BasBQ
Beef en Steak

Angus Picanha met knoflook en Todds Dirt

 
 

brownier

Kooltjesharker
Berichten
175
Gisteren lekker weer dus maar eens gekeken wat voor er nog in de vriezer lag. Had nog een mooie Picanha liggen, wel te groot voor drie personen en dus een stuk eraf gehaald (gaat zo op de Q)
Had eerst een iets te klein stuk gesneden dus nog een steak van de rest afgesneden.
Kan ik mooi een vergelijking maken tussen de steak van de Picanha en een groter stuk.
Het grotere stuk ingesneden en ingesmeerd met knoflookpasta, olijfolie en Todds Dirt. De steak ingesmeerd met hetzelfde mengsel.
Wat stukken Dammers houtskool aangestoken en eerst het dikkere stuk boven directe warmte.
Op het moment dat dit stuk tegen de 50 graden kerntemperatuur was verlegd naar indirect en de steak boven de houtskool gelegd. Aan het eind Picanha nog even terug boven directe warmte.
Resultaat was heerlijk, wat een smaak heeft dit stuk vlees, verheug me al weer op vanavond, dan iets anders kruiden.
Kies niet voor het snijden in steaks, het voordeel van de Picanha aan een stuk is dat je het vlees langer op de vetzijde laat liggen waardoor deze wat uitgebakken wordt en knapperig.
Vetrand van de steak is minder om te eten.

Nog even een paar snelle (smartphone) foto's

Stuk Picanha, Steak van de Picanha, mengsel van olie, knoflook en Todds Dirt (fijn mes Martijn)


Klaar voor de BBQ



Op de BBQ



Het eindresultaat



Met wat frites en Venkel/tomaat

 
Waarom snijd je het vlees zo in?
 
Om  een groter oppervlak in te smeren met kruidenmengsel. Was probeersel. Vind anders vaak bij grotere stukken vlees het binnenste deel te weinig gekruid.
Is me eigenlijk wel goed bevallen.
 
Mooi stuk vlees !
 
lekker hoor! Goede combi trouwens ;)
 
brownier zei:
Om  een groter oppervlak in te smeren met kruidenmengsel. Was probeersel. Vind anders vaak bij grotere stukken vlees het binnenste deel te weinig gekruid.
Is me eigenlijk wel goed bevallen.

Is ook een manier. Je kunt het ook een dag eerder kruiden.
 
Mooi stukkie steak hoor :)
 
Dat ziet er lekker uit!
 
lekker hoor, idee voor zondag? hint hint  ;)
 
Mooi stuk vlees, water stroomt in mijn mond :)
 
Leo,
Had inderdaad leuk geweest voor zondag maar helaas, wij kunnen zondag niet.
Maar misschien dat iemand anders dit idee oppikt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan