BasBQ
Beef en Steak

Bacon! (walchers)

 
 
 
 

Big-T

Gemarineerd
Berichten
2.093
Gisteren het Livar buikspek uitgehaald. Het moment is daar! Mijn eerste bacon! Toen ik er vanochtend naar keek schrok ik echter even:

foto1-8.jpg

Dit zou toch geen schimmel kunnen zijn? Na wat research bleek dat dit beginnende haarzakjes zijn. Gelukkig maar! Deze maar even weggesneden en bacon flink ingeprikt:

foto1-9.jpg


Daarna mix gemaakt met Leozout, ketjap, worchester, water en kipkruiden (Thanks Mike!). Ik wilde eigenlijk de ander met golden bacon maken, maar ik wist niet zeker of dit dan ook tot 72C gegaard kon worden en als broodbeleg gebruikt kan worden. Vandaar maar even op safe gespeeld. Daarnaast kwam ik erachter dat onze keukenweegschaal niet heel nauwkeurig is. Kreeg steeds 1 gram verschil. Vandaar ook dit maar op safe gespeeld door een grammetje 'te weinig' er in te doen. Of het ook te weinig is? We zullen het nooit weten ;)
foto3-8.jpg

foto4-7.jpg


En in de ziplockjes:
foto5-7.jpg


Nu de planning:
- Elke dag doe ik het stuk spek omdraaien
- Vrijdag gaat hij eruit, afwassen onder de kraan en een nacht drogen
- Zaterdag roken op eikenhout op 225 / 250F tot een kerntemperatuur van 72C.

Iemand op / aanmerkingen?
 
Ziet er al goed uit.
Wil je een paar gram meten,dan is een grammen weegschaal het mooist.
 
Hier ga je geen spijt van krijgen Big-T.
Walchers spek is echt heerlijk  :)  (voorlopig mijn favoriet onder de spekjes)

Mac
 
Big-T zei:
Iemand op / aanmerkingen?

Ja ik zou hem laten liggen tot zaterdagavond. Dan eruit halen en een nachtje laten drogen.
Dan de volgende morgen in de auto en hem in Zeewolde roken en afgaren zodat we er allemaal van kunnen genieten en niet alleen van de foto :-[
 
Bert +1
 
Bert zei:
Big-T zei:
Iemand op / aanmerkingen?

Ja ik zou hem laten liggen tot zaterdagavond. Dan eruit halen en een nachtje laten drogen.
Dan de volgende morgen in de auto en hem in Zeewolde roken en afgaren zodat we er allemaal van kunnen genieten en niet alleen van de foto :-[
Bert heeft altijd zulke wijze opmerkingen en adviezen. Ik kan niet anders, ik moet hem gelijk geven ;)
 
LOL ik zal wel iets meenemen hoor ;)
 
Ik heb nog even beetje input nodig. Hoop dat jullie kunnen helpen:
- heb van collega amerikaans eiken gekregen van een boom die bij hem in de tuin stond. Ligt al een jaar de drogen in de tuin. Kan ik dit al gebruiken om te roken?
- Moet ik spek straks ook afspoelen of laten uitlekken (als het uit de marinade komt)?
- Kerntemp 72C?

Thanks :eek:)
 
Als het heel erg hard hout is dan zou het wel eens langer kunnen duren voor het droog is. Maar je kunt altijd even een stukje proberen natuurlijk. Gewoon zonder dat er vlees in je BBQ zit, als de rook gewoon lekker ruikt dan kun je het proberen.

Wat het spek betreft, ik ken het recept niet, maar bij bacon helpt het om het een nacht te laten drogen. De koelkast heeft een heel droog klimaat, dus is ideaal. De buitenkant vormt dan een heel dunlaagje, de "pellicule" waar de rook makkelijk aan blijft kleven.
 
Big-T zei:
Ik heb nog even beetje input nodig. Hoop dat jullie kunnen helpen:
- heb van collega amerikaans eiken gekregen van een boom die bij hem in de tuin stond. Ligt al een jaar de drogen in de tuin. Kan ik dit al gebruiken om te roken?
- Moet ik spek straks ook afspoelen of laten uitlekken (als het uit de marinade komt)?
- Kerntemp 72C?

Thanks :eek:)

Kerntemp = 72C.
Niet spoelen,gewoon even met de hand het meesten er af vegen.
Je zou het dan nog een paar uurtjes kunnen laten drogen,ik doe dat niet.
 
niet spoelen? moet je dat nitrietzout er niet af spoelen dan?

Edit: ben nog een broekie in het charcuterie verhaal ;)
 
Big-T zei:
niet spoelen? moet je dat nitrietzout er niet af spoelen dan?

Edit: ben nog een broekie in het charcuterie verhaal ;)

Als het goed is is het zout opgelost,en in je vlees getrokken.

Mischien dat Bert hier iets over kan vertellen.
 
Op deze manier lost het zout al op in je marinade.
Spoelen is zonde omdat de marinade aan de buitenkant juist een lekker pittig laagje vormt.
Ik vind het persoonlijk zelfs lekker om zeeuwsspek e.d. tussendoor nog een keer van een laagje te voorzien.
 
wat moest ik toch zonder jullie :D
 
Spoelen moet je zeker doen. Anders wordt het veel te zout. Ik heb nog nooit een recept gezien waar niet wordt gespoeld! Zie topic het is begonnen.
 
Niet spoelen,er moet een plakkerig laagje ontstaan na het bakken
 
Ik heb het ook niet gespoeld hoor.  (dan spoel je een deel van de smaak weg )
Alleen wat afgedaan met een keukenpapiertje, en een nachtje in de koelkast.

Heerlijk.

Mac
 
Zojuist het spek eraf gehaald op 72C. Ik wilde het door een maat van mij die een slagerij heeft laten snijden. Hij gaf aan dat het het best te snijden is na een nachtje rust. Aangezien wij morgen in Zeewolde zijn, gaat dat dus niet lukken. Dus maar besloten om het af te laten koelen en er dan plakken voor bij een biertje mee te snijden. Bij deze alvast de foto's

Na 5 dagen marineren:
foto1-10.jpg


Is het er goed ingetrokken:
foto2-10.jpg


foto3-9.jpg


Resultaat bij 72C:
foto4-8.jpg


Kan bijna niet meer wachten:
foto5-8.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan