BasBQ
Beef en Steak

Alternatieven voor waterbak

 

Bamiblik

Tondelzoeker
Berichten
12
Goedenavond,

Ik gebruik voor het bereiden van de pulled pork (binnenkort het verslag hiervan voor mijn Knorretje), een bak met water om de temperatuur stabiel te houden. Werkt goed maar ik knoei af en toe wat water en vind het afgieten van het water niet ideaal.

Iemand die ik sprak bij de bbq cook off in Hoofddorp gebruikte proppen aluminiumfolie. Zijn er nog andere manieren die net zo goed werken?

Bedankt!
 
Teracota schaal wordt ook best veel gebruikt..
 
Het gebruik van water hangt af van je BBQ en of deze door een controller geregeld wordt.

In een kogel BBQ zou je de waterbak kunnen vervangen door een baksteen of een terracotta schaal, deze houdt warmte vast zodat de Q weer snel op temperatuur is na het openen.
In de WSM/UDS gebruik ik deze niet omdat deze door een controller op temperatuur gehouden worden. Een grote massa (water/terra) verstoord de regeling, dus daarom alleen de (lege) waterpan of lekbak.
 
Idd gaat het er om dat je massa hebt, de bak vullen met zand wordt ook wel eens gedaan.
Verder sluit ik me aan bij het verhaal van Ceriel.
 
Ik gebruik een baksteen in mijn Q (weber kogel) om de temperatuur meer stabiel te houden. Meer luxe stenen die warmte nog beter vasthouden zijn ook verkrijgbaar (speksteen bijvoorbeeld). Nadeel, kost al gauw 2 euro de kilo.

Een waterbakje gebruik ik om de luchtvochtigheid wat omhoog te gooien (wetenschappelijk bewijs voor het effect ontbreekt....)
 
Bamiblik zei:
Goedenavond,

Ik gebruik voor het bereiden van de pulled pork (binnenkort het verslag hiervan voor mijn Knorretje), een bak met water om de temperatuur stabiel te houden. Werkt goed maar ik knoei af en toe wat water en vind het afgieten van het water niet ideaal.

Iemand die ik sprak bij de bbq cook off in Hoofddorp gebruikte proppen aluminiumfolie. Zijn er nog andere manieren die net zo goed werken?

Bedankt!

B.B.Q.%20Smoke%20003_zps681438cd.jpg


P1010254_zpskfeou7im.jpg


Als opvangbak gebruik ik een zware glazen ovenschaal met soms wat water of wijn, de ruimte hier onder en naast vul ik op met bakstenen die ik inpak in de aluminium folie.


 
Hoi Ceriel, je schrijft dat je in een wsm geen water gebruikt bij gebruik van een controller. Ik heb sinds kort een heatermeter van nosmo. Hier dus beter geen water gebruiken in de waterbak?
 
Bedankt allen voor de reacties. Zowel een baksteen als terracotta schaal lijken mij een goed alternatief. Zal dit binnenkort eens proberen. Op internet vind ik vele terracotta schalen, kunnen jullie aangeven welke jullie gebruiken? Nogmaals bedankt.
 
Bazzelf zei:
Hoi Ceriel, je schrijft dat je in een wsm geen water gebruikt bij gebruik van een controller. Ik heb sinds kort een heatermeter van nosmo. Hier dus beter geen water gebruiken in de waterbak?

Even off-topic deze vraag beantwoorden. Als hij net zo werkt als de Guru's dan zou ik drie proppen aluminiumfolie in je waterbak leggen en hem daarna inpakken in folie. De proppen doe je erin zodat vet dat op de folie druipt niet direct in de hete pan valt en verbrandt. Het droogt wel uit maar geeft geen bittere rook af op die manier. Omdat je niet een grote massa hebt die maar langzaam opwarmt of afkoelt reageert je regeling ook sneller.

En weer on-topic!
 
noskos zei:
Bazzelf zei:
Hoi Ceriel, je schrijft dat je in een wsm geen water gebruikt bij gebruik van een controller. Ik heb sinds kort een heatermeter van nosmo. Hier dus beter geen water gebruiken in de waterbak?

Even off-topic deze vraag beantwoorden. Als hij net zo werkt als de Guru's dan zou ik drie proppen aluminiumfolie in je waterbak leggen en hem daarna inpakken in folie. De proppen doe je erin zodat vet dat op de folie druipt niet direct in de hete pan valt en verbrandt. Het droogt wel uit maar geeft geen bittere rook af op die manier. Omdat je niet een grote massa hebt die maar langzaam opwarmt of afkoelt reageert je regeling ook sneller.

En weer on-topic!

Nog heel even off-topic dan.

Kijk heb ik ook weer wat geleerd betreft de drie proppen aluminiumfolie in je waterbak leggen en hem daarna inpakken in folie. De proppen doe je erin zodat vet dat op de folie druipt niet direct in de hete pan valt en verbrandt.

Toppie  :D :D

On-topic.  ;)
 
noskos zei:
Bazzelf zei:
Hoi Ceriel, je schrijft dat je in een wsm geen water gebruikt bij gebruik van een controller. Ik heb sinds kort een heatermeter van nosmo. Hier dus beter geen water gebruiken in de waterbak?

Even off-topic deze vraag beantwoorden. Als hij net zo werkt als de Guru's dan zou ik drie proppen aluminiumfolie in je waterbak leggen en hem daarna inpakken in folie. De proppen doe je erin zodat vet dat op de folie druipt niet direct in de hete pan valt en verbrandt. Het droogt wel uit maar geeft geen bittere rook af op die manier. Omdat je niet een grote massa hebt die maar langzaam opwarmt of afkoelt reageert je regeling ook sneller.

Dank je wel voor je reactie, dit ga ik proberen

En weer on-topic!
 
Terug
Bovenaan Onderaan