BasBQ
Beef en Steak

Andere houtsoort door Marabu

Thunderflash

Stoker
Berichten
433
Gisteravond de kamado opgestookt om een mooi stukje vlees neutraal (in)direct te bereiden met marabu houtskool. Was een zak van de Welkoop. Blijkt er white quebracho door de marabu heen te zitten. 😕
Het restant van wat er nog in de zak zat was ook een mix van beide houtsoorten. Mooie tegenvaller, heb het maar weggegooid aangezien wij niet van de geur en smaak van WQ houden aan het vlees.
 
Denk eerder dat het hout niet goed verkoold is. Dan krijg je die petroleum lucht..

Marabu en steeneik komen uit verschillende werelddelen..
 
Nu te laat, want weggegooid blijkbaar, maar hoe is je opstart ritueel? Als je een gloeiende kern hebt (wokkel, gasbrander, looftlighter) doe je de deksel dicht en laat je de schuiven vol open. Laat de temperatuur oplopen tot 150°C en ga dan pas luchttoevoer knijpen. Als hij opwarmt naar 150 heb je nog wat rook en soms een naar geurtje... daarna niet meer! Dan kan er rookhout bij (als je dat wil) en maak je de indirecte opstelling.
Happy Days!
 
Een mix heb ik niet meegemaakt maar de petroleum lucht bij WQ van Welkoop herken ik helaas wel.
 
Hier ook al vaker een petroleum lucht gehad bij WQ. Ik koop het dan ook niet meer. Mijn ervaring is dat de stank pas weg gaat als je het opstookt tot zo'n 250 gr. Dus zonde dat je het weggegooid hebt, je kan het nog prima gebruiken voor een pizzasessie ;)
 
Hoe kan je de houtsoort herkennen in houtskool?

Ik vind White Quebracho een perfecte allrounder. Zowel voor hot&fast, low&slow en pizza aan 400-450°C.
Ook steeds een zeer neutrale smaak.
Denk dat het eerder aan de kwaliteit ligt, of het vuur niet goed aangedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan