BasBQ
Beef en Steak

Bavette eerst direct en dan indirect of andersom?

Marcdepark

Stoker
Berichten
298
Heb binnenkort een bbq feestje, daarvoor alvast een paar kilo bavette besteld (grote groep ).
Nu heb ik wel vaker bavette gemaakt, altijd eerst indirect tot 48 graden en daarna direct er op tot 52-54 graden. (Uiteraard laten rusten in alu folie)

Nu lees ik links en rechts ook dat het andersom ook kan, nu vroeg ik me af welke manier het beste resultaat geeft.
Heb kortgeleden een keer picanha gemaakt en die eerst direct boven de kooltjes en daarna rustig indirect laten doorgaren, dit gaf echt een superresultaat.

Wie heeft ervaring hiermee?
#durftevragen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoi Marcdepark,

Reverse sear is makkelijker te doen op de bbq dan eerst hoog  vuur en dan laag. Hett kost redelijk wat tijd om de bbq op een lagere temperatuur te krijgen. Ik weet dat je vlees moet rusten maar een winterslaap is overdreven.  ;)
 
Ik denk dat je hem het beste als eerste direct kan doen, lekker dichtschroeien om de sappen er in te houden.

Persoonlijk grill ik mijn bavette altijd enkel direct tot 58 graden.
Ik laat hem ook niet rusten, daarna gaat gelijk het mes er in. :)
 
'dicht'schroeien bestaat niet. Beide technieken werken. Ik geef zelf de voorkeur aan reverse sear, eerst indirect warm roken naar ca. 45 kern en later lekker grillen voor korstje en grillmarks, omdat die Maillard dan lekkerder wordt ?n de rook in het begin beter overgedragen wordt aan het koude vlees.
 
Een Bavette is maar heel dun, dus ik zou hem alleen direct grillen, dat doe ik met andere steaks tot 2,5 cm dik ook.

Initial sear of reverse sear kunnen inderdaad beide, naar horen zeggen zijn de meesten het meest gecharmeerd van de reverse sear.

Persoonlijk vind ik de initial sear het makkelijkst: kort grillen voor de kleur en korst, en dan temp. probe erin en indirect op kerntemperatuur laten komen.
Het nadeel van deze methode is dat, als je 1 BBQ gebruikt, tijdens het grillen de temperatuur flink oploopt en je dus op hogere temp. indirect nagaart.
Het voordeel van de reverse sear is dat je eerst op lagere temperatuur begint te verwarmen en daarna de boel gaat opstoken voor het kort grillen.
Het nadeel van deze techniek is dat je tijdens het grillen geen temperatuur controle hebt omdat tijdens het direct grillen je geen probe in het vlees kunt hebben ivm verbranden van de draden
 
Ik grill hem zelf altijd aan 1 stuk, ik snijd op het bord pas plakken.

Voor het grillen kun je gewoon een ouderwetse analoge kernthermometer met een naald gebruiken, lekker retro. ;)
 
@Sander72
Mijn wereld staat op zijn kop man, weer wat nieuws geleerd!
Ik heb 't net eens nagezocht en 't is net of ik opnieuw te horen krijg dat de Sint niet bestaat!
Afijn, ik ga die reversed sear techniek ook zeker proberen. :)
 
Het hangt een beetje af hoe je stuk bavette is. Heb je het platte dunne stuk. Of het dikke gedeelte.

Ik heb afgelopen weekend ook bavette gemaakt. Ik had een mooi dik stuk van 1kg. Gras gevoed rund. Die heb ik indirect bij 100gr gerookt met eikenhout. Tot een kern van 45gr. Duurde ongeveer 1,5u. Daarna er af gehaald en de BGE opgestookt. Het stuk ingesmeerd met boter en op hoog vuur gegrild. Steeds om de 2min gedraaid. Tot dat er een mooi korst op zat. Kern was toen mooi 51gr. Even laten rusten en aansnijden.

