BasBQ
Beef en Steak

Baby Back Ribs worden steeds lekkerder

 
 

paul

Vuurmaker
Berichten
84
Ik wilde jullie even een klein verhaaltje vertellen.

Sinds de aankoop van de Primo Oval XL ben ik natuurlijk flink veel aan het BBQ'en (nog meer dan voorheen)
Nu heb ik in de afgelopen 4 weken denk ik ongeveer 3 keer baby back ribs gemaakt.

Uiteraard steeds verder leren; kijken wat je kan verbeteren en dergelijke; maar het mooie eraan: Het heeft gewoon ontzettend veel zin!
In heb de ribs nog nooit 'vies' gehad en vond ze altijd lekker als ze na 5 uur van de Primo afkomen, maar merk nu vanavond na de derde keer bereiden dat ze VEEL lekkerder en malser zijn dan de eerste 2 keren. De 2e keer was overigens ook al beter dan de eerste dus er zit een mooie stijgende lijn in.

Heel gaaf dat je ziet door kleine dingen aan te passen en meer ervaring op te doen, dat het vlees wat van de BBQ afkomt ook gewoon n?g lekkerder is dan de vorige keren!

Voor iedereen die dus eens wat geprobeerd heeft wat niet helemaal een succes geworden is: Geef niet op! Blijf proberen en kijk wat je ervan kan leren.

Ook deze keer weer aan mijn gasten gevraagd hoe ik ze ribs nog beter zou krijgen. En (helaas) niet echt een eenduidig antwoord gekregen. Ze waren vandaag ook gewoon ERRUG lekker!
 
daar heb je helemaal gelijk in, is leuk om te ervaren hoe je jezelf steeds weer kan verbeteren
 
Het is ook handig om, zeker in het begin, bij te houden wat je doet, veranderd etc. Op die manier kun je je goede resultaat weer opnieuw maken. Ook maar ??n ding tegelijk veranderen voorkomt een hoop gissen.
 
Dat is altijd het mooiste om te zien dat je ervaring krijgt. En wat Dennis zegt, opschrijven wat je doet, op den duur heb je het gewoon helemaal in de vingers, zodat je als je het vlees ziet of voelt al weet wat er nog moet gebeuren
 
En wat doe je nu dan anrs dan de voorgaande keren? Kruiden? Langer korter? Vertel me alles, ik ben nieuwsgierig?
 
De eerste keer BBR's:
Basis Rub gemaakt (Rietsuiker/Zout/Peper/Knoflookpoeder/Uienpoeder/Paprikapoeder) en kort van te voren ingesmeerd.
standaard 3-2-1 methode, alleen dan 3-1,5-1 van gemaakt. De saus die eroverheen ging was een standaard Sweet Baby Ray saus.
Resultaat: Was erg lekker (natuurlijk eerste keer zelf Ribs maken; maakt niet uit hoe ze smaken zijn altijd lekker!)

De 2e keer:
Basis Rub gemaakt en kort van te voren ingesmeerd.
Weer 3-1,5-1 methode. Maar dit keer de saus aangelengd met een beetje honing.
Resultaat: Was wederom erg lekker; en door de honing waren ze ook ietwat gecarameliseerd; Duidelijk beter dan de eerste keer!

De 3e keer:
Basis rub gemaakt en iets langer van te voren ingesmeerd dan de vorige keren:
Ik had geen appelsap meer in huis, dus iets geexperimenteerd en de "1,5" met wat limoensap (8 druppeltjes) en boter gedaan! Goed resultaat!!
Weer (ongeveer) 3-1,5-1 methode. De saus op dezelfde tijd erop gesmeerd maar de saus flink veranderd:
Wel Sweet Baby Rey's Hickory Brown sugar als basis; aangelengd met vloeibare bakboter en redelijk veel honing. Het laatste uur heb ik de saus erop gesmeerd. En ik heb veel meer saus gebruikt dan de vorige keren! Was een echt succes!

Voor de volgende keer:

Zelfde als de 3e keer, alleen ga ik dan proberen te moppen of te sprayen met appelsap bij de eerste 3 uur...

 
Uit proberen is leuk en lekker,zeker als het alleen maar lekkerder wordt.
 
Kijk, dat vind ik nou leuk, dat je de moeite neemt om dit te delen, heel gaaf om te lezen!
En heb je al eens gedacht aan zelf BBQsauce te maken? Dat maakt ook nog uit hoor, alshoewel SBR zeker geen onaardige sauce is.
Ik gebruik wel vaak mijn eigen raspberry-chipotlesauce, en die verdun ik met een beetje appelsap. Kijk maar even als je zin hebt hier..http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=168.0
Voor extra zoet, kun je daar ook nog honing aan toevoegen natuurlijk.
 
Dominique zei:
Kijk, dat vind ik nou leuk, dat je de moeite neemt om dit te delen, heel gaaf om te lezen!

Je hebt geen idee hoeveel kennis ik opgedaan heb door dit forum te lezen! Lijkt me dus niet meer dan normaal om mijn ervaringen te delen zodat ik ook wat kennis en ervaring in dit weledele genootschap stop, zodat anderen hier ook van kunnen leren.

Dominique zei:
En heb je al eens gedacht aan zelf BBQsauce te maken? Dat maakt ook nog uit hoor, alshoewel SBR zeker geen onaardige sauce is.

Zeker aan gedacht; En wil ik ook zelf heel graag een keer doen. Maar heb me er nog niet helemaal in verdiept en nog niet de tijd voor genomen om dit te doen. Wil uiteindelijk wel afstappen van standaard sauzen te kopen; maar dan moet de saus ook wel lekkerder zijn dan de saus die ik nu standaard koop. En de sauzen van SBR zijn naar mijn mening gewoon geweldig; dus dat gaat waarschijnlijk wel lastig worden :)
 
Dominique's raspberry chipotle is lekkerder dan die van Sweet Baby Ray's!

Ik verdun mijn sauzen vaak met honing en appel,- of ananassap en doe er dan soms ook nog het vocht uit de folie bij. Verder vind ik anderhalf uur in de folie te lang, en doe maximaal een uur anders worden de ribs wat te zacht en sompig. Allemaal dingen waar je mee kunt spelen ;)
 
Paul, er zit wel een groot nadeel aan het zelf bereiden van goede spareribs.:eek:
Je vind de spareribs van de horeca namelijk niet meer te kanen. ;)

Verder gewoon lekker blijven experimenteren met rubs en sausen.
 
Nosmo zei:
Paul, er zit wel een groot nadeel aan het zelf bereiden van goede spareribs.:eek:
Je vind de spareribs van de horeca namelijk niet meer te kanen. ;)

Nosmo+1
 
Elk nadeel heb zijn voordeel: je krijgt veel lekkerdere ribs (en kan ze zelf maken!!!!) dan iemand die altijd ribs buitenshuis eet. Je krijgt ze zelf dus lekkerder :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan