijdje was de WSM prima in de "zone" van 225-250F:
f2b5a23e.jpg


Ik heb met vooral laten leiden door de instructies op virtual weber bullet en aldus de temperatuur onder de 250F gehouden.
De genoemde site heeft het over twee kippen tegelijk, ik had er dus maar ??n. Op zich zou dat niet uit moeten maken, echter ik merkte dat mijn kippetje veel sneller klaar was. In plaats van 2 tot 4 uur zoals op de site aangegeven wordt , was de mijne al in 2 uur geheel klaar.
Resultaat was dus een kip die rond half 4 klaar was in plaats van rond etenstijd :D
4dca83c2.jpg


Omdat mijn betere helft centen aan het verdienen is, de kip doormidden geknipt en rond etenstijd de ene helft maar de oven in en de andere helft lag al in de koelkast.

Wat vond ik ervan? Viel me niet tegen, zo'n eerste keer. Kan wel kort zijn, vond de rub niet heel erg passen bij het vlees. Hoe lekker ik het vind op ribben, hier overheerste het teveel. Maar goed, dat was het resultaat van slecht plannen en mijn eigen schuld.
Het vel was niet echt "crispy", maar dat was ook te verwachten op max. 250F. Vlees wel redelijk vochtig en had daar waar ik het vel weggehaald had een subtiele rooksmaak.

Naast de BCC/CCC ook nog wat kipfilets op het rooster gelegd na een uurtje in een "brine" gelegen te hebben naar recept van dezelfde website als hierboven genoemd. Resultaat:
5b45a53b.jpg

Deze filets zijn bedoeld om kroketten te van te maken...

Nu de eerste stap gezet is komen er veel meer BCC's. Eerst volgende krijgt een andere rub, daarna ga ik wat experimenteren met een hogere temperatuur, of eventueel eerst op low en dan kort op high om alsnog een crispy skin te krijgen.

Bedankt voor het kijken..
 
Mooie post Peter en gelijk je eerste badge verdient! Gefeliciteerd met je Tokkie.
 
:D

Op naar het varkentje... (het koetje zal wel even op zich laten wachten)
 
hoi peter, mooi verslag, gefeliciteerd met je tokkie
 
Mooi verslag! Je conclusies zijn juist, een knapperig velletje lukt niet op die temperatuur, daar moet je echt een stuk heter voor zitten.
Dat je kippetje eerder gaar is is ook makkelijk te verklaren, de kippen in de VS zijn zomaar ruim 2 kilo terwijl je hier blij mag zijn als je iets boven de kilo komt ;)

Tokkie wel verdient, nu door voor het knorretje, is trouwens makkelijker dan je denkt, kost alleen wat nachtrust :D
 
Lekker kippetje heb jij.
En gefeliciteerd met je Tokkie.
 
noskos zei:
Mooi verslag! Je conclusies zijn juist, een knapperig velletje lukt niet op die temperatuur, daar moet je echt een stuk heter voor zitten.
Dat je kippetje eerder gaar is is ook makkelijk te verklaren, de kippen in de VS zijn zomaar ruim 2 kilo terwijl je hier blij mag zijn als je iets boven de kilo komt ;)

Tokkie wel verdient, nu door voor het knorretje, is trouwens makkelijker dan je denkt, kost alleen wat nachtrust :D
Dom van me dat ik inderdaad niet het gewicht heb meegenomen zijn de schatting,had beter moeten weten.. :)

Het knorretje is inderdaad de volgende, maar daarvoor moet het wel wat knap weer voor zijn. Wil best een nachtje wakker blijven voor varken, maar natregenen gast te ver....
 
Van harte met je Tokkie, het ziet er goed uit.
 
Gefeliciteerd met je Tokkie.En je BCC ziet er heerlijk uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan