Na diep nadenken over iets "verrassends" voor de fotowedstrijd kwam ik erop om Baklava te gaan maken op de BBQ.
Omdat het vanmiddag te heet was om in de zon te zitten was het een mooi moment om even in de keuken te klussen.
Ik moet zeggen dat hij erg goed is gelukt, ondanks het een en al suiker is is het niet te zoet en smaakt hij echt heerlijk.
Vind hem misschien zelfs wel beter als van de turkse bakker waar ik het normaal haal.
Hierbij het recepten (van smulweb gehaald) en de foto's!
Ingredi?nten
Voor de honingsiroop
125 gr Honing (vloeibaar)
300 gr basterdsuiker
2 e vers citroensap
2 ? t kaneel
Voor de vulling
300 gr ongezouten pistache noten
300 gr walnoten
120 gr suiker
3 t kaneel
300 gr roomboter (in blokjes)
Rasp van de schil van een citroen
450 gr filodeeg
Bereidingswijze
Voor de siroop meng de suiker, honing, kaneel en 300 ml water in een pan en verwarm. Los zo al roerend de suiker op. Laat 20 minuten pruttelen totdat het wat ingekookt is. Breng op smaak met citroensap, zeef het vocht en zet het weg.
Hak de noten fijn en rooster ze heel even of in een pan of in de oven op 160 graden. Zo komen die smaken in de verse noten beter vrij.
De winnende foto voor de fotowedstrijd vinden jullie in het fotowedstrijd draadje
Meng de noten, suiker, citroenschil rasp in een kom of schaaltje.
Smelt de boter op laag vuur (niet laten verbranden). Neem een bakblik en smeer die in met de gesmolten boter. Ga hem nu in laagjes opvullen. Filodeeg, notenmengsel, siroop, filodeeg, notenmengsel, siroop en dek af met filodeeg totdat het op is.
Smeer de bovenlaag in met wat boter. Verwarm de BBQ indirect op 160 graden, zet het volle bakblik erin en bak bruin in ongeveer 45 ? 60 minuten.
Laat het afkoelen, smeer de bovenkant in met het laatste beetje honingsiroop
En de winnende foto van deze maand tref je in het draadje van de fotowedstrijd
Omdat het vanmiddag te heet was om in de zon te zitten was het een mooi moment om even in de keuken te klussen.
Ik moet zeggen dat hij erg goed is gelukt, ondanks het een en al suiker is is het niet te zoet en smaakt hij echt heerlijk.
Vind hem misschien zelfs wel beter als van de turkse bakker waar ik het normaal haal.
Hierbij het recepten (van smulweb gehaald) en de foto's!
Ingredi?nten
Voor de honingsiroop
125 gr Honing (vloeibaar)
300 gr basterdsuiker
2 e vers citroensap
2 ? t kaneel
Voor de vulling
300 gr ongezouten pistache noten
300 gr walnoten
120 gr suiker
3 t kaneel
300 gr roomboter (in blokjes)
Rasp van de schil van een citroen
450 gr filodeeg

Bereidingswijze
Voor de siroop meng de suiker, honing, kaneel en 300 ml water in een pan en verwarm. Los zo al roerend de suiker op. Laat 20 minuten pruttelen totdat het wat ingekookt is. Breng op smaak met citroensap, zeef het vocht en zet het weg.
Hak de noten fijn en rooster ze heel even of in een pan of in de oven op 160 graden. Zo komen die smaken in de verse noten beter vrij.

De winnende foto voor de fotowedstrijd vinden jullie in het fotowedstrijd draadje

Meng de noten, suiker, citroenschil rasp in een kom of schaaltje.

Smelt de boter op laag vuur (niet laten verbranden). Neem een bakblik en smeer die in met de gesmolten boter. Ga hem nu in laagjes opvullen. Filodeeg, notenmengsel, siroop, filodeeg, notenmengsel, siroop en dek af met filodeeg totdat het op is.

Smeer de bovenlaag in met wat boter. Verwarm de BBQ indirect op 160 graden, zet het volle bakblik erin en bak bruin in ongeveer 45 ? 60 minuten.

Laat het afkoelen, smeer de bovenkant in met het laatste beetje honingsiroop

En de winnende foto van deze maand tref je in het draadje van de fotowedstrijd