BasBQ
Beef en Steak

BCC ongezond?

 
 
 

Ener

Pitmaster
Berichten
510
Ik las ergens op het net dat BCC ongezond is vanwege eventuele linings etc in het bierblik. Nu ben ik op zoek naar zo'n standaard waar wel of niet een blik in kan. Ik heb er net 1 binnen gekregen met een reservoir voor vloeistof maar deze voldoet niet aan de verwachtingen. Weber heeft een mooie maar die is gelijk weer 50 of 60 euro. Is dit een broodje aap of zou er een kern van waarheid in zitten?
 
Alle blikken die ik uit een kip getrokken heb zien er nog hetzelfde uit. Daarbij het deel waar het blik in zit is bot en dat eet ik toch niet.
 
Ener zei:
Ik las ergens op het net dat BCC ongezond is vanwege eventuele linings etc in het bierblik. Nu ben ik op zoek naar zo'n standaard waar wel of niet een blik in kan. Ik heb er net 1 binnen gekregen met een reservoir voor vloeistof maar deze voldoet niet aan de verwachtingen. Weber heeft een mooie maar die is gelijk weer 50 of 60 euro. Is dit een broodje aap of zou er een kern van waarheid in zitten?

aangezien je er vloeistof in doet (het blik dan dus) en die vloeistof komt tijdens het hele proces niet aan de 100 graden, kan ik me nauwelijks voorstellen dat de liner afbreekt. maar dat is ook maar een soort redenatie van een leek...

was de bcc waarschuwing specifiek over het blik? ze zijn er van blik (staal, ouderwets) en van aluminium. of is het tegenwoordig voor drankjes allemaal alu en zijn alleen conservenblikken nog van blik? ik kan me voorstellen dat de liner per materiaal verschilt.

en dan die (best vieze, als je er over nadenkt ; ) buitenkant van je blikje... de opdruk voldoet waarschijnlijk niet eens aan de wet voor materialen die met voeding in aanraking komen.

als je dus jaar in jaar uit elke vrijdag bcc eet, vind ik het best een serieus vraagstuk of dat echt gezond is. maar ik ga me er zelf geen seconde langer druk over maken.  ;)
 
Ongezond misschien wel misschien het overwegen waard om een rvs beker te gebruiken in een houder
Maar ja die vier of vijf keer dat ik zo kip eet volgens mij krijg je daar niets van. Maar als je goed ga denken
dan is er niets gezond meer ook gerookte dingen zijn niet gezond maar zo zijn er nog veel meer dingen en als
je dan goed na ga denken dan kan je niets meer eten. Gewoon doorgaan met eten en een beetje goed bewegen
en ontspannen en relaxt leven en Barbequen is relaxen dan komt alles goed.
 
In theorie zou het kunnen, maar als ik zie hoeveel moeite je moet doen om lining uit een ton te branden, en dit vergelijk tegen het nietof amper koken van het bierblik, dan geloof ik er zelf niet zo in. 
 
Op amazingribs.com staat een heel verhaal over 'debunking bcc', oftewel een directe aanval op deze methode.
Het gaat dan meer over de dubieuze garingstechniek, waar wel degelijk wat inzit. Ze staven dar met metingen in de kip.
Ze opperen daar ook dat blikjes niet gezond zouden zijn, maar dat wordt verder niet bewezen.

Op zich zal het allemaal wel waar kunnen zijn, maar ik vind het nog steeds met enige afstand de leukste methode voor als er gasten zijn.
 
Goed om te lezen, ik maakte me niet echt zorgen maar je weet maar nooit. Wat betreft het debunken, ik geloof ook niet dat je het bier proeft, maar ik geloof wel dat de kip sappiger blijft. Kortom ik blijf er gewoon blikken insteken...
 
Het artikel van amazing ribs is wel correct mijns inziens, maar  een BCC is gewoon stoer, ik eet liever een kip van een blikje dan die zwartgeblakerde stukken kip die op de foto's onderaan het artikel.

verder lees ik ook dat de vloeistof in het blik niet veel boven de temperatuur van de kip komt. Lijkt mij dat eventuele liners wel tegen deze temperaturen bestand zijn. De meeste kunststoffen kunnen deze temperatuur wel af.

Gewoon lekker BCC eten.
 
Sorry hoor!
Ik hoor hier verder niemand over ongezond dierlijk vet cholestorol calorieen etc. op het forum ;)
Dus........
Alles is betrekkelijk denk ik, maar ja das mijn mening
 
miep zei:
Sorry hoor!
Ik hoor hier verder niemand over ongezond dierlijk vet cholestorol calorieen etc. op het forum ;)
Dus........
Alles is betrekkelijk denk ik, maar ja das mijn mening
Dat komt omdat we allemaal heel erg on topic bezig zijn Miep ;)
 
Wat zijn liners btw? Of lining? Ikhebgeenidee....
 
Coating/kunststof in het blik
 
O, ok! Weer iets geleerd.
 
richard0501 zei:
verder lees ik ook dat de vloeistof in het blik niet veel boven de temperatuur van de kip komt. Lijkt mij dat eventuele liners wel tegen deze temperaturen bestand zijn. De meeste kunststoffen kunnen deze temperatuur wel af.

Gewoon lekker BCC eten.

Max 100 graden waar vocht zit, kan hoger zijn in de dunne laag tussen waar geen water/bier zit 'in' de kip. Maar ik denk niet dat dit hoger dan 120 graden gaat worden vanwege de koelende werking van waterdamp.
 
Zolang je het bier wat in het blik zit na afloop niet opdrinkt, is er nix aan de hand!! :D
 
Dat vond ik eigenlijk het lekkerste....
 
Terug
Bovenaan Onderaan