BasBQ
Beef en Steak

Ardeens gebraad

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
Iemand een lekker/leuk (low & slow) bbq recept voor ardeens gebraad (1kg). Als ik het goed begrijp is het al (licht?) gerookt en gezout. Hoe sterkt het gerookt is weet ik niet, dus ook geen idee of het misschien te veel wordt als het nog eens op de bbq gaat. Iemand ervaring hiermee?

Dank,
Uipko
 
het zegt mij eerlijk gezegd niks.

Zou je je misschien ook even voor willen stellen? Is voor de leden denk ik wel zo leuk om een klein beetje te weten op wie ze reageren  ;)
 
Is het gebraad al gekruid? Ik heb wal al eens een Ardeens gebraadje op de BBQ gedaan en dat had niet veel extra kruiding meer nodig
 
Als ik het goed heb wordt dit meestal gemaakt van varkensfilet.
Wanneer het al gerookt en gezouten is lijkt het op casselerrib.
Eventueel wat kruiden en indirect garen tot een kern van maximaal 60 graden.
Daarna even laten rusten onder aluminiumfolie (20 minuten) en dan opeten ;)
 
Bert zei:
Als ik het goed heb wordt dit meestal gemaakt van varkensfilet.
Wanneer het al gerookt en gezouten is lijkt het op casselerrib.
Eventueel wat kruiden en indirect garen tot een kern van maximaal 60 graden.
Daarna even laten rusten onder aluminiumfolie (20 minuten) en dan opeten ;)

Qua uiterlijk lijkt het inderdaad wel op casselerib. Het is nog wel behoorlijk rauw, zeker niet direct te eten. Maakt het nog uit hoe warm. Ik ben mijn Heatermeter4.0 pid controller aan het testen/afstellen dus grijp ieder kans aan deze te gebruiken :)
 
Niet te heet want dan wordt het droger en harder.
110 tot 120 graden en je kunt hem op het laatst eventueel even een korstje geven direct en kort op de kolen of houtskool
 
Bert zei:
Niet te heet want dan wordt het droger en harder.
110 tot 120 graden en je kunt hem op het laatst eventueel even een korstje geven direct en kort op de kolen of houtskool
Dat gevoel had ik ook al. Ik ga het binnenkort proberen. Laat wel weten (zien als het resultaat ermee door kan) hoe het gegaan is.

PS: het komt bij de lidl vandaan.
 
uipko zei:
PS: het komt bij de lidl vandaan.

Die heb ik al eens gezien.
Wat je er ook mee doet geen zout meer gebruiken. Ze kunnen snel te zout worden.
 
Ik zag dit een beetje laat, maar ik heb het een keer gemaakt op mijn weber.
Het is al gekruid en ik heb het indirect voor ongeveer een uurtje gedaan.
Heb het wel even met olie ingesmeerd en in het lekbakje een belgisch pilske gedaan.

Het was superlekker!
 
miep zei:
Ik zag dit een beetje laat, maar ik heb het een keer gemaakt op mijn weber.
Het is al gekruid en ik heb het indirect voor ongeveer een uurtje gedaan.
Heb het wel even met olie ingesmeerd en in het lekbakje een belgisch pilske gedaan.

Was het echt gekruid volgens mij was het alleen gezouten maar dat weet ik niet zeker. Wellicht een mooie test om het een keer zonder extra toevoegingen te maken. Persoonlijk doe ik liever water in de lekbak, dan kan ik ondertussen zelf dat pilske nuttigen ;)
 
Nou je hoeft natuurlijk niet al het bier in de bak te doen je kan een gedeelte zelf drinken of je koopt een extra pilske om zelf te  nuttigen en inderdaad met water gaat het ook prima!
Wij vonden het erg lekker en het was mooi rose

 
Terug
Bovenaan Onderaan