Als je nu een dun stuk hebt. Denk ik dat indirect roken erg snel zal gaan. En het daarna grillen het vlees door laat schieten. Die kun je dan beter direct grillen. En als de korst goed is even indirect leggen. Tot de kern op gewenste temperatuur is. Dat kan dan ook bij hogere temperatuur.
 
Ewald zei:
Een Bavette is maar heel dun, dus ik zou hem alleen direct grillen, dat doe ik met andere steaks tot 2,5 cm dik ook.

Initial sear of reverse sear kunnen inderdaad beide, naar horen zeggen zijn de meesten het meest gecharmeerd van de reverse sear.

Persoonlijk vind ik de initial sear het makkelijkst: kort grillen voor de kleur en korst, en dan temp. probe erin en indirect op kerntemperatuur laten komen.
Het nadeel van deze methode is dat, als je 1 BBQ gebruikt, tijdens het grillen de temperatuur flink oploopt en je dus op hogere temp. indirect nagaart.
Het voordeel van de reverse sear is dat je eerst op lagere temperatuur begint te verwarmen en daarna de boel gaat opstoken voor het kort grillen.
Het nadeel van deze techniek is dat je tijdens het grillen geen temperatuur controle hebt omdat tijdens het direct grillen je geen probe in het vlees kunt hebben ivm verbranden van de draden

Bedankt voor je reactie (en het samenvoegen van het bericht  :))

Mij lijkt de initial sear ook het makkelijkst, in dit geval heb ik ook twee bbq's ter beschikking  :D.
Ik ga voor de volgende setup : Een bbq met hoge temperatuur voor de "standaard hamburger en sateetjes" die ik dan even kan gebruiken voor het kort grillen van de bavette, daarna de bavette op de andere bbq met lage temperatuur en indirect doorgaren. Meer controle over de uiteindelijke kerntemperatuur en meer rust tijdens het bbq'en.
 
Iedereen bedankt voor de reacties en goede adviezen!

ps. mocht iemand nog een tip hebben om de bavette licht te kruiden (weet dat dit vlees niet veel nodig heeft, maar toch wellicht wat knoflook/rozemarijn?) dan hoor ik dat graag
 
Marcdepark zei:
Iedereen bedankt voor de reacties en goede adviezen!

ps. mocht iemand nog een tip hebben om de bavette licht te kruiden (weet dat dit vlees niet veel nodig heeft, maar toch wellicht wat knoflook/rozemarijn?) dan hoor ik dat graag

Bavette even grillen en laten rusten in een marinade van terryakisaus wasabidip en sambal tjeroek
Serveren met kimchi wasabimayonaise en een crunch van wasabi
 
Wat ook heel erg lekker is om de caveman-style te hanteren. Afgelopen weekend samen met mijn vader gedaan. Geen rub of kruiden gebruikt, alleen recht op het houtskool. Was echt heerlijk!! Ter vergelijking hadden we er ook een direct gebakken op het rooster, daar zat beduidend minder smaak aan!
0e42da0561ddb5de666f339b2df4d379.jpg
b9f386537e4ad0869f0eaa42f5dda169.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

 
Bavette grill ik altijd direct (op gietijzer). Het is idd vrij dun, dus reverse of initial sear is niet echt nodig.
 
Oh, dat ziet er wel erg lekker uit
 
Bedankt voor alle advies. Bbq was super geslaagd.
Geen een sausje opengemaakt, ik zie dat als een compliment


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Marcdepark zei:
Bedankt voor alle advies. Bbq was super geslaagd.
Geen een sausje opengemaakt, ik zie dat als een compliment

Kijk zo heurt het. Eer naar je werk.
 
ik begin indirect en zet alvast een starter gereed met een 10tal briketten..... als de interne temp richting de 30 graden gaat steek ik de starter aan, die is na 10/15 min perfect loeiheet en stort deze in de Q...? ff verdelen en de Bavette er direct op..... heel ff aan beide zijden afgrillen en klaar  :)

Geen gedoe met op temperatuur komen van de Q..... na het afgrillen direct alle schuiven dicht zodat je de briketten de volgende keer weer kunt gebruiken  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan