BasBQ
Beef en Steak

Bbq schoonmaken (schimmel)

 

jojk

Sprokkelaar
Berichten
34
Beste,

Ja ik weet het, ik bbq niet vaak genoeg. Dat gezegd hebbende: laatst tilde ik de deksel van mijn weber op, en bleek dat ik na de laatste sessie het opruimen/schoonmaken overgeslagen heb. Er zit dus een aanzienlijke hoeveelheid schimmel in/op/rond het rooster, deksel, eigenlijk alles waar wat vetaanslag zit.

Hoe kan ik dit nu het beste schoonmaken? Mijn plan van aanpak is eigenlijk de hogedrukspuit erop en zelf op afstand blijven staan, daarna goed met zeep poetsen, daarna weer schoonspuiten en als laatste zo heet mogelijk opstoken met houtskool.

Zijn er nog betere manieren of dingen waar ik rekening mee moet houden ivm de schimmels?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gewoon oven reiniger van Kruidvat erin spuiten, kwartiertje wachten en met sponsje schoonmaken. Afspoelen en klaar.

Plastc handschoenen zijn fijn ;).
 
Als je fan bent van vuur maken, afbranden die handel en daarna borstelen met de staalborstel.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Borstelen met staalborstel lijkt me niet zo slim vanwege krassen in het emaille.
 
Frits zei:
Gewoon oven reiniger van Kruidvat erin spuiten, kwartiertje wachten en met sponsje schoonmaken. Afspoelen en klaar.

Plastc handschoenen zijn fijn ;).

En dat rekent ook af met de schimmels?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zo'n orginele weber staalborstel maakt toch geen krassen hier, ik bedoel zo'n borstel http://www.weber.com/NL/nl/accessoires/onderhoud/schoonmaakborstels/6494.html?cgid=1348#start=1 .

Bij nader inzien is dit geen staalborstel maar een zachtere soort.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Hosenhym zei:
Frits zei:
Gewoon oven reiniger van Kruidvat erin spuiten, kwartiertje wachten en met sponsje schoonmaken. Afspoelen en klaar.

Plastc handschoenen zijn fijn ;).

En dat rekent ook af met de schimmels?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja, de bbq is weer als nieuw. De schommels zijn weg.
 
Brecht zei:
Zo'n orginele weber staalborstel maakt toch geen krassen hier, ik bedoel zo'n borstel http://www.weber.com/NL/nl/accessoires/onderhoud/schoonmaakborstels/6494.html?cgid=1348#start=1 .

Bij nader inzien is dit geen staalborstel maar een zachtere soort.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

Die borstel is voor je rooster, die moet je niet op de bbq zelf gebruiken. Geeft enorme krassen
 
Ik borstel ook maar het rooster, de dome en ketel moeten maar proper branden of vuil blijven. De hitte dood toch de schimmels.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Vertrouw op de reinigende kracht van het vuur ;)

Of Frits? methode.
 
Merci voor alle reacties. Ik denk dat ik eerst op de methode van Frits ga vertrouwen en dan op de kracht van het vuur :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Frits zei:
Ja, de bbq is weer als nieuw. De schommels zijn weg.

Oh jee... had je zo'n groot vuur Frits?
 
Whahaha, damn autocorrect...

De schimmels zijn dan echt weg.
Heb al vele weber BBQ?s van Marktplaats gehaald en met behulp van ovenreiniger weer als nieuw gemaakt.
Ook schimmel aan de binnenkant van mijn WSM, die is daarmee ook zo weg.
De schimmel gaat in de vettigheid zitten en is gewoon oppervlakkig, het dringt niet door in de ?enamel? laag van de Q.
 
Terug
Bovenaan Onderaan