BasBQ
Beef en Steak

Bastard

Roblaar

Kooltjesharker
Berichten
146
Goede avond,

Even een vraag, had vandaag Spareribs gemaak op de eastwood methode op de bastard. Ik kreeg de q niet goed op temp. Ging naar 160 Gr daarna weer naar 130, wisselde veel van temp. Had nieuwe dammer kolen erin.

Gr rob
 
En wat is je vraag?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
denman1710 zei:
En wat is je vraag?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Dat vraag ik mij ook af.  :blush:
 
Sorry🤣 hoe kan de temp zo schommelen van laag naar hoog. De q 1.30 uur van te voren aangestoken.
 
Anderhalf uur? Jemig, wat zonde. Van 160 naar 130 klinkt als teveel geknepen.
 
Vond het ook al lang anderhalf uur, rooster gaf 160 aan, en dome 130 140 gr. Weet nu niet meer welke ik aan moet houden. Dome moet toch hoger zijn als rooster.
 
Heb je een foto van de setup?
Bij m'n BGE moet ik goed rekening houden waar ik de Probes zet. Aan de randen van de convEGGtor is een hete luchtstroom. Daar moet ik de meter wel een stuk vandaan houden. Ook de draden. Die kunnen beschadigen als je door de hete lucht/vlammen hangen.
Het kan ook goed zijn dat de meter in de dome verlopen is. Hang die maar eens in kokend water. Ik heb de meter in mijn BGE ook al eens opnieuw afgesteld.
 
De probe had ik ver van de luchtstroom van de convector wel boven bak met Watermaal dat mag niet veel uit maken, en de mavorick had ik getest in bak met kokend water en die haf 100 GR aan. En je zegt de draden moeten ook wegblijven bij de vlammen dat snap ik maar de draden gaan toch altijd over de opening van de rand naar de convector. Of doe je de probe door de magrietschijf opening.
 
Roblaar zei:
de mavorick had ik getest in bak met kokend water en die haf 100 GR aan.

Dan kun je er van uit gaan dat je externe meter goed is. En zou ik daar op vertrouwen. De meter in je dome kun je waarschijnlijk gewoon afstellen. Bij de BGE moet je dan de moer achter de schaal verdraaien. Ik had de meter in een spatel gehangen om zo makkelijk en snel af te stellen.

Wat betreft de draden. Ik weet niet hoe het met de Basterd zit, maar bij de BGE staat de convEGGtor op de vuurring. Dat zijn brede poten. Ik leid de draden dan over die poten heen. Kijk maar op de volgende foto.

ffb48b14db4af8f4929b58d080449a2c.jpg


Wat betreft de temperatuur schommeling. Het zou zomaar kunnen dat je meter be?nvloed word door het stoom/verdampen van het water. Dat is altijd 100gr. Vermengd met wat hete omgevingstemperatuur zou makkelijk 130gr kunnen zijn.
Ik gebruik nooit een waterpan in mijn kamado.
 
@ Bram.
Ik denk dat je gelijk hebt met de temperatuur daling bij doom temperaturen van boven de 125 a 130 gr.C met het gebruik van een waterbak.
Zo'n bak wordt alleen gebruikt voor het stabiliseren van de temperatuur bij een L&S bereiding voor hogere temperaturen heeft het geen zin en moet je hem er uitlaten.
 
Zo te zien hoe jij het erin hebt zitten zo heb ik dat ook, wat jij zegt zou kunnen kloppen. Door de bak met water. Zou ik er dan geen water in moeten zetten? Of moet ik gewoon de temperatuur aanhouden van de mavorick die heb ik net weer gemeten en die is exact 100 GR, tevens heb ik de meter eraf gehaald van de bastard en gemeten en ook precies 100GR.
 
Roblaar zei:
Zo te zien hoe jij het erin hebt zitten zo heb ik dat ook, wat jij zegt zou kunnen kloppen. Door de bak met water. Zou ik er dan geen water in moeten zetten? Of moet ik gewoon de temperatuur aanhouden van de mavorick die heb ik net weer gemeten en die is exact 100 GR, tevens heb ik de meter eraf gehaald van de bastard en gemeten en ook precies 100GR.
Zet er ipv een bak water een bak met speelzand in. Geen gekke waarden met vocht e.d. en goede opvang van vetten.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Dan ga ik er een bakje zand in zetten, dan ben ik van de schommelingen af qua temp. Wil je bedanken voor de uitleg. Wens je een goed uiteinde en een goed begin 👍
 
Roblaar zei:
Dan ga ik er een bakje zand in zetten, dan ben ik van de schommelingen af qua temp. Wil je bedanken voor de uitleg. Wens je een goed uiteinde en een goed begin
Alleen speelzand! Geen ander spul hoor.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
@ Dennis. even een vraagje.
Zand werkt net als aluminium folie proppen prima als temperatuur stabilisator en opvang ik gebruik het ook wel eens maar waar laat jij al je vuile zand?
Ik had het laatst een keer met wat opgespaard as in de kliko gedaan en daar was men niet zo blij mee. :D
 
Hans zei:
@ Dennis. even een vraagje.
Zand werkt net als aluminium folie proppen prima als temperatuur stabilisator en opvang ik gebruik het ook wel eens maar waar laat jij al je vuile zand?
Ik had het laatst een keer met wat opgespaard as in de kliko gedaan en daar was men niet zo blij mee. :D
Ik bedoelde ook geen "ander spul" als in ophoogzand van/voor onder de tegels b.v.

Ik stort alles gewoon in de gft container....(incl de as uit BBQ en haard).

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Het mooie van een kamado is dat je al die stabiliseer methode uit de ketel bbq niet meer nodig hebt. Ik heb er enkel een lekbak onder staan. Gisteren pulled pork en beef gemaakt. BBQ heeft 11u lang stabiel zn werk gedaan.
Je hebt zelfs kans op schade aan de platesetter als je er een bak koud water in je hete bbq zet. Zand zou een betere optie zijn. Ik zou het dan wel van tevoren goed uitspoelen.
 
Bram zei:
Het mooie van een kamado is dat je al die stabiliseer methode uit de ketel bbq niet meer nodig hebt. Ik heb er enkel een lekbak onder staan. Gisteren pulled pork en beef gemaakt. BBQ heeft 11u lang stabiel zn werk gedaan.
Je hebt zelfs kans op schade aan de platesetter als je er een bak koud water in je hete bbq zet. Zand zou een betere optie zijn. Ik zou het dan wel van tevoren goed uitspoelen.
Ja Bram, daarom alleen speelzand gebruiken. Dat is al helemaal schoon (kinderen blijken dat weleens in hun mond te stoppen :-|)

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

 
Bram zei:
Het mooie van een kamado is dat je al die stabiliseer methode uit de ketel bbq niet meer nodig hebt. Ik heb er enkel een lekbak onder staan. Gisteren pulled pork en beef gemaakt. BBQ heeft 11u lang stabiel zn werk gedaan.
Je hebt zelfs kans op schade aan de platesetter als je er een bak koud water in je hete bbq zet. Zand zou een betere optie zijn. Ik zou het dan wel van tevoren goed uitspoelen.

Ik heb er inderdaad ook enkel een lekbak onderstaan, geen waterbak meer. Bij mij ook geen probleem om deze 12 uur stabiel te houden. Ook al gecheckt op mogelijke lekkage waardoor die valse lucht aanzuigt? 
 
Terug
Bovenaan Onderaan