BasBQ
Beef en Steak

BBQ baas van de makro

Bij deze nodig ik iedereen die mee doet mij een pb te sturen ben benieuwd naar jullie regels...
 
roelduyss zei:
Bij deze nodig ik iedereen die mee doet mij een pb te sturen ben benieuwd naar jullie regels...

Hoe bedoel je dat precies?
 
maroc zei:
roelduyss zei:
Bij deze nodig ik iedereen die mee doet mij een pb te sturen ben benieuwd naar jullie regels...

Hoe bedoel je dat precies?

Ik heb van andere deelnemers gehoord (andere locatie) dat er daar andere regels gelden dan de locatie waar ik mee doe. Ik heb 45 minuten de tijd voor 2 gerechten (vlees en vis) incl mise-en-place etc. Een andere locatie heeft 1 uur de tijd voor 1 gerecht.
 
Hier ook 2 gerechten binnen 45 minuten. En de hoofdingredienten zijn een verrassing..
Ik moet wel een uur van te voren daar zijn dus ik heb het vermoeden dat je in dat uur wel ingerdienten ofzo kan kiezen.
Maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik kan verwachten...
 
stijntje113 zei:
Hier ook 2 gerechten binnen 45 minuten. En de hoofdingredienten zijn een verrassing..
Ik moet wel een uur van te voren daar zijn dus ik heb het vermoeden dat je in dat uur wel ingerdienten ofzo kan kiezen.
Maar ik heb eigenlijk geen idee wat ik kan verwachten...

Over het uur eerder aanwezig zijn wordt bij best niets vermeld.... heel summier: begint om 13.00 maar zorg dat je iets eerder bent...
 
Hoi allen,

Ik heb meegedaan met de Makro Baas BBQ wedstrijd in Barendrecht.
Mij werd later meegedeeld dat ik en mijn maat de enige hobby koks waren en de andere 4 profs.
Eerlijk gezegd geen idee wat daar van waar is aangezien ik niet uitgebreid met de anderen heb gesproken.
Wij kregen een half uur om de BBQ op temperatuur te krijgen en in eerste instantie een uur om de 2 gerechten uit de blackbox te maken: 3 goudforellen en een flinke picanha/staartstuk. Uiteindelijk is de kooktijd iets verlengd.

Belangrijkste info... we hebben gewonnen!  :D

De BBQ battle was een initiatief van Barendrecht wat door Makro hoofdkantoor is opgelegd aan de andere vestigingen in NL, dus ik weet niet of het overal even goed was georganiseerd, maar in Barendrecht zag het er zeer profi uit allemaal. Ook leuk dat winkelend publiek staat te dringen bij de kookspots om de restjes van de jury te scoren.
Helaas kunnen wij geen van beiden op 10 juni naar Vianen voor de landelijke finale, dus gaat de #2 in onze plaats.
 
Gefeliciteerd! Ik zag de opstelling naast de deur, helaas geen tijd gehad om te komen kijken.


Captain Q zei:
Hoi allen,

Ik heb meegedaan met de Makro Baas BBQ wedstrijd in Barendrecht.
Mij werd later meegedeeld dat ik en mijn maat de enige hobby koks waren en de andere 4 profs.
Eerlijk gezegd geen idee wat daar van waar is aangezien ik niet uitgebreid met de anderen heb gesproken.
Wij kregen een half uur om de BBQ op temperatuur te krijgen en in eerste instantie een uur om de 2 gerechten uit de blackbox te maken: 3 goudforellen en een flinke picanha/staartstuk. Uiteindelijk is de kooktijd iets verlengd.

Belangrijkste info... we hebben gewonnen!  :D

De BBQ battle was een initiatief van Barendrecht wat door Makro hoofdkantoor is opgelegd aan de andere vestigingen in NL, dus ik weet niet of het overal even goed was georganiseerd, maar in Barendrecht zag het er zeer profi uit allemaal. Ook leuk dat winkelend publiek staat te dringen bij de kookspots om de restjes van de jury te scoren.
Helaas kunnen wij geen van beiden op 10 juni naar Vianen voor de landelijke finale, dus gaat de #2 in onze plaats.
 
Gefeliciteerd!

Ik heb ook meegedaan maar helaas niet gewonnen.
Op zich was het wel allemaal leuk geregeld.

Wij hadden 2 forellen en ook Picanha. Toch kort, 45 min?
 
Goed gedaan mensen.

Ik ben benieuwd volgende week  :D
 
Dank, mensen. Dit was mijn eerste BBQ wedstrijd, en dan is winnen toch wel erg fijn.
Natuurlijk begrijp ik dat KCBS wedstrijden van een ander niveau zijn, maar dit was wel erg leuk om te doen.

Voor de mensen die nog aan de battle gaan beginnen: Succes!!

Tip: wat mij opviel is dat de jury niet moeilijk deed over het inbrengen van je eigen spullen. Eigen rubs en marinades kun je beter thuis laten, maar qua materiaal waren we redelijk vrij. Hoewel Makro voor een hoop spullen zorgde was ik wel erg blij dat ik de volgende items zelf had meegenomen: rookplankjes voor de vissen, grill grates, hakmolen en extra messen.
Dus, neem vooral alles mee wat je misschien denkt nodig te hebben (maar vraag wel even om toestemming aan de jury).



 
Captain Q zei:
Dank, mensen. Dit was mijn eerste BBQ wedstrijd, en dan is winnen toch wel erg fijn.
Natuurlijk begrijp ik dat KCBS wedstrijden van een ander niveau zijn, maar dit was wel erg leuk om te doen.

Voor de mensen die nog aan de battle gaan beginnen: Succes!!

Tip: wat mij opviel is dat de jury niet moeilijk deed over het inbrengen van je eigen spullen. Eigen rubs en marinades kun je beter thuis laten, maar qua materiaal waren we redelijk vrij. Hoewel Makro voor een hoop spullen zorgde was ik wel erg blij dat ik de volgende items zelf had meegenomen: rookplankjes voor de vissen, grill grates, hakmolen en extra messen.
Dus, neem vooral alles mee wat je misschien denkt nodig te hebben (maar vraag wel even om toestemming aan de jury).

Kan je wat meer vertellen over het materiaal wat aanwezig was?
Kern thermometer, Firestarter, mixer/blender, vijzel etc?
 
Even denken...

De ketel BBQ natuurlijk
Een (kleine) firestarter
WITTE aanmaakblokjes
Geen thermometer in de BBQ en ook geen kernthermometer
Geen elektriciteit, dus geen blenders of mixers. Ik heb een hand-hakmolen meegenomen (https://www.fonq.nl/product/tefal-hakmolen/109058/)
Geen vijzels, raspen, knoflookpers, etc.
Eigenlijk alleen 3 planken, een fileermes en een koksmes.
Ze hebben wel alu folie
Er is geen stromend water maar een emmertje met sop.
Qua groenten, kruiden etc moet je gewoon brutaal zijn en vragen wat je wilt gebruiken. We hadden bijvoorbeeld niet standaard boter en er ontbraken diverse verse kruiden.

Hmmm... zoiets ongeveer. Ik heb niet echt alles nog precies op mijn netvlies. Verder is de opdracht die de vestigingen hebben gekregen volgens mij erg summier. Ook wij kregen maar halve instructies en later hoorde ik dat andere Makro vestigingen waren komen kijken om te zien wat de bedoeling was. Volgens mij worden de BBQs en alle toebehoren op andere locaties hergebruikt.
 
Wij hadden een best wel gammele bbq.. Was wel redelijk irritant.
Kernthermometer was er wel, moest je wel delen.
Geen blenders of vijzels, wel goede messen.
Rookhout zou ik wel meenemen want dat hadden wij ook niet.

Op zich maakt het ook niet heel veel uit want je moet het allemaal met hetzelfde doen. Dus tegenover de rest is het wel eerlijk.
Maar het is natuurlijk niet zoals je thuis kookt en dat je alles makkelijk weet te vinden.
 
Dat is ook wel het principe van een blackbox lijkt me. Ik weet dat dit de eerste keer is en het zal vast en zeker ge?valueerd gaan worden. Hierin zullen uiteraard de op en aanmerkingen van de deelnemers in meegenomen worden.
 
Ja, inderdaad. Het was ook zeker leuk om een keer te doen. Ook onder tijds druk want dat heb je thuis normaal niet snel..
 
Captain Q zei:
Even denken...

De ketel BBQ natuurlijk
Een (kleine) firestarter
WITTE aanmaakblokjes
Geen thermometer in de BBQ en ook geen kernthermometer
Geen elektriciteit, dus geen blenders of mixers. Ik heb een hand-hakmolen meegenomen (https://www.fonq.nl/product/tefal-hakmolen/109058/)
Geen vijzels, raspen, knoflookpers, etc.
Eigenlijk alleen 3 planken, een fileermes en een koksmes.
Ze hebben wel alu folie
Er is geen stromend water maar een emmertje met sop.
Qua groenten, kruiden etc moet je gewoon brutaal zijn en vragen wat je wilt gebruiken. We hadden bijvoorbeeld niet standaard boter en er ontbraken diverse verse kruiden.

Hmmm... zoiets ongeveer. Ik heb niet echt alles nog precies op mijn netvlies. Verder is de opdracht die de vestigingen hebben gekregen volgens mij erg summier. Ook wij kregen maar halve instructies en later hoorde ik dat andere Makro vestigingen waren komen kijken om te zien wat de bedoeling was. Volgens mij worden de BBQs en alle toebehoren op andere locaties hergebruikt.

Ik ben zaterdag in Best aan de beurt, als ik zo zit te lezen denk ik dat ik maar een eigen "kratje" ga meenemen met spullen (fantasten als eerste er in). Ik heb al gemerkt dat het concept "leuk bedacht, maar niet doordacht" is (voor andere vestigingen). Ik heb foto's voorbij zien komen op fb dat ik denk: ehm, okay, ik hoop dat onze tafel voller ligt. Ik zie overal pic & forel dus ik denk dat dit voor de voorronde de algemene box inhoud is. Beetje lullig voor jullie maar een voordeel voor mij: ik heb zo wel een kleine voorsprong. Maar ben op alles voorbereid: ik weet dat het 1 vis en 1 vlees is dus qua "mentaal" voorbereiden en bedenkenvan gerechten kan ik al een heel eind komen. Een low and slow zit er hoe dan ook niet in dus in grote lijnen kan ik wel al wat borden verzinnen waarbij het vlees en vis variabel is...

ik krijg er steeds meer zin in.

Die tafels bevatten die wel een beetje de basics? Pepers, ui, tomaat, mais, (zoete) aardappelen? En wat voor groenten lagen er ruw genomen op? Kan ik veel variatie verwachten of levert iedereen een bord met standaard asperges in omdat dit het enige is wat er bij ligt?
 
roelduyss zei:
Die tafels bevatten die wel een beetje de basics? Pepers, ui, tomaat, mais, (zoete) aardappelen? En wat voor groenten lagen er ruw genomen op? Kan ik veel variatie verwachten of levert iedereen een bord met standaard asperges in omdat dit het enige is wat er bij ligt?

18664419_788929554595030_6652685846710105819_n.jpg


Zo zag dus onze tafel eruit...
Groene en rode pepers, zoete rode puntpaprika's, paprika's, uien, shallotjes, tomaten, voorgekookte mais, (zoete) aardappelen, courgettes, aubergines, groene asperges, lente-uitjes, limoen, citroen, verse kruiden, gedroogde kruiden.
Hopelijk heb je hier iets aan. Succes!
 
Vandaag locatie Duiven de wedstrijd gehad...
Alles was wel goed geregeld... alleen brak op een gegeven moment de hemel los en kwam er 1000 liter water per minuut naar beneden..
Gelukkig stonden er parasols boven de bbq's .. dus dat ging wel goed.

We kregen een black angus pichana en 3 forellen...
Pichana was super goed gelukt en echt heerlijk (toch ff snel een chimichuri gemaakt erbij) .. vond zowel de jury als ik zelf en mijn vrouw / kinderen...
Als enige waren alle bordjes helemaal leeg... :p

Alleen mijn forel heb ik verneukt :p
Ze waren niet helemaal gaar en daarom heb ik helaas niet gewonnen.. Net 2e geworden.. maar met zeer eervolle vermelding van een perfect stukje vlees die echt perfect was..
Echter overal net niet genoeg extra punten gescored om mijn niet compleet gare vis te compenseren :p

Toch een erg leuke dag..
En nog een mooi leren schort en een kadopakketje gekregen..

EN
ZEKER ZO BELANGRIJK!!!!

DE MAKRO HEEFT TEGENWOORDIG STANDAARD BRISKET LIGGEN!!!!!
Dus van de 25e tegoedbon meteen maar 2 brisketjes mee genomen..
100 days grain fed .. 11,95 p/kg!!!



Al met al een erg leuke dag en ondanks dat ik mijn vis vern**kt heb toch wel trots op een perfecte pichana met +/- 15 complimentjes over hoe goed hij gelukt was :)


Makro bedankt!!!
 
Nummer 2 Best meld zich ook....

Op weg naar Best brak de hemel open, godzijdank stonden wij in de vip parking (overdekt) te klooien op de Teringtonnen.

Ook hier kwam de picha perfect er vanaf, precies de juiste garing: met alleen een beetje pezo subliem. Ik heb er zelf alleen voor gekozen om pico de galo er bij te serveren maar dan wel op manier zoals ik hem geleerd heb te maken. Resultaat: de jury reageerde van oh... ah... oeeeehhhh... Ik had ze niet voor niets gewaarschuwd voor de pittigheid. Maar de combinatie van pica en pico werd zeer gewaardeerd.

Ook in heb mijn goud forel verp.... Alle drie de buikjes gevuld met limoen, boter, knoflook en rozemarijn : 1 kwam er perfect vanaf: de andere hadden een ehm bbq-bruine kont? Lichtelijk met de handen in het haar (en de instelling: dan maar 1 serveren) fluisterde de chefkok die als support rondliep mijn in mijn oor: "pluk die twee verpeste en maak een rilette er van". Zo gezegd zo gedaan: een snelle rilette van forel, creme fraiche en gekarameliseerde knoflook gemaakt (met een lichte charred bbq smaak er in).

3 borden met pica en 1 grote plank met forel: ik heb de mensen weg moeten houden ervan totdat de jury geweest was. Maar dan de uitslag: een gevalletje humor! De jury kon hun eigen oordeel niet geloven: ze hebben de punten 5 keer nageteld: Martijn had toch echt 2 puntjes totaal meer dan mij...

Maakte me echt helemaal niets uit: zijn rode ui rozen en forel met venkel waren echt de bom. En als je binnen een paar uur tijd tijdens de wedstrijd van concurrenten naar vrienden gaat en samen de grootste lol hebt: wat kan je het dan schelen?

Voor de nr 2 zat er bij ons niets in... maar de deelnemers gingen wel allemaal naar huis met dat schort.
 
Klinkt gezellig!
Heb je het receptje van de pico de galo? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan