BasBQ
Beef en Steak

BCC met gepekelde kip

 
 

Alexander Smit

Vuurmaker
Berichten
52
Ik had al een paar keer, voordat ik lid was van het BBQ genootschap, een beer can chicken gemaakt. Was daar niet echt super over te spreken vanwege het, in mijn optiek, te droge vlees (ondanks het bierblikje)

Na het lezen van diverse pekeltips, weer eens een poging ondernomen en ik kan nu stellen: Gepekelde kip maak een wereld van verschil! Hier ga ik wat vaker mee experimenteren  :)

dan de foto's:

Eerst het pekelbad gemaakt en ik heb daar de kip 4 uren in laten "zwemmen"



Vervolgens in de rub gezet met de toevoeging van verse rozemarijn en aardappeltjes. En natuurlijk het blikje bier. Daar heb ik nog extra thijm en knoflook in gedaan.



Vervolgens rustig laten garen op het ei.



Waar het is misgegaan weet ik niet, maar toen mijn temperatuurmeter aangaf dat de borst gaar was en ik de deksel opende, bleek mijn kip een duik te hebben genomen in de aardappeltjes.



Ach de smaak was er zeker niet minder om, de aardappeltjes waren gegaard in een soort jus en prima van smaak aldus de oudste  :)



Lekker ite!

 
Lekker kippetje, gefeliciteerd met je Tokkie.
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je stickertje!

Je zou de volgende keer kunnen proberen om de pootjes wat naar voren te buigen, en hier de kip op te laten rusten
 
lekker hoor. gefeliciteerd
leuk dat die kleine zo zit te genieten
 
Zo typisch, die duik  B-)

Welke temperatuur heb je uiteindelijk gebruikt?
 
Die kleine is, met haar 2,5 jaar, een echte carnivoor :D. Dat moet ze van haar vader hebben want mama griezelt van vlees aan bot :-S (hoe hypocriet, want als ik het vlees los heb gesneden is er niets aan de hand...)

Ik had de kerntemperatuur (in de borst) ingesteld op 76 graden. Onderin zal deze iets hoger zijn geweest. Hij was goed gaar en niet te droog. Qua zoutigheid mag hij wat mij betreft iets hoger op smaak zijn. Iets langer laten pekelen misschien.
 
Gaaf te lezen dat je het pekelen ook ontdekt hebt!
Ik ben een echte fan als het gat om pekelen en vlees van de kip. Maakt echt een wereld van verschil.
Een hele kip kun je trouwens rustig 6 - 8 uur in het pekelbad laten rondzwemmen. De kalkoen van vorig jaar kerst heeft er zelfs 24 uur in gelegen. Nog nooit eerder zo'n sappige kalkoen gegeten als toen.
 
Mooi kippie, goed idee dat pekelen!
 
Hier voor het eerst aan het pekelen. Benieuwd naar het resultaat.hoor er goeie dingen over.
 
Gefeliciteerd met je tokkie!

Ik zie dat je je rooster probe door een leeg conservenblik hebt gestoken. Mooie oplossing, maar pas je op met de plasticcoating die er vaak in zit.
Je kan eventueel een 'natuur' kurk van een champagne fles gebruiken.
 
allereerst proficiat met je sticker.


Alexander zei:
Qua zoutigheid mag hij wat mij betreft iets hoger op smaak zijn. Iets langer laten pekelen misschien.

wel langer dat kan, ik laat m rustig een etmaal in de brine.
wbt extra zoutigheid :dat wil je toch niet en hef je toch op met evenredig veel suiker in de brine.
tis toch puur t zout om de vocht in te laten trekken.

verder een mooi verslag en resultaat
 
Terug
Bovenaan Onderaan