BasBQ
Beef en Steak

Apple Brined Turkey

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
Deze wilden wij al een hele tijd maken, Apple Brined Turkey, volgens het recept van Noskos.
De zaterdag voor Kerst liepen we tegen een hele mooie Label Rouge Kalkoen van 3,1 kilo aan, die konden we niet laten liggen.

Ingredienten voor de brine.

oJ3zxNF.jpg



De brine

slerxJ6.jpg



Op advies van Noskos de "wishing bone"verwijderd. Dat maakt straks het aansnijden heel wat eenvoudiger.

96Dl269.jpg



Dan mag de Kalkoen 24 uur zwemmen in het pekelbad, wat ruikt dat lekker met de de kruiden en de sinaasappels

7FOcDSA.jpg



De volgende dag uit het pekelbad en goed afdrogen met keukenpapier, daarna voorzien van Baking soda/zout mengsel (50:50) voor een nog knapperiger vel. en 24 uur de koelkast in
om verder te drogen.

rhjS99w.jpg



Na 24 uur drogen weer heel goed afspoelen en goed afdrogen met keukenpapier en daarna insmeren met gesmolten boter. en de vleugeltjes voor het eerste uur ingepakt met alu folie tegen verbranden

wdD6ft5.jpg



Barbecue  aangestoken en naar 175 gr C gebracht, Big Bird op het rooster indirect met een kerntemperatuurmeter in de borst, paar blokjes appelhout erbij en
op naar de 74 graden kerntemp.

1yuVMlI.jpg


WUMLZkY.jpg



Na 1 uur mocht de aluminiumfolie van de vleugels af

i211Yi9.jpg



Op het laatst nog wat aardappelkroketjes mee laten liften

tmNaG50.jpg


ZLiZypn.jpg


dJGjso4.jpg


1C72F1O.jpg


EsVChul.jpg


Heerlijk malse en sappige kalkoen, de brine heeft echt goed zijn werk gedaan.
De rook van het appelhout heeft ook zeer positief bijgedragen aan de smaak, niet te zwaar maar een lichte vleug rook.

Erbij witlofsalade en de aardappelkroketten. Jet had nog wat eenvoudige champignonsaus gemaakt, mocht het vlees tegenvallen konden we het nog verdrinken in de champignonsaus. De saus is zo weggegaan hadden we helemaal niet nodig.
We hebben heerlijk gegeten.






 
Ziet er top uit. Met zulke plaatjes is het ook lekker nagenieten.

Verstuurd met Tapatalk

 
Wat een plaatje is het geworden!
 
Lekker hoor
 
Van zo'n heerlijke vogel gaat natuurlijk niks verloren, dus ook het karkas wordt nog benut voor een mooie bouillon.
De rest van het vlees en bouillon daar gaan we onder andere een ragout van maken een kom kalkoensoep op Thaise wijze, en iemand opperde: kalkoenkroketten :D

LmcxhnO.jpg
 
Een hele mooie zeer smakelijk uitziende kerstkalkoen geworden. =D>
't is altijd weer een feest als zo'n beest op een mooie gedekte tafel verschijnt. ;)
 
Prachtig resultaat! En die left-overs zijn idd het lekkerste :D :D
 
Ziet er zeer smakelijk uit! Toevallig 2de kerstdag precies hetzelfde gemaakt, was ook zeer goed gelukt!
 
Dat ziet er prachtig uit.
De opmerking van het wegdoen van de champignon saus heeft me overtuigd dit ook eens te maken.
Dank voor de inspiratie
 
Die champignonsaus was een mooie start voor de roux van je kroketjes... lekker hoor die gepekelde pino. Was hier ook erg goed gelukt!
 
Dat ziet er heel smaakvol uit. En alles wordt goed benut. Ik kijk al uit naar de volgende foto?s
 
Met de kalkoen bouillon (en wat left over vlees natuurlijk) Thaise noodlle soup gemaakt.
Wauw, dit is fantastisch, wat een smaken, de umami slaat ons links en rechts om de oren.

U5jFRDy.jpg
 
Dat ziet er fantastisch uit, bedankt voor het delen.

Kalkoen stijgt weer op de to-do-lijst voor kerstmis
 
Dat ziet er fantastisch uit en mooi dat je echt alles gebruikt van de kalkoen zo gaat er niks weg .
En dat velletje was dat ook lekker knapperig ??
Mooi verslag en mooie foto's  :)
 
Ik ben toevallig met hetzelfde project bezig en het resultaat van jou ziet er wel heel mooi uit.  Op oudejaarsavond krijg ik eters en die zijn om 20:00 uur hier. Hoe heb jij de gaartijd bepaalt zodat je de kalkoen op tijd op tafel had staan?
 
picosuma zei:
Dat ziet er fantastisch uit en mooi dat je echt alles gebruikt van de kalkoen zo gaat er niks weg .
En dat velletje was dat ook lekker knapperig ??
Mooi verslag en mooie foto's  :)

Het velletje was super knapperig, mede dankzij de baking soda.
 
joostjep zei:
Ik ben toevallig met hetzelfde project bezig en het resultaat van jou ziet er wel heel mooi uit.  Op oudejaarsavond krijg ik eters en die zijn om 20:00 uur hier. Hoe heb jij de gaartijd bepaalt zodat je de kalkoen op tijd op tafel had staan?

De gaartijd heb ik gegokt naar aanleiding van anderen.
Onze Kalkoen was 3,1 kilo en deed er 2,5 uur over om in de borst 74 graden te worden op een BBQ temp van 175 gr C
Wij waren ook in de gelukkige situatie dat wij niet met visite/kinderen rekening hoefden te houden.

Kijk ook even bij Noskos zijn recept, daar heb ik mijn inspiratie ook van:
https://www.bbq-nl.com/apple-brined-turkey/
 
Terug
Bovenaan Onderaan