BasBQ
Beef en Steak

Baklava

 
 
 
 

MrMannetje

Pitmaster
Berichten
520
Na diep nadenken over iets "verrassends" voor de fotowedstrijd kwam ik erop om Baklava te gaan maken op de BBQ.
Omdat het vanmiddag te heet was om in de zon te zitten was het een mooi moment om even in de keuken te klussen.

Ik moet zeggen dat hij erg goed is gelukt, ondanks het een en al suiker is is het niet te  zoet en smaakt hij echt heerlijk.
Vind hem misschien zelfs wel beter als van de turkse bakker waar ik het normaal haal.

Hierbij het recepten (van smulweb gehaald) en de foto's!

Ingredi?nten
Voor de honingsiroop

125 gr Honing (vloeibaar)
300 gr basterdsuiker
2 e vers citroensap
2 ? t kaneel

Voor de vulling

300 gr ongezouten pistache noten
300 gr walnoten
120 gr suiker
3 t kaneel
300 gr roomboter (in blokjes)
Rasp van de schil van een citroen
450 gr filodeeg

IMG_4116.jpg


Bereidingswijze

Voor de siroop meng de suiker, honing, kaneel en 300 ml water in een pan en verwarm. Los zo al roerend de suiker op. Laat 20 minuten pruttelen totdat het wat ingekookt is. Breng op smaak met citroensap, zeef het vocht en zet het weg.

Hak de noten fijn en rooster ze heel even of in een pan of in de oven op 160 graden. Zo komen die smaken in de verse noten beter vrij.

IMG_4118.jpg


De winnende foto voor de fotowedstrijd vinden jullie in het fotowedstrijd draadje :p

Meng de noten, suiker, citroenschil rasp in een kom of schaaltje.

IMG_4119.jpg


Smelt de boter op laag vuur (niet laten verbranden). Neem een bakblik en smeer die in met de gesmolten boter. Ga hem nu in laagjes opvullen. Filodeeg, notenmengsel, siroop, filodeeg, notenmengsel, siroop en dek af met filodeeg totdat het op is.

IMG_4120.jpg


Smeer de bovenlaag in met wat boter. Verwarm de BBQ indirect op 160 graden, zet het volle bakblik erin en bak bruin in ongeveer 45 ? 60 minuten.

IMG_4122.jpg


Laat het afkoelen, smeer de bovenkant in met het laatste beetje honingsiroop

IMG_4142.jpg



En de winnende foto van deze maand tref je in het draadje van de fotowedstrijd  :p
 
Ik heb dit een keer bij de Griek gegeten als nagerecht moet je niet doen viel als een blok in mijn maag ( veel kalorieen ). Maar je hebt dit goed gedaan hij ziet er uit om zo op te eten geweldig gemaakt Top
 
Nou, deze valt ook aardig hoor.. ;)
Net twee stukje op en is maar goed dat ons porkrack nog een tijdje op de BBQ moet liggen!
 
Origineel idee, ik moet alleen heel eerlijk zeggen dat dit niet mijn favoriete eten is ;)

Toch ben ik erg benieuwd naar de winnende foto. Dus ik ga snel een ander draadje bezoeken!
 
haha, dat is een gaaf experiment geweest Daan, ik vind het helemaal stoer
 
Owh man, ik haal het wel eens bij de Turk en het is idd machtig spul om te eten, maar dit ziet er eigenlijk wel lekkerder uit.
Heel geslaagd.
 
Ziet er erg lekker uit, maar waarom heb je geen filodeeg gebruikt? Dat is veel dunner en delicater dan die loempiavellen.

Mooie foto's trouwens!
 
Nosmo zei:
Ziet er erg lekker uit, maar waarom heb je geen filodeeg gebruikt? Dat is veel dunner en delicater dan die loempiavellen.

Mooie foto's trouwens!

Kon vandaag zo 123 ff geen filodeeg vinden.. Normaal heeft AH deze wel maar er was donderdagavond stroomstoring in het centrum waardoor alles in de vriezer bij de AH vergaan was. Volgende keer zeker met filodeeg, kan het alleen nog maar beter gaan worden ;D
 
overigens zijn deze loempia vellen bijna hetzelfde als filodeeg.. zijn extreem dun, lijkt op de foto alleen minder.
 
Ziet er goed uit Daan, Jouw lavacake is hier ook al regelmatig op de Q gegaan, wil deze Baklava ook wel eens gaan proberen
 
Wel eerst even laten afkoelen, anders is het net of je een "bak lava" zit te eten. ;)
 
Weer eens een ander gerecht van de BBQ. Lekker hoor!
 
Dam'n Daan!! ziet er verdomd lekker uit!! ::)
 
Dat ziet er enorm mooi uit zeg, of ik dit lekker vind is een 2de ;-)
 
Ow Baklava, daar vreten ze hier thuis hun vingers bij op!! Thanks voor het delen van dit recept!
 
Terug
Bovenaan Onderaan