BasBQ
Beef en Steak

Bastard Chimney Cap

Mijn broers hebben beide ook bastard 2019. Morgen even kijken hoe hun dop is. Wel blij met de pasvorm van de nieuwe dop.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk
 
Zag net dat er ook nog twee versies van de nieuwe dop zijn. E?n met de driehoekjes aan de binnenkant en bij de andere versie zitten ze aan de buitenkant.
Volgens Bastard hoef je ze ook niet te seasonnen maar is dat in de fabriek al gebeurd.
 
Ik heb alleen driehoek binnenkant gezien. Gietijzer is niet van hoge kwaliteit maar op het oog dicht het wel beter af. Broertje had ook kale plekjes/slechte seasoning

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
Vandaag ook de nieuwe dop gekregen, ik zet de nieuwe op de schoorsteen en blijkt het onderste deel redelijk los te zitten.
Ik had ervoor wel zo de RVS schoorsteen (https://bastard.nl/product/bastard-chimney-cap-ss-large-medium/) erop zitten die redelijk vast zat.
Het lijkt erop dat de vilt bij elkaar is gedrukt geweest door het schoorsteentje. Kan dat? Of is er iets anders aan de hand?

Iemand een idee?
 
krism75 zei:
Vandaag ook de nieuwe dop gekregen, ik zet de nieuwe op de schoorsteen en blijkt het onderste deel redelijk los te zitten.
Ik had ervoor wel zo de RVS schoorsteen (https://bastard.nl/product/bastard-chimney-cap-ss-large-medium/) erop zitten die redelijk vast zat.
Het lijkt erop dat de vilt bij elkaar is gedrukt geweest door het schoorsteentje. Kan dat? Of is er iets anders aan de hand?

Iemand een idee?
Idem, zelfde situatie.
Nieuw vilt bestellen en de oplossing is daar hoop ik.

Zelf ben ik niet helemaal blij met de nieuwe topvent.v
Vooral hoog / boven de 200 lukt het niet zonder de bovenkant eraf te halen.

Is het gietijzer eenvoudig te bewerken?

Ik overweeg de opening (na het driehoekje ) zo weg te slijpen dat daar een open vierkantje ontstaat. Zoals de maximale opening bij de oude topvent.
 
Zolang hij er niet afvalt als je hem open doet zou ik me geen zorgen maken. Bij de oude Big Green Eggs zat nooit vilt en die deed het ook gewoon
 
Marcel zei:
Idem, zelfde situatie.
Nieuw vilt bestellen en de oplossing is daar hoop ik.

Zelf ben ik niet helemaal blij met de nieuwe topvent.v
Vooral hoog / boven de 200 lukt het niet zonder de bovenkant eraf te halen.

Is het gietijzer eenvoudig te bewerken?

Ik overweeg de opening (na het driehoekje ) zo weg te slijpen dat daar een open vierkantje ontstaat. Zoals de maximale opening bij de oude topvent.

Zou een nieuwe vilt de oplossing zijn? Ik heb de vraag ook aan bastard.nl support gesteld.
Welk is een goede vilt want ik lees dat die van Bastard zelf niet zo goed is.
 
Marcel zei:
krism75 zei:
Vandaag ook de nieuwe dop gekregen, ik zet de nieuwe op de schoorsteen en blijkt het onderste deel redelijk los te zitten.
Ik had ervoor wel zo de RVS schoorsteen (https://bastard.nl/product/bastard-chimney-cap-ss-large-medium/) erop zitten die redelijk vast zat.
Het lijkt erop dat de vilt bij elkaar is gedrukt geweest door het schoorsteentje. Kan dat? Of is er iets anders aan de hand?

Iemand een idee?
Idem, zelfde situatie.
Nieuw vilt bestellen en de oplossing is daar hoop ik.

Zelf ben ik niet helemaal blij met de nieuwe topvent.v
Vooral hoog / boven de 200 lukt het niet zonder de bovenkant eraf te halen.

Is het gietijzer eenvoudig te bewerken?

Ik overweeg de opening (na het driehoekje ) zo weg te slijpen dat daar een open vierkantje ontstaat. Zoals de maximale opening bij de oude topvent.
Dat viel mij ook op, al was het weliswaar met een restantje houtskool. Oude dop er opzetten bij hoge temperaturen?

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
krism75 zei:
Marcel zei:
Idem, zelfde situatie.
Nieuw vilt bestellen en de oplossing is daar hoop ik.

Zelf ben ik niet helemaal blij met de nieuwe topvent.v
Vooral hoog / boven de 200 lukt het niet zonder de bovenkant eraf te halen.

Is het gietijzer eenvoudig te bewerken?

Ik overweeg de opening (na het driehoekje ) zo weg te slijpen dat daar een open vierkantje ontstaat. Zoals de maximale opening bij de oude topvent.

Zou een nieuwe vilt de oplossing zijn? Ik heb de vraag ook aan bastard.nl support gesteld.
Welk is een goede vilt want ik lees dat die van Bastard zelf niet zo goed is.
Wacht de reactie van Basterd.nl ff af.

Ik denk dat daar wel de oplossing in zit. NOSKOS heeft ook een punt, eraf vallen doe deze niet bij het openen.
 
noskos zei:
Zolang hij er niet afvalt als je hem open doet zou ik me geen zorgen maken. Bij de oude Big Green Eggs zat nooit vilt en die deed het ook gewoon
Afvallen niet, maar de vraag is of ie dan wel genoeg afsluit want er zit echt wel een speling van een paar mm op.
 
krism75 zei:
noskos zei:
Zolang hij er niet afvalt als je hem open doet zou ik me geen zorgen maken. Bij de oude Big Green Eggs zat nooit vilt en die deed het ook gewoon
Afvallen niet, maar de vraag is of ie dan wel genoeg afsluit want er zit echt wel een speling van een paar mm op.
De speling is (bij mij) horizontaal en niet verticaal dus de zwaartekracht doet hierin zijn werk deze sluit aan en af op de Kamado.
 
Reactie van The bastard was (zoals verwacht) dat de rvs chimney de vlit heeft platgedrukt waardoor ie dus niet dik genoeg meer is.
Ik lees veelal dat de vilt van the bastard zelf niet zo goed is, welke is dan wel goed (en lang genoeg) voor mijn large?
 
https://www.harlembbq.nl/the-bastard-infinity-gasket-medium.html

Je kan hier ook de large bestellen dacht ik.
 
Webshop van de bastard ook. En kun je de kortingscode toepassen.

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 5 met Tapatalk

 
krism75 zei:
Ik lees veelal dat de vilt van the bastard zelf niet zo goed is.

Ik krijg in een jaar het vilt in mijn bastards niet versleten. En ik doe daar aardig mijn best voor.
 
krism75 zei:
Afvallen niet, maar de vraag is of ie dan wel genoeg afsluit want er zit echt wel een speling van een paar mm op.

Om zeker van te zijn gewoon de rooktest doen. Stook de barbecue op en voeg een stuk rookhout toe. Wacht totdat deze begint te roken en sluit de kamado volledig af. Dan kan je nagaan of er ergens zuurstof lekt, want daar komt het rook dan uit.
 

krism75

Tondelzoeker
Berichten
10
@smokert geen rooktest gedaan, maar ik kan bevestigen dat de nieuwe dop super afsluit en de bbq was nog nooit zo snel afgekoeld.

Ik moet wel toegeven dat het met de nieuwe dop veel moeilijker is om hoge temperaturen te halen.
 
Zelf ben ik niet helemaal blij met de nieuwe topvent.v
Vooral hoog / boven de 200 lukt het niet zonder de bovenkant eraf te halen.
Idd boven de 200 geraken zonder de topvent eraf te halen is moeilijk.

Heb je al geprobeerd om de 3-hoekjes te vergroten?
 
@krism75 Heb bij Bastard nagevraagd, de infinity gasket is alleen voor je ring met de deksel. Als je die koopt heb je dus geen vilt voor je topvent. Bij mij merkte ik trouwens ook dat hij wat losjes zat door ingedrukt vilt, maar niet zo los dat er rookt ontsnapt.

Ik haal met de nieuwe cap 250 graden ongeveer, maar voor een pizza sessie van afgelopen weekend haal ik de cap eraf en schiet het zo naar 300-350 door. Op zich geen probleem want dat werkt ook prima, ik vind het belangrijker dat de lage range goed te regelen valt.
 
Bij toeval tegen deze dop aan gelopen, sluit goed af en grotere openingen. Grote blij!
e31894c965decac034973743b0e12bd7.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan