BasBQ
Beef en Steak

BA ribeye en een issue

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.158
Van de week zei mijn vrouw dat ze nog eens zin had in een lekkere steak en dus vandaag naar de slager voor een lekkere Black Angus ribeye.

Zoals gewoonlijk reverse sear met een blokje hickory. Zo hebben we hem het liefst. Voor de rest wat SPG erop.

Het liep vandaag wel wat mis .De temperatuur van de KJ Junior was niet onder controle te krijgen. En ik heb geen flauw idee hoe het komt.
Ik liet hem eerst oplopen tot een 120° waar ik dan het rookhout erin legde, deflector erop en het vlees erop. Ik had gewoon het gietijzeren rooster gebruikt voor de gehele sessie. Hij zat toen ineens aan de 60°. en ik liet alles open staan tot aan de 80° en dan beneden nog 1 vingerdikte open en boven alle gaatjes open. Vanaf 100° heb ik dan bovenaan de gaatjes half dicht gedaan met de bedoeling dat hij ergens bij de 110° zou gaan stoppen.

Echter daar bleef hij door gaan, dus boven nog 1mm open en beneden nog een 4-tal mm open om te pitsen. Normaal lukt dat, maar hij bleef gewoon verder oplopen. Op een gegeven moment heb ik hem beneden gewoon dicht gezet en ook dan bleef hij gewoon oplopen. Zo ging hij door tot 126° en toen was de kern van 47° er.

Dit is me dus nog nooit gebeurt en ik heb hier geen verklaring voor. De meter op de dome gaf wel een 110° aan, maar heb dus niet continu zitten vergelijken. Wel heb ik vandaag mijn kamado's compleet uit mekaar gehaald en zuiver gemaakt. Maar zou niet weten wat ik daar mis heb kunnen doen. Enige verklaring die ik heb, en ik eigelijk ook niet echt plausibel kan noemen, is het gietijzeren rooster. En dus deze bleef oplopen qua warmte en via de metalen klem warmte doorgaf aan de sonde. Misschien dat een RVS rooster minder die warmte door geeft??? Geen idee. Ik hoop dat iemand hier een antwoord voor me heeft.

Voor de rest was het wel allemaal lekker. Aardappeltjes erbij en groene asperges. Heerlijk.

IMG_1969.jpeg


IMG_1970.jpeg


IMG_1971.jpeg


IMG_1972.jpeg


IMG_1973.jpeg
 
Tja, het opwarmen loopt bij gietijzer inderdaad misschien wat langer door dan bij rvs. Liep de temperatuur na 10 of 15 minuten nog steeds op?
Ik zou het anders ook niet weten.

Het resultaat mag er zijn! En daar gaat het uiteindelijk om.
 
Ziet er donders lekker uit 😋, gietijzer word inderdaad heter en geleid beter dan rvs en houd het langer vast de zonde pikt dit wel op .
Zou gewoon op de dome Meter afgaan als je direct met gietijzer doet .
Ik doe eerlijk gezegd alles met de dome Meter 😄.
Nooit een misser mee gehad
 
Tja, het opwarmen loopt bij gietijzer inderdaad misschien wat langer door dan bij rvs. Liep de temperatuur na 10 of 15 minuten nog steeds op?
Ik zou het anders ook niet weten.

Het resultaat mag er zijn! En daar gaat het uiteindelijk om.

Temperatuur liep op gedurende de complete sessie van pakwel 45 min. Zo hard zitten nijpen, tot zelfs onderaan dicht zetten, en bleef nog oplopen. Heb ik nog nooit meegemaakt. Wel de eerste keer dat ik de klem op een gietijzer rooster zet en mss komt het daar wel van. Maar lijkt me wat ver gezocht.
 
Ziet er donders lekker uit 😋, gietijzer word inderdaad heter en geleid beter dan rvs en houd het langer vast de zonde pikt dit wel op .
Zou gewoon op de dome Meter afgaan als je direct met gietijzer doet .
Ik doe eerlijk gezegd alles met de dome Meter 😄.
Nooit een misser mee gehad

De domethermometer kan ik niet in een app volgen :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Hret lijkt erop dat lucht naar binnen gelekt is. Sloot eea goed aan rondom de probes ?
Verder, niet te druk over maken. Is geen High-Tech Rocket sience.
Ziet er goed uit.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er toch goed uit. Soms heb je van die dagen. Ik kreeg em gisteren zelfs met de billows niet onder controle. Alles dicht is vaak even de oplossing
 
Hret lijkt erop dat lucht naar binnen gelekt is. Sloot eea goed aan rondom de probes ?
Verder, niet te druk over maken. Is teen High-Tech Rocket sience.
Ziet er goed uit.

Dat is hetgeen ik direct heb nagekeken of er geen lek was, maar dan zou er ook rook zijn uitgekomen. Na de sessie alles dicht gezet en hij ging dan ook snel uit. Ik heb echt geen flauw idee. Ik ga deze middag hem nog eens helemaal inspecteren, maar kan me niet inbeelden dat er bij het demonteren en monteren iets mis is kunnen gaan, want het zijn maar 2 dingen op mekaar zetten :D
 
Ben benieuwd of je een (mogelijke) oorzaak vindt, maar denk ook dat het gietijzer van invloed is geweest. De temperatuur daarvan is net zo goed te beïnvloeden als de koers van en olietanker, dus lang van tevoren op anticiperen 😉

Het resultaat ziet er desondanks goed uit 👍 en zal ook zeker goed hebben gesmaakt.
 
Ziet er donders lekker uit 😋, gietijzer word inderdaad heter en geleid beter dan rvs en houd het langer vast de zonde pikt dit wel op .
Zou gewoon op de dome Meter afgaan als je direct met gietijzer doet .
Ik doe eerlijk gezegd alles met de dome Meter 😄.
Nooit een misser mee gehad

Ik eigenlijk ook via de dome meter. Paar keer probe ernaast gehad om temp te vergelijken, dat ontliep elkaar op mss 2 of 3 graden. Dikke prima op de dome meter 😎
 
Mooie steak, maar waar maak je jezelf druk om?
Ik dacht bij het lezen dat de steak helemaal verziekt was, gaat het om een lousy 16 graden verschil over de hele L&S sessie. (110 gr -126 gr)
Wat @Peter64 ook al zegt, het is geen rocket science.
De oven in de keuken is veelal minder secuur.Hier gebeurt het overigens sporadisch ook wel dat de BBQ op hol slaat. Op onverklaarbare wijze loopt de temperatuur omhoog en lijkt niet meer te stoppen, maar dan heb ik het van 180 graden naar 240 graden, het enige wat dan nog helpt is alles dicht gooien en wachten tot hij weer tot bedaren komt. Bij navraag hebben meerdere BBQ- ers er wel eens mee te maken gehad.
Onverklaarbaar. Gelukkig heb ik het pas 3 keer meegemaakt in de 10 jaar dat ik op een kamado kook.
 
Mooie steak, maar waar maak je jezelf druk om?
Ik dacht bij het lezen dat de steak helemaal verziekt was, gaat het om een lousy 16 graden verschil over de hele L&S sessie. (110 gr -126 gr)
Wat @Peter64 ook al zegt, het is geen rocket science.
De oven in de keuken is veelal minder secuur.Hier gebeurt het overigens sporadisch ook wel dat de BBQ op hol slaat. Op onverklaarbare wijze loopt de temperatuur omhoog en lijkt niet meer te stoppen, maar dan heb ik het van 180 graden naar 240 graden, het enige wat dan nog helpt is alles dicht gooien en wachten tot hij weer tot bedaren komt. Bij navraag hebben meerdere BBQ- ers er wel eens mee te maken gehad.
Onverklaarbaar. Gelukkig heb ik het pas 3 keer meegemaakt in de 10 jaar dat ik op een kamado kook.
Hey Ewald,

Het vlees was perfect, desondanks we nog tegen een issue aanliepen. Met de nieuwe keuken en nieuwe toestellen, had mijn vrouw een knopje vergeten in te drukken bij de over voor de aardappeltjes. Hierdoor moest de ribeye een half uurtje in de koelbox voor het searen :D

Ik heb nu al iets meer dan 2 jaar kamado's en dit nog niet meegemaakt en ik probeer enkel en alleen te begrijpen wat er mis kon zijn. Want lange tijd beneden dicht en boven maar 1mm open en nog blijven oplopen, is wel heel erg vreemd. De allereerste keren was het wel ff zoeken, maar sindsdien was alles onder controle.

Ik ga hem zo dadelijk eens bekijken nadat de fiets proper is.

Voornaamste blijft wel dat we lekker gegeten hebben.
 
Ook ik ervaar vandaag vreemde fluctuaties in temperatuur, terwijl ik er Iberico spareribs op heb liggen.
Dit is de temperatuurgrafiek:

Instabiele temp.PNG


Let wel:
Alleen ± 15:34u heb ik een kleine correctie gedaan aangezien temperatuur opeens erg opliep, maar daarna dit zonder wijzigingen in lucht toe- & afvoer 🤔

Probe staat in een klemmetje op het rooster, zoals altijd. Enige verklaring die ik kan bedenken is dat er vet op de hete kolen drupt, omdat ik vergeten ben om er een druippan onder te zetten 😊 maar de deflectorplaten zitten er uiteraard wel tussen.
 
Kan van alles zijn, maar ik zou me hierover niet druk maken.
 
Maak me er ook niet druk over, maar vond het vreemd en opvallend ook i.c.m. ervaring van TS ;)
Voor de volledigheid de complete run:


IS run.png


Aan het einde ging de temperatuur opeens weer onverklaarbaar omhoog en correctie hielp niet, dus toen volledig gesloten en gevolg daarvan was dus wel zoals verwacht. Oorzaak was overigens niet vet dat van de deflectorplaten drupte, want die waren verrassend schoon.
 
Lekkere Ribeye ondanks je perikelen :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan