BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

 
 
 
 
 

structor

BBQ Junkie
Berichten
6.708
Geinspireerd door nosmo leek het mij een leuk plan om zelf een bbq controller in elkaar te zetten. Wat wil ik met mijn bbq controller:
[list type=decimal]
[*] rooster temperatuur meten
[*] 2 foodprobes meten
[*] een setpoint kunnen instellen en mbv een fan de bbq daarop kunnen controleren
[*] op afstand te bedienen
[/list]

Ik heb voor mijn domotica systeem ooit eens het plan gehad mijn energieverbruik te meten in de meterkast. Ik had daar alvast een setje jeenodes voor besteld. Dit plan is door "gronings" tijdsgebrek er nooit van gekomen. Echter had ik al een mooie basis.

Het plan is dus om dit systeem in twee delen op te splitsen. Het primaire deel (bbq controller) zal het daadwerkelijke temperatuur meten en temperatuur regelen gaan doen. Het secundaire (master node) deel gaat de connectie met de buitenwereld verzorgen via een webservice interface.
Een tijdje geleden had ik al wat software geschreven en delen van het net geplukt. Het daadwerkelijke project liet echter nog wat op zich wachten, doordat metname de temperatuur probes ET-372's nogal op zich lieten wachten. Maar nu heb ik de primaire onderdelen in huis en kan er daadwerkelijk spul aan elkaar geplakt worden.

De masternode is redelijk op weg en al redelijk netjes in een behuizing gezet.

20121118_105428.jpg


Wat je hier ziet is boven in een jeenode, dit is feitelijk de mini-computer. Hierop zit ook radioverbinding waarover je berichten kan sturen / ontvangen (rechts op de foto, het rood draadje is de antenne). Daaronder zit een printplaat waarmee je eigenlijk niks doet behalve de spullen netjes in het kastje zetten. En het liggende printplaatje is de netwerk kaart. Hiermee kan je met een gewone computer berichten van en naar deze masternode sturen.

Dan nu het item waar het eigenlijk om gaat de bbq controller. Deze is beduidend minder af :), maar wel functioneel.

20121118_105526.jpg


Rechts op de foto zie je een testbordje waarop zo'n zelfde jeenode ligt. Op dit moment hangt er via een enorme freubel constructie een ET-372 meetprobe aanvast. Op de jeenode zit nu een rood printplaatje waar je via usb nieuwe software in de jeenode kan plaatsen en mee kan kijken wat de bbqcontroller in wording aan het doen is. Op dit moment draait het temperatuur meten al redelijk goed. Op de foto zie je links onderin nog een ikea fantast liggen waar ik de temperatuur waarden mee vergelijk. Tussen de 11 graden en de 100 graden blijven de ikea fantast en mijn meetwaarden binnen 1 a anderhalve graad bij elkaar.

Op dit moment kan ik via de masternode alle configuratie voor de bbqcontroller instellen (eik waarden voor de 3 temperatuur probes, setpoint, PID waarden, alarm waardes) en worden de temperatuur waarden periodiek via de masternode naar een testprogramma naar mijn laptop verzonden.

Volgende stappen gaan zijn een tussen printje voor de bbqcontroller te maken, zodat deze ook in een net kastje te plaatsen is. Hierop moet wat elektronica gesoldeerd worden, zodat de meetprobes netjes uitgelezen kunnen worden. Daarnaast moet de aansturing van de ventilator hierop geplaatst worden. Voor de temperatuur probes en de ventilator moeten nog nette input jacks gekocht worden, ik dacht dat op de ET-372's reguliere audio jacks zaten die ik nog wel had liggen. Maar natuurlijk zijn het natuurlijk net anderen :D.

Ik moet nog een constructie voor de ventilator maken, zodat deze aan de bbq te bevestigen is. Ik had mijn vrouw gevraagd een rvs voeder bakje mee te nemen als basis hiervoor, echter degene waar ze mee thuis kwam was een factor 3 te groot ;D.

Daarnaast moet ik nog wat software schrijven zodat deze bbqcontroller (of eigenlijk de masternode) te integreren is in mijn domotica systeem (andere hobby van me). Hiermee ga ik straks de boel netjes aansturen en kunnen meteen nette grafiekjes van de verschillende temperaturen getekend worden. Een andere reden om dit vanuit mijn domotica systeem aan te sturen, is dat ik hiermee ook gelijk een aantal andere zaken geregeld heb (mailtjes sturen als het eten klaar is b.v., of 's nachts de lichten aanzetten als de temperatuur in elkaar dondert).

Al met al is dit project nog lang niet af, maar het begin is er.



 
Lekker bezig.
Voor mij is het allemaal acacadabra.

Ik ga je volgen.
 
Dat zit goed in elkaar. Niet te moeilijk en toch heel functioneel bij elkaar gezocht. Mijn complimenten.
 
;D Hahahah ziet er leuk uit maar ik begrijp er geen reet van :(
Als het maar werkt.
 
ziet er gaaf uit.
ik heb nog een basic stamp liggen en wil er iets soortgelijks mee.
momenteel zit ik nog in de uitdenk fase.

ik ga dit topic volgen!
 
Zou je die dingen ook kunnen uitlezen met bijvoorbeeld een homewizard? Lijkt me wel mooi want dan kun je op je iPhone overal zien wat je temperaturen zijn.
 
Bert zei:
;D Hahahah ziet er leuk uit maar ik begrijp er geen reet van :(
Als het maar werkt.
:D :D ik moest lachen, ennuh ik ook niet doe net alsof  :p

noskos zei:
Zou je die dingen ook kunnen uitlezen met bijvoorbeeld een homewizard? Lijkt me wel mooi want dan kun je op je iPhone overal zien wat je temperaturen zijn.
Mijn domotica systeem heeft een reguliere webinterface en heb ik geoptimaliseerd voor de IPad, ik heb ook een simpelere variant voor mijn android telefoons. Ik ben met mijn domotica ooit begonnen met een vera, vergelijkbaar met een homewizard. Ik ben met mijn eigen software begonnen, zodat ik makkelijker meer dingen aan elkaar kan knopen...

Voor mijn bbq controller zit ik er wel over na te denken een android app te maken, maar eerst maar lopen voordat ik ga rennen :)
 
structor zei:
Mijn domotica systeem heeft een reguliere webinterface en heb ik geoptimaliseerd voor de IPad, ik heb ook een simpelere variant voor mijn android telefoons. Ik ben met mijn domotica ooit begonnen met een vera, vergelijkbaar met een homewizard. Ik ben met mijn eigen software begonnen, zodat ik makkelijker meer dingen aan elkaar kan knopen...

Voor mijn bbq controller zit ik er wel over na te denken een android app te maken, maar eerst maar lopen voordat ik ga rennen :)

Jaja, dat kunnen ze allemaal wel zeggen..... Maar kan je er ook mee vliegen? Of schilderen? Geenideewathierbedoeldword.....
 
Dit zijn de leukere DIY projectjes! :D
Waar schrijf je die software in?
 
Dominique zei:
Jaja, dat kunnen ze allemaal wel zeggen..... Maar kan je er ook mee vliegen? Of schilderen? Geenideewathierbedoeldword.....
Haha, mijn vrouw kan mijn projecten wel eens uit het raam uitvliegeren :)

Rocker zei:
Dit zijn de leukere DIY projectjes! :D
Waar schrijf je die software in?
Jeenode's zijn een arduino variant die je in C/C++ schrijft. Aan de computerkant gebruik ik C#, omdat ik daar iets vaardiger mee ben.
 
structor zei:
Jeenode's zijn een arduino variant die je in C/C++ schrijft. Aan de computerkant gebruik ik C#, omdat ik daar iets vaardiger mee ben.
Zijn er goeie API's voor beschikbaar dan? Ik kan me voorstellen dat je met C/C++ namelijk iets directer op de hardware aan kan sturen.. Of is dat in de praktijk niet van toepassing?
 
Ook voor mij nauwelijks/niet te volgen. Maar wel respect!
Voor zowel de doeners als degenen die blijkbaar wel begrijpen hoe een en ander in elkaar steekt.
Is de functionaliteit de je maakt ook zo te koop?

 
 
Mooi, maak je deze ook een beetje (spat)water dicht want dan ben je helemaal goed bezig  8)
 
Het hele verhaal is prima te volgen toch!

Ik heb een konijnenvoer bakje gebruikt als adapter, die past net over een inlaat rooster van een WSM, al zul je natuurlijk zien dat er 1000 verschillende maten voerbakjes voor konijnen zijn. ;)

Gaat het programmeren net zo als op de Arduino, of heb je wat meer mogelijkheden?
 
Nosmo zei:
Het hele verhaal is prima te volgen toch!

Ik heb een konijnenvoer bakje gebruikt als adapter, die past net over een inlaat rooster van een WSM, al zul je natuurlijk zien dat er 1000 verschillende maten voerbakjes voor konijnen zijn. ;)

Gaat het programmeren net zo als op de Arduino, of heb je wat meer mogelijkheden?
Een jeenode is een arduino, maar dan met vaste 866 Mhz / 466 Mhz radio controller. Als IDE kun je de arduino IDE gebruiken, ik heb voornamelijk visual studio gebruikt. Maar dat is een smaak dingetje. Degene die de jeenodes ontwikkeld heeft is een Nederlander en heeft behoorlijk wat bibliotheken gemaakt. Ik gebruik hier met name de RF functionaliteit van en natuurlijk de TCP/IP stack met de web uitbreidingen.

Ik zal van de week even op konijnenvoerbakjes jacht, passen ze niet kan ik ze altijd nog bij ons konijn in het hok gooien :D

Boldeagle zei:
Mooi, maak je deze ook een beetje (spat)water dicht want dan ben je helemaal goed bezig  8)
Ik ga geen extra moeite doen, aangezien de connectoren denk ik zowieso het zwakke punt blijven. Ik denk dat een ziplock bag hier wonderen doet.

Abraham zei:
Ook voor mij nauwelijks/niet te volgen. Maar wel respect!
Voor zowel de doeners als degenen die blijkbaar wel begrijpen hoe een en ander in elkaar steekt.
Is de functionaliteit de je maakt ook zo te koop? 
Vaak kun je meer dan je denkt, het begint vaak met doen.... (of eigenlijk veel googlen) Tegenwoordig is veel op internet te vinden en als je vastloopt, kan je ook vaak hulp vinden.

De functionaliteit is ook zo te koop bijvoorbeeld de bbq-guru producten. Het voordeel van zelf maken is dat je het wat meer naar je smaak kunt maken. Het nadeel is dat dit tijd kost.
De onderdelen die ik toegepast heb zijn lego blokken. Mijn 'masternode' is in de vier onderdelen zo te koop (jeenode, netwerk kaart, tussenprintje, plastic kastje). De bbq controller is eigenlijk alleen de jeenode en het plastic kastje.
 
Laatste update van de dag. Ik heb inmiddels een tussen print inelkaar gebreubelt, dit is zo'n hobby printje waar je zelf de verbindingen moet solderen. Deze is weer precies op maat van het kastje gemaakt, zodat het eea weer fijn in een kastje past. Alle schakelingen zitten erop. Lees een viertal pull-up weerstanden voor de temperatuur probes en een basale schakeling voor de ventilator.

20121118_230436.jpg


Feitelijk moeten nu alleen de connectoren voor de temperatuur probes op het bordje geplaatst worden, maar daar voor moet eerst de tpg weer voor zijn komen rijden. Hierboven zie je beide nodes naast elkaar liggen.

 
Kun je deze opzet ook via het netwerk (wifi) bedienen of heb je aan de andere kant domotica nodig om dat te doen?
Ik zie een leuk forum project in de toekomst :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan