BasBQ
Beef en Steak

BBQ Onderhoud.

 
 

Buffalow-Bennie

Stoker
Berichten
270
Goede avond enthousiaste mede bbq liefhebbers. Ik was eens nieuwsgierig wie wat doet om zijn materiaal goed te onderhouden.

Zo vind ik het zelf heel belangrijk dat na de sessie mijn bbq er weer picobello bij staat voor de zelfde sessie. Dus alles schoonmaken. De buitenkant afdoen even met een borstel over de roosters etc. En ook regelmatig als hij is afgekoeld haal ik de auto wax tevoorschijn om hem even te shinen. En ooknde firebox van mijn offset schuur ik regelmatig op bij roest en voorzie ik dan van een nieuwe laag vuurvaste matzwarte lak. En zo nog 1000 kleine dingen meer.

Kortom ik ben heel nieuwsgierig wie doet wat om.zijn materiaal in orde te houden en de levensduur te verlengen.
 
Zo min mogelijk...
Uiteraard roosters schoonboenen/borstelen na ieder gerecht en een natte lap over de buitenkant zo nu en dan.
Ook haal ik de borstel door de kuip en de rand waar de roosters op liggen (Weber).
 
Zo min mogelijk...
Uiteraard roosters schoonboenen/borstelen na ieder gerecht en een natte lap over de buitenkant zo nu en dan.
Ook haal ik de borstel door de kuip en de rand waar de roosters op liggen (Weber).
+1 roosters alleen borstelen en bij de volgende sessie even heet maken

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
alleen het rooster borstelen naar gebruik
en 1 keer per jaar even een keer heel goed (binnenzijde deksel enzo)
 
Wanneer ik het vlees eraf haal zet ik de ventilatie op een klein kiertje zodat m’n kamado nog warm blijft. Nadat ik klaar ben met eten borstel ik het mog warme rooster goed af. Verdere zooi zoals tang, thermometer, borstel e.d. opruimen. Dan meestal voor het slapengaan rijd ik de kamado onder de veranda.

Toevallig van de week nog wat wd40 op wat roestige plekjes van het onderstel gespoten.

Mijn weber krijgt om de paar jaar een flinke beurt om alle aangekoekte zooi inclusief kaas van de smashburgers uit de ketel te verwijderen. Dat doe ik met een een of andere agressieve reiniger van de action uit een spuit flacon. Daarna met water afpoelen, rooster droogen. Omgooien met kolen, liefst restjes, afdankertjes en andere mindere kolen. De fik erin, zo heet mogelijk en lekker laten uitbranden todat de kolen op zijn.
 
Veel gebruiken helpt ook.
Mijn meest gebruikte vragen weinig onderhoud roosters goed borstelen en met olie invrijven voordat vlees erop gaat.
Buitenkant enkel vochtige doek. Binnenkant deksel soms borstelen met zachte borstel voor losse roetdeeltjes te verwijderen.
Mijn kleine Weber die was ik steeds volledig af, laat drogen en gaat dan een grote plastic zak over tegen stof, die gebruik ik soms meer dan een jaar niet.
Dan heb ik ook nog een plaatstalen smoker, Oklahoma kopie.
Die vraagt het meeste onderhoud.
Na gebruik as uithalen en volledig in olieën tegen roest. Voor gebruik lichtjes afspuiten met hogedrukreiniger, kleeft steeds veel vuil in de olie. Zeker als de vorige sessie lang geleden is.
 
Bij mijn Weber en WGA maak ik alleen de bbq leeg en maak de roosters schoon als alles koud is, en1 keer per jaar gaat er een sopje door meer is naar mijn idee niet nodig.
 
Bij mijn WSM na gebruik de waterpan leegmaken en proper spuiten met de tuinslang en laten drogen in de open lucht en het rooster met de staalborstel overheen. De kleine WSJ na leegmaken aan de binnenkant eens grof met een doek om de meeste asse te verwijderen en rooster met de staalborstel.

Aan mijn replica Ofyr is het meeste onderhoud, na gebruik de stookbak leegmaken en altijd de bakplaat schoonschrapen met een spatel en de plaat opnieuw in de olijfolie zetten tegen het roesten, hier gaat dan ook een zeil overheen want anders plakt er een hoop smurrie en insecten in.
 
Ik maak de roosters schoon na het eten en na verhitten de volgende keer borstel ik ze nog een keer. Verder veeg ik alle asresten eruit voordat ik de mand bijvul en het houtskool aansteek. That’s it.

Wanneer ik het vlees eraf haal zet ik de ventilatie op een klein kiertje zodat m’n kamado nog warm blijft. Nadat ik klaar ben met eten borstel ik het mog warme rooster goed af.
Ik weet niet hoe lang(zaam) jij eet 😂, maar als ik de luchtschuiven dicht doe nadat ik het eten eraf heb gehaald dan zijn kamado en rooster echt nog wel warm na het eten.
 
Aan mijn replica Ofyr is het meeste onderhoud, na gebruik de stookbak leegmaken en altijd de bakplaat schoonschrapen met een spatel en de plaat opnieuw in de olijfolie zetten tegen het roesten, hier gaat dan ook een zeil overheen want anders plakt er een hoop smurrie en insecten in.
Best geen olijfolie gebruiken.
Die wordt zuur door veroudering.
Beter arachide of zonnebloem olie gebruiken. Die geven ook een droger effect kan enkele dagen.
 
Meestal borstel ik zo eens door de week de roosters af en maak ik de asla leeg. Daarnaast nog ff de kolenmand schudden boven de container.

1 x 2 x per maand gaan de roosters in een badje. Ik heb zo en roosterbak die ik dan vul met dreft en warm water. Ik spuit ze dan ook eerst in met ontvetter en dan gaan ze een uurtje in de bak. Daarna met schuursponsje helemaal zuiver maken en afspoelen. Dit voor de RVS roosters. Gietijzeren doe ik direct na de sessie als ze afgekoeld zijn.

Zo 3 a 4 x per jaar haal ik de kamado eens eventjes uit elkaar en ontvet ik alle metalen delen en ga ik overal met de zuiger door.

Aan de buitenzijde doe ik haast nooit iets. Zodra mijn vrouw vindt dat er teveel stof op ligt, poetst zij de buitenkant eens.

Dit voor de kamado's. De gasBBQ is een ander verhaal. Daar steek ik nauwelijks nog tijd in. Enkel de roosters poetsen. De rest is al aan het roesten en ik verwacht elk jaar dat hij de geest geeft.
 
Ik maak de roosters schoon na het eten en na verhitten de volgende keer borstel ik ze nog een keer. Verder veeg ik alle asresten eruit voordat ik de mand bijvul en het houtskool aansteek. That’s it.


Ik weet niet hoe lang(zaam) jij eet 😂, maar als ik de luchtschuiven dicht doe nadat ik het eten eraf heb gehaald dan zijn kamado en rooster echt nog wel warm na het eten.
Af en toe best lang, nog dessert eventueel zelfs nog drankje daarna. Lekker op het gemakje genieten. Zeker wanneer er gasten zijn.

Hoe dan ook, ik hou van een schoon rooster dat ik de volgende keer gelijk kan gebruiken. Sopje vind ik niet nodig voor rooster, hitte en staalborstel doen hun werk voldoende.
 
Vrij weinig.
Meestal gooi ik de schuiven dicht en doe ik er niets meer aan. Uiteraard maak ik het materiaal (tangen enz) wel schoon.

Bij de volgende sessie gooi ik mijn roosters er vanaf het begin op en borstel ze dan ff af.
Wel haal ik het as van de vorige sessie uit de asla en borstel ik soms ff de firebox inclusief gaten even goed af.

Als ik er zin in heb, haal ik even een doekje over de buitenkant.
 
Dat waxen zou ik niet doen.. (tenzij je een Grill Dome hebt) je smeert de haarscheurtjes (ja de meeste kamado’s hebben die) dicht. Vocht kan niet uit je keramiek.
 
Best geen olijfolie gebruiken.
Die wordt zuur door veroudering.
Beter arachide of zonnebloem olie gebruiken. Die geven ook een droger effect kan enkele dagen.
Bij mijn weten zijn er maar 2 eetbare olieen die niet ranzig worden. Walnoot olie en druivenpitolie. Als houtbewerker worden hierover vele discussie gehouden. Met name bij het gebruik op snijplanken.

Ik maak mijn roosters goed schoon na iedere sessie. De buitenkant van mij BBQ's 2 keer per jaar 's winter haal ik de roosters eruit en leg ze in de schuur. Doe ik dit niet dan zijn ze in het voorjaar wit van de schimmel. Meubels zijn afgedekt met hoezen. De binnenkant van mijn beide BBQ's maak ik 1 keer per jaar schoon.
 
Schuiven dicht, wachten tot de kj is afgekoeld, wat meestal inhoudt dat ik de volgende dag de resterende houtskool eruit haal, de asla leegmaak en de roosters schoon borstel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Schuiven dicht, wachten tot de kj is afgekoeld, wat meestal inhoudt dat ik de volgende dag de resterende houtskool eruit haal, de asla leegmaak en de roosters schoon borstel.
Kolen lekker erin laten, as eruit schudden. Volgende keer beetje nieuwe kolen erbij en gaan!
 
Terug
Bovenaan Onderaan