BasBQ
Beef en Steak

Artisjok

 
 
 

ellenblokhuis

Kooltjesharker
Berichten
177
We gaan vandaag artisjokken eten (in Bretagne, de heilige grond vd artichaut). Ik vroeg mij af of die ook op de Q kunnen. WGA om specifiek te zijn...
Ik lees wel ergens in alufolie een uurtje...net zoiets als aardappels poffen dus?!
Iemand al ervaring?
 
Heb helaas geen idee :-X maar kijk stiekem even mee. Vinden wij ook wel lekker!
 
Zijn het gewone artisjokken of baby-artisjokken? Die baby-artisjokken kan je halveren, mengen met wat olijfolie, peper en zout (en evt wat citroensap voor een zuurtje) en dan direct grillen.

Gewone artisjok heb ik nog niet gegrild, maar in een papillot lijkt me geen slecht plan
 
Leuk draadje! Ik kijk ff mee :)
Ik heb nog niet anders gedaan dan ze gekookt met een beetje zout en wat citroensap. Dan de blaadjes afknabbelen met een beetje dip van mosterdmayo (franse mayonaise de Dyon ofzo) en het zachte hartje uitlepelen of elders verder verwerken.

@ChrisMaes: kun je die baby artisjok helemaal eten, compleet met blaadjes?
 
Een spannend idee, aangezien een artisjok normaal toch lang moet koken, en van nature weinig vocht in zich heeft.
 
Artisjokken kan je grillen, zoek in google maar eens op 'gegrilde artisjokken'.

Zelf vind ik het niet heel lekker om ze enkel te grillen. Artisjokken hebben een zachte smaak en met (alleen) grillen druk je die smaak helemaal weg.

Op de Q kan je ze in een pannetje met een bodempje water laten stomen tot ze gaar zijn. Pan wel afdekken natuurlijk en daarna even afgrillen voor een lichte grillsmaak.
 
Uiteindelijk zijn ze met een uitknepen hele citroen in de pan ge?indigd en hebben we er heerlijk van gesmikkeld tijdens de lunch!
 
Terug
Bovenaan Onderaan