BasBQ
Beef en Steak

BCC en Aardappels.

  • Onderwerp starter Petrolhead Tom
  • Startdatum
P

Petrolhead Tom

Gast
Waarde forumgenoten.

Het is weer weekend en dus weer tijd om de Q flink op te stoken.

Wat staat er vandaag op het menu? Ik wil weer een BeerCan Chicken maken en daarbij een bak met aardappelen. Ik heb afgelopen week een braadslede gekocht bij de Ikea. Daar wil ik de aardappelen in doen samen met een uit, wat bier, wat olie en een beetje knoflook. De braadslede met Aardappelen wil ik boven het vuur zetten en de BCC indirect laten garen.

Gaat dat goed? Is mijn idee met de braadslee goed?
 
Idee met de braadslede en aardappels is helemaal goed. Zorg voor een1-2 cm vocht in de slede.

Echterrrrr.......wanneer je de slede onafgedekt op directe hitte zet, is het vocht al lang verdampt voordat de eerste aardappel gaar is, en deze vervolgens lustig op je bodem begint aan te branden.

De optimale constructie is direct hitte maar dan zeer goed afgedekt met een goed sluitende zware deksel,...of indirect zonder deksel en dan op iedere aardappel een klontje boter leggen.

 
Thanks voor de tip Teddo! Ik heb nu mijn Weber 57cm dus daar heb ik iets meer ruimte op. Ik ga kijken of de kip en de aardappelen naast elkaar kunnen. De Aardappelen gaan lekker in het bier. :D
 
Oehhhh.......spannend 
 
Met de kip gaat het wel goed. De aardappels heb ik net even verplaatst omdat de laag bier nog amper verdampt was. Die staan dus even direct op het vuur.
 
Nou het smaakte heerlijk maar helemaal vlekkeloos ging het niet. Ik had nog wat oude briketten opgestookt. Dat doe ik dus nooit weer. Wat een hel. De briketten gaven genoeg hitte maar was binnen de kortst mogelijke tijd "op". Toen dacht ik te kunnen volstaan met wat houtskool die ik nog had liggen in een zak maar dat was alleen maar klein prut dus dat schoot ook niet op. Vervolgens nog maar een hele lading grotere houtskool er bij aan gestoken en toen was het voor elkaar.

Het werd uiteindelijk kwart over negen voordat we konden eten. Leermoment: gebruik nooit half opgebrande briketten.
 
Petrolhead Tom zei:
Leermoment: gebruik nooit half opgebrande briketten.

Allereerst, het resultaat was lekker en dat is goooood. Wat betreft je leer moment, ik gebruik tot nu toe alleen op de smoker, maar nu ook op de Weber OTP, altijd half opgebrande briketten. Anders moet je met weing briketten q,en en dat werkt ook niet. Ik heb van de week voor het eerst met de Weber OTP gebbqed, en met de weber briketten die er bij zaten. Die koop ik dus niet. Gewoon troep. Ze wilden niet echt lekker branden leek wel. De temp. Is ff boven de 200 graden geweest, en toen ik terug wilde regelen, kreeg ik hem niet meer boven de 175. Gelukkig was dat precies goed voor de BCC. Ik heb ook kokos briketten van de welkoop liggen, en die branden prima. Het zou dus ook aan je kwaliteit briketten gelegen kunnen hebben.
 
Ener zei:
Petrolhead Tom zei:
Leermoment: gebruik nooit half opgebrande briketten.

Allereerst, het resultaat was lekker en dat is goooood. Wat betreft je leer moment, ik gebruik tot nu toe alleen op de smoker, maar nu ook op de Weber OTP, altijd half opgebrande briketten. Anders moet je met weing briketten q,en en dat werkt ook niet. Ik heb van de week voor het eerst met de Weber OTP gebbqed, en met de weber briketten die er bij zaten. Die koop ik dus niet. Gewoon troep. Ze wilden niet echt lekker branden leek wel. De temp. Is ff boven de 200 graden geweest, en toen ik terug wilde regelen, kreeg ik hem niet meer boven de 175. Gelukkig was dat precies goed voor de BCC. Ik heb ook kokos briketten van de welkoop liggen, en die branden prima. Het zou dus ook aan je kwaliteit briketten gelegen kunnen hebben.
Ik had van de zomer ook weber briketten gekocht en vind dat ze slecht branden en ze geven veel as ik denk dat het vuur daardoor stikt.
 
Structor +1
 
Ik gebruik mijn briketten totdat ze door het rooster vallen. Maar ik gebruik wel goeie.
 
Nou jullie mening over de weber briketten is inmiddels wel duidelijk. Ik kan dat nog niet onderstrepen omdat ik nu nog makro briketten heb gebruikt.

Ik ga het meemaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan