BasBQ
Beef en Steak

BBQ bij regenachtig weer

 
 
 

dennis

Gemarineerd
Berichten
1.200
Hallo,

Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met de barbecue bij regenachtig weer.
Gisteren de q aan gehad, voor 321 ribs, picanha en hasselback aardappelen.
De ribs en het garen van de picanha heb ik op de WSM gedaan, en de aardappelen en het afgrillen van de picanha op de Outdoorchef.
De Outdoorchef gedroeg zich eigenlijk zoals anders en zoals altijd, niks aan de hand.
Met de WSM had ik het zwaar gisteren!
Ik kon er kolen op gooien wat ik wilde, maar kreeg de temperatuur niet boven de 100 graden (wel goeie low and slow,  maar duurt toch lang dan), met alles open.
Ligt niet aan de kolen, want in de Outdoorchef werd de temperatuur gewoon 300 graden als ik alle schuiven open zette.
Het is net of er geen trek in de WSM was. Nu is de WSM sowieso wennen, dit was mijn tweede sessie ermee, maar ik vond dit een apart verschijnsel, vooral omdat de eerste sessie vorige week prima ging.
Herkenbaar of niet?
 
Had je de toegevoegde kolen even in de starter gehad?
 
Nee, dat niet. Was bang dat de temperatuur te ver door zou schieten dan. Beter wel kunnen doen?
De kolen gingen ook wel aan, maar met de temperatuur gebeurde er niet veel.
Het gekke is dat ie gisteren ook een vrij hoog brandstofverbruik had ten opzichte van de vorige keer.
 
If all fails, het rook gedeelte van de kolen aftillen (oppassen dat je waterpan geen water verliest!). Dan zul je zien dat het ineens heel hard kan gaan met de temperatuur. ;)

Koude kolen toevoegen aan een vuurtje dat niet wil branden heeft niet veel zin. Beter 10 warme toevoegen en dan de temperatuur met de schuiven controleren
 
Ga ik de volgende keer proberen!

Het stomme is dat de kolen die ik toevoegde wel gewoon aan gingen. Onderin was het ook gewoon heet (als de WSM uit de garantie is, las ik hendels aan die luchtschuiven, ik ben nogal geneigd om effe snel met de blote handen te werken ), en de WSM stond goed in elkaar, maar toch net of de warmte gewoon niet voorbij de waterpan kwam.
 
Terug
Bovenaan Onderaan