BasBQ
Beef en Steak

Bacon-Fatty-Scotch-Egg-Dinges

 
 
 

DanBras

Gemarineerd
Berichten
1.563
Door een beetje regen laten we ons natuurlijk niet tegenhouden. De afgelopen weken groot fan geworden van de Scotch Egg en vandaag besloten hier een klein beetje mee te experimenteren. Ergens in het verleden al eens een Fatty gemaakt, maar de Bacon Fatty stond nog op de todo-lijst. Aangezien je lekker kunt vari?ren met de vulling, had ik het idee dat dit ook wel met hele eitjes kon. Dus zo gezegd zo gedaan.

In de stromende regen de Q aangestoken. Deze staat mooi onder een afdakje en gelukkig hoefde ik ook niet met een kano de plassen over te steken, dus het viel nog mee.

8f18214148a4eba43fe484d507a255d2.jpg


Daarna een Bacon Fatty in elkaar geknutseld van 4 AH braadworsten, een pakje gerookt ontbijtspek en de rest volgens het Scotch Egg recept.

5ede7ce74babadcfee6ca8662fbcd489.jpg


Door tijdgebrek dit keer 45 minuten High & Fast met een berg beukenhoutsnippers. En daarna na een paar minuutjes rusten lekker aanvallen.

20131013_183245.jpg


0a6d3f155b672e6a9b134721b9796391.jpg


Het was erg lekker, MAAR er was onvoldoende balans en daardoor in verhouding erg zout. Het zout van de kaas, het worstvlees en het spek overheerst doordat er geen tegenhanger is. Dit is gelukkig de volgende keer eenvoudig op te lossen door bij de vulling een paar eetlepels SBR te doen en/of een SBR glaze aan de buitenkant aan te brengen.
Maar dat had ik eigenlijk vooraf ook al moeten weten. Mmhhh....conclusie; regen tast het denkvermogen aan ;)

Snel weer maken dus :p
 
Ziet er goed uit Danny!! Heb je de eitjes nog in de vriezer gehad!!
 
Je kunt ook de kaas weglaten. Vind ik hem een stuk lekkerder ;)
 
Uuhhh.....nee, Marco :)

We hadden van de week ook Scotch Eggs gemaakt met eitjes uit de vriezer, maar dat is geen succes geworden. Na ruim anderhalf uur waren ze helemaal ingezakt, was er eentje helemaal leeggelopen (gebakken ei op de boden van de ketel) en kwam er nog snot uit de Scotch Eggs toen we deze door midden hadden gesneden. Dus van de 6 hebben we er helaas 4 van moeten laten inslapen en de 2 die we overhielden waren gemaakt met van te voren gekookte eieren.
Mijn vermoeden is dat ik voor de Scotch Eggs te weinig worstvlees gebruik waardoor de dunne wand onvoldoende de vorm vast kan houden met een rauw ei. Ik zag dat jouw variant ingemetseld was in een dikke laag vlees en dan maakt het denk ik voor de stevigheid niet uit of er een gekookt of rauw ei in gaat.

Maar we geven natuurlijk niet op; de volgende keer doe ik het op jouw manier en dan gaat het ook low & slow waardoor het langer op de Q kan blijven liggen.
 
Je bent weer goed bezig geweest Danny en de sessie ook al ge?valueerd  :)
 
@Bert; valt best mee hoor. In verhouding valt de hoeveelheid kaas wel mee, dus heel erg proef je dat niet. En je hebt natuurlijk kaas en kaas. Ik vind zeker niet alle kaasjes lekker, maar gewoon wat cheddar smeltkaas en wat Maaslander belegen vind ik prima te eten :)

Maar anders kan je het idd prima weglaten en dan blijft het nog steeds een erg lekker hapje.
 
Jammer van de smaak, maar het ziet er wel spectaculair uit!
 
Als je niet vies van zout bent, dan is dit erg lekker om te eten hoor. Balans moet alleen beter, dus met een zoetje kan het alleen maar nog lekkerder worden :)
 
Als je niet had gezegd dat het te zout was, had niemand het geweten. Ziet er namelijk heerlijk uit ;)
 
Ik sluit me aan bij Big-T, ziet er inderdaad heerlijk uit!
 
leuke fatty geworden, staat bij mij ook nog op het lijstje
 
Terug
Bovenaan Onderaan