BasBQ
Beef en Steak

BCC of eigenlijk CSPJC voor het stickertje

 
 

Arjan Ebing

Kooltjesharker
Berichten
108
Vandaag maar eens op gegaan voor de "tokkie" badge.

De challenge heet Beer Can Chicken, maar in mijn geval was het Chicken Sitter Pineaplle Juice Chicken  ;)

Begonnen met de kip te kruiden met captain's luck rub (wat is deze lekker op een hele kip zeg  ;) )

T8a4GD3.jpg


Vervolgens op de chicken sitter, die gevuld was met ananassap in een lekbak op de barbecue geplaatst, tezamen met de rooktube gevuld met kersenhout pellets.

c171RfR.jpg


Vervolgens buitenste twee branders aan op de laagste stand, waarbij ik tussen de 160 en 170 graden kwam, en zo ruim een uur rustig laten gaan, totdat de kip een temperatuur bereikt had van 74 graden, met dit als resultaat:

re3Wiyk.jpg


EEN9oSB.jpg


Vervolgens op een bordje gelegd, en... smullen maar

aAqmOYY.jpg


En een kwartiertje later:

nUiDOc3.jpg


Was echt heerlijk, zelfs de filets waren supermals en vooral niet droog.

De captain's luck complimenteerde de kip perfect, deze is echt superlekker op een hele kip

Alleen van de ananassap hebben we weinig terug geproefd, wellicht had ik hem te ver gevuld, waardoor ie niet verdampte, daar valt nog wat te verbeteren.

Maar dit gaan we zeker vaker doen!  :D




 
Heerlijk zeg. Voor wat betreft het sap proef je dit eigenlijk nooit terug. Ik zelf gebruik nu alleen nog water welke ik eerst verwarm.


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Vraagje: ik neem aan dat je de kap sloot van je BBQ? En dan kom je dus op 170c.. Maar gaat pellets dan wel roken (of lagen die dichter bij de branders dan op je foto)?

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

 
TheJoster zei:
Vraagje: ik neem aan dat je de kap sloot van je BBQ? En dan kom je dus op 170c.. Maar gaat pellets dan wel roken (of lagen die dichter bij de branders dan op je foto)?

Sent from my BV7000 PRO using Tapatalk

Beide aannames fout  ;) , de temperatuur is gemeten op roosterhoogte met een omgevingsprobe van ETI aangesloten op mijn Igrill 2, vastgezet met bijgeleverde roosterclip.

Die pellets in de rooktube heb ik met een cr?me brulee brander buiten de barbecue aangestoken totdat de bovenste laag grijs begon te worden, en heb hem toen nog 10 minuten laten gaan, om hem daarna voorzichtig (en met handschoenen aan  ;) ) bovenop de grill grates te leggen, in het midden waar geen brander aan stond.

Het gevaar met zo'n rooktube is namelijk op hogere temperaturen wanneer je hem recht boven de brander legt, deze in zijn geheel vanaf de onderkant begint te smeulen, met een flare up als gevolg, en een veels te hoge temperatuur in je bak.

Bovendien is dan tevens je hele rookeffect weg.

Voor de werking van de rooktube: https://m.youtube.com/watch?v=-XWSBEBzoEs

Hoop je hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd
 
Graag gedaan, mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, men heeft hier allemaal dezelfde hobby, en helpt elkaar waar nodig  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